Miejsce stosowania i funkcjonalność
    Drzwi obrotowe (karuzelowe) charakteryzują się obracającymi skrzydłami i walcowym kształtem ścian bocznych tzw. obudowy. Mają dwa, trzy lub cztery skrzydła połączone promieniście. W niektórych drzwiach występuje dodatkowa atrakcyjna powierzchnia wystawowa: w osi drzwi z 3 lub 4 skrzydłami może być umieszczona przeszklona witryna (trójkątna lub czworokątna).



Są stosowane do wejść o dużej przepustowości, nawet do 6000 osób w ciągu godziny. Drzwi o dużych średnicach zapewniają komfort użytkowania, także w tętniących miejskim pośpiechem centrach sprzedaży (super i hipermarketach).



     Drzwi takie są jednocześnie wiatrołapem ograniczającym napływ powietrza z zewnątrz do budynku, które może powodować wyziębienie pomieszczeń w zimie i ich przegrzanie w lecie. Dzięki temu pozwalają utrzymać wewnątrz budynku korzystną temperaturę i wilgotność powietrza. Całkowite odseparowanie wnętrza budynku od wpływu czynników atmosferycznych sprzyja podniesieniu komfortu użytkowników strefy wejścia w budynku, pomaga również znacząco obniżyć koszty ogrzewania lub klimatyzowania strefy wejścia.



    Drzwi karuzelowe zapobiegają powstawaniu przeciągów, zapewniając odpowiednie warunki dla klientów i pracowników. Ma to szczególne znaczenie w obiektach posiadających duże hole czyli w budynkach użyteczności publicznej (biurowce, domy towarowe, banki, szpitale, restauracje, dworce, salony samochodowe) oraz w budynkach zamieszkania zbiorowego (hotele, pensjonaty, domy wczasowe).



    Ruch pieszy w wymienionych obiektach jest bardzo duży i drzwi automatyczne są najodpowiedniejsze do jego obsługi - gwarantują szybkość i płynność ruchu w przejściu. Inteligentna automatyka troszczy się o funkcjonalną precyzję w obrębie wejścia, a różnorodne ukształtowanie konstrukcji sprawia, że można je bez problemu dopasować do wystroju architektonicznego każdego budynku i charakteru wnętrz – od nowoczesnych po stylowe.



    Drzwi mogą być wyposażone w system awaryjny, w którego skład wchodzą m.in. specjalne, wyłamywane skrzydła, w celu ułatwienia ewakuacji. Zastosowanie systemu awaryjnego pozwala na swobodne, bezkolizyjne przejście przez drzwi obrotowe. Złożenie skrzydeł drzwi umożliwia intensywne wietrzenie w lecie jak i większą przepustowość w czasie intensywnego ruchu.



    Drzwi obrotowe mogą mieć również wewnątrz zamontowane automatyczne drzwi przesuwne uruchamiane w czasie największego natężenia ruchu pieszego. O tym, który mechanizm będzie działał – obrotowy czy przesuwny – decydujemy naciskając odpowiedni przełącznik. W czasie silnego wiatru lub niskiej temperatury idealna jest praca w sposób obrotowy, a w czasie alarmu (np. pożaru) drzwi przesuwne zostają automatycznie rozsunięte.



    Drzwi obrotowe mogą też posiadać zamknięcia nocne w postaci dodatkowych, zewnętrznych lub wewnętrznych drzwi przesuwnych łukowych lub odpinanego jednego skrzydła. Zamknięcie nocne pomaga w utrzymaniu czystości wejścia i zabezpiecza przed wizytami „nie proszonych” gości. Drzwi zamknięcia mogą być przesuwane ręcznie lub automatycznie.


    W drzwiach obrotowych mogą być zaprogramowane następujące funkcje:
- obrót automatyczny czyli automatyczny start z położenia „otwarte”, automatyczny start z położenia ,,zamknięte” lub obrót ciągły,
- obrót ręczny, do przodu lub do tyłu,
- wersja ze wspomaganiem tzw. „push and go”,
- drzwi zamknięte.



    Trzy i czteroskrzydłowe drzwi mogą mieć średnicę do 6000 mm, a szerokość przejścia do 2600 mm (w wykonaniu całoszklanym średnica do 2500 mm).



    Drzwi dwuskrzydłowe mogą mieć średnicę nawet do 5000 mm, a szerokość przejścia do 2400 mm – mają największe gabaryty przedziałów w stosunku do średnicy, umożliwiają więc swobodny przejazd wózków inwalidzkich, a jednocześnie pozwalają na utrzymanie bariery chroniącej przed przeciągami. Stosowane są na lotniskach, w hotelach i supermarketach, gdzie występuje intensywny ruch osób z wózkami bagażowymi i sklepowymi.

 

 
 
 

 

Konstrukcja drzwi
    Drzwi takie instalowane są zarówno w budynkach wznoszonych, jak i przy okazji prowadzenia robót remontowych czy renowacyjnych. Do wykonania drzwi automatycznych mogą być zastosowane profile aluminiowe lub stalowe (czasami również drewniane). Profile stalowe (głównie ze stali nierdzewnej) dostępne są w wersji matowej lub polerowanej, a profile aluminiowe mogą być anodowane lub malowane proszkowo w różnych kolorach.



Lekkie i eleganckie
    Aby zwiększyć transparentność i lekkość optyczną drzwi niektórzy producenci oferują konstrukcje z delikatnymi, pocienionymi profilami, a nawet świadomie rezygnują z pewnych profili konstrukcyjnych – niektóre wersje drzwi automatycznych dostępne są też jako drzwi całoszklane. Drzwi bez szerokich ram i z dużymi taflami szkła dają wrażenie przestronności wnętrza. Ta jedna przeszklona powierzchnia przepuszcza znaczne ilości świat/a, rozjaśniając wnętrze i efektownie podkreślając wystawione w witrynach sklepowych wyroby.

 

 
 
 

Trwałe i odporne na uderzenia.
    Oferta firm obejmuje również drzwi o specjalnej, wzmocnionej konstrukcji, zapewniającej zwiększoną wytrzymałość i odporność na uszkodzenia. Są one przeznaczone do stosowania w miejscach o dużym natężeniu ruchu, np. w sklepach czy supermarketach, gdzie klienci z wózkami nieustannie przechodzą przez drzwi; a także w szpitalach, gdzie chorzy są przewożeni - czasami bardzo szybko - na ciężkich łóżkach.



Wypełnienie drzwi

    Elementy konstrukcyjne mogą być wypełnione taflami z dowolnego szkła bezpiecznego (hartowanego lub laminowanego, izolacyjnego, giętego, bezbarwnego lub kolorowego) albo innym materiałem: przezroczystym (np. płytami poliwęglanowymi lub akrylowymi, litymi lub komorowymi) lub nieprzezroczystym (np. panelami aluminiowymi lub z PVC).
    Na materiale wypełniającym można umieszczać ozdobne wzory albo napisy informujące lub reklamowe. W szybach laminowanych lub zespolonych izolacyjnych elementy dekoracyjne mogą znajdować się wewnątrz zestawu szybowego, dzięki czemu są bardziej trwałe i mniej narażone na uszkodzenia.



Nowoczesna technologia i niezawodność
    Systemy napędowe drzwi automatycznych to nie tylko proste mechanizmy, ale także skomplikowane systemy, zasługujące na miano „inteligentnych”, współpracujące poprzez systemy centralnego sterowania z innymi instalacjami w obiekcie, czyli z systemami tzw. „inteligentnego budynku”.


    W drzwiach trzy- i czteroskrzydłowych, w większości przypadków system napędowy, znajdujący się albo w części sufitowej albo w części podłogowej, obraca słupek w osi drzwi, który z kolei porusza skrzydła. W drzwiach trzy- i czteroskrzydłowych o większych średnicach napęd może być przekazywane na każde skrzydło oddzielnie. Natomiast w drzwiach dwuskrzydłowych skrzydła mogą być obracane przez obrót całego sufitu (do którego są podwieszone) lub też każdego skrzydła oddzielnie.

 
 
  
 

    Aktywatory (czujniki) są to urządzenia przesyłające sygnały do zespołu sterującego ruchem drzwi automatycznych. Funkcje tę mogą spełniać urządzenia radarowe (mikrofalowe) – zwykłe, reagujące na każdy ruch lub kierunkowe, rozpoznające czy obiekt zbliża się czy oddala od drzwi.


    Do sterowania drzwiami mogą też służyć różnego rodzaju przyciski ścienne i podłogowe (do awaryjnego otwarcia, do zwalniania obrotów drzwi karuzelowych), maty naciskowe, pętle indukcyjne, zdalne sterowanie radiowe (za pomocą pilota), kontrolery dostępu (czytniki kart kodowych: magnetycznych lub zbliżeniowych, przełączniki z kluczem, albo klawiatura kodująca) lub sygnał z centrali, jeśli drzwi pracują w systemie „inteligentnego budynku”.


    Zamki elektromechaniczne oraz dodatkowe, mechaniczne (hakowe lub z bolcem wpuszczanym w podłogę i nadproże) zabezpieczają przed nieuprawnionym wejściem.



Gwarantowane bezpieczeństwo
    Drzwi automatyczne są tak zaprojektowane aby zapewnić bezpieczeństwo użytkowników w trakcie codziennego korzystania, a ponadto zawierają dodatkowe wyposażenie redukujące zagrożenie w sytuacjach awaryjnych. Bezpieczeństwo użytkowania jest najważniejszym kryterium wyboru odpowiedniego rozwiązania, szczególnie w publicznych obiektach, do których może wchodzić zarówno dziecko jak i osoba starsza. Elementy stanowiące wielopoziomowy system zabezpieczeń eliminują prawdopodobieństwo przypadkowego otwarcia czy zamknięcia skrzydła drzwi i najechania ich na osobę lub przedmiot znajdujący się w przejściu, możliwość uderzenia czy przycięcia palców. Dodatkowo umożliwiają sprawną ewakuację w przypadku zagrożenia.


    Drzwi obrotowe są z reguły wyposażone w czujniki bezdotykowe, umieszczone nad wejściami oraz na krawędziach pionowych i poziomych podziałów części obrotowej (przy podłodze i suficie).

 

 
 

   Czujniki obecności, gdy w zasięgu ich działania zostanie wykryta przeszkoda zatrzymują drzwi, które po chwili znowu ruszają. Jeżeli przeszkoda uniemożliwia obrót drzwi (opór jest większy niż ustawiona wartość), drzwi zostaną unieruchomione.


    Kontaktowe listwy bezpieczeństwa montuje się na krawędziach drzwi i obudowy, aby zapobiegały np. zmiażdżeniu palców lub ręki małego dziecka, które dostaną się między ruchome części drzwi a obudowę. Umieszczone są one na pionowych krawędziach części obrotowej i poziomo na dolnych krawędziach. Dodatkowo, na krawędziach obracających się skrzydeł drzwi znajdują się miękkie obrzeża lub szczotki, które chronią palce przed przycięciem pomiędzy ścianami bocznymi drzwi a obracającymi się skrzydłami. Z tego samego powodu wymaga się aby odległość między obudową a krawędzią drzwi była nie mniejsza niż 2,5 cm aby nie powstał efekt nożyc, mogący prowadzić nieuważnych użytkowników do ciężkich zranień. Zaleca się też aby szczelina pomiędzy podłogą a krawędzią skrzydła drzwi nie była większa niż 8 mm.


    Przycisk „stop” zwany też hamulcem bezpieczeństwa umieszcza się zwykle na zewnątrz bębna drzwi dla natychmiastowego zatrzymania obrotu w razie zagrożenia.


    Zastosowanie systemu antypanicznego czyli awaryjnego składania skrzydeł pozwala na swobodne, bezkolizyjne przejście przez drzwi obrotowe. Może on być zintegrowany z alarmem przeciwpożarowym. System ten dzięki elektromechanicznemu blokowaniu i zwalnianiu skrzydeł gwarantuje, że skrzydła drzwi złożą się tylko wtedy, gdy będzie to konieczne, a nie pod naciskiem wiatru lub kogoś, kto chce je sforsować. Drzwi te mogą być stosowane jako bezpieczne wyjście na drogach ewakuacyjnych.


    Możliwe jest również sterowanie prędkością obracania się skrzydeł. Szczególne znaczenie ma to wtedy, kiedy osoby przechodzące przez drzwi nie mogą się poruszać dostatecznie szybko – np. osoby starsze lub niepełnosprawne (także na wózkach). Istnieje tu możliwość zainstalowania na zewnętrznej stronie obudowy specjalnego przycisku dla niepełnosprawnych, powodującego zwolnienie obrotów.

 

 
 
 

Regulacje prawne

    Zalecenia dotyczące bezpieczeństwa w projektowaniu i konstruowaniu drzwi automatycznych oraz metody ich oceny zawarte są w projektach norm:
● pr EN 12650-1: 2002 Okucia budowlane. Automatyczne systemy drzwi z napędem dla ruchu pieszego. Część 1: Wymagania dla wyrobu i metody badań
● pr EN 12650-2: 2002 Okucia budowlane. Automatyczne systemy drzwi z napędem dla ruchu pieszego. Część 2: Bezpieczeństwo przy drzwiach z napędem dla ruchu pieszego

    Niestety prace nad projektami tych norm ze względu na rozbieżności stanowisk krajów członkowskich CEN zostały wstrzymane.

    W następujących, opracowanych już normach europejskich – wprowadzonych do Katalogu Polskich Norm – zawarte są też szczegółowe wymagania z zakresu bezpieczeństwa dotyczące drzwi obrotowych z automatycznym napędem:
● PN-EN 418:1999 Maszyny. Bezpieczeństwo. Wyposażenie do awaryjnego zatrzymania: aspekty funkcjonalne. Zasady projektowania.
● PN-EN 954-1 :2001 Bezpieczeństwo. Elementy systemów sterowania związane z bezpieczeństwem. Część 1: Ogólne zasady projektowania
● PN-EN 1050:1999 Maszyny. Bezpieczeństwo. Zasady oceny ryzyka.
● PN-EN 1760-2:2002 Maszyny. Bezpieczeństwo. Urządzenia ochronne czułe na nacisk. Część 2: Ogólne zasady projektowania oraz badań obrzeży i listew czułych na nacisk
● PN-EN 12978:2004 Drzwi i bramy. Urządzenia zabezpieczające do drzwi bram z napędem. Wymagania i metody badań.
● PN-EN 55022:2000 Kompatybilność elektromagnetyczna (EMC). Urządzenia informatyczne. Charakterystyki zaburzeń radioelektrycznych. Poziomy dopuszczalne i metody pomiaru
● PN-EN 60204-1 :2001 Maszyny. Bezpieczeństwo. Wyposażenie elektryczne maszyn. Część 1: Wymagania ogólne.
● PN-EN 61000-6-1:2004 Kompatybilność elektromagnetyczna (EMC). Część 6-1: Normy ogólne. Wymagania dotyczące odporności w środowisku mieszkalnym, handlowym i lekko uprzemysłowionym.
● PN-EN 61000-6-2:2002 Kompatybilność elektromagnetyczna (EMC). Część 6-2: Normy ogólne. Wymagania dotyczące odporności w środowisku przemysłowym.
● PN-EN 61000-6-3:2004 Kompatybilność elektromagnetyczna (EMC). Część 6-3: Normy ogólne. Wymagania dotyczące emisyjności w środowisku mieszkalnym, handlowym i lekko uprzemysłowionym.
● PN-EN 61000-6-4:2002(U) Kompatybilność elektromagnetyczna (EMC). Część 6-4: Normy ogólne. Wymagania dotyczące emisyjności w środowisku przemysłowym.
● PN-EN 60335-1:1999 Elektryczny sprzęt do użytku domowego i podobnego. Bezpieczeństwo użytkowania. Część 1. Wymagania ogólne
● PN-EN 60335-2-103:2004 Elektryczny sprzęt do użytku domowego i podobnego. Bezpieczeństwo użytkowania. Część 2-103: Wymagania szczegółowe dotyczące układów napędowych do bram, drzwi i okien.
● PN-EN 60704-1 :2000 Elektryczne przyrządy do użytku domowego i podobnego. Procedura badania hałasu. Wymagania ogólne.
● PN-EN ISO 12100-1 :2005 Maszyny. Bezpieczeństwo. Pojęcia podstawowe, ogólne zasady projektowania. Część 1: Podstawowa terminologia, metodyka.
● PN-EN ISO 12100-2:2005 Maszyny. Bezpieczeństwo. Pojęcia podstawowe, ogólne zasady projektowania. Część 2: Zasady techniczne.
 
Tadeusz Michałowski 

 

więcej informacji: Świat Szkła 4/2008
  • Logo - alu
  • Logo aw
  • Logo - fenzi
  • Logo - glass serwis
  • Logo - lisec
  • Logo - mc diam
  • Logo - polflam
  • Logo - saint gobain
  • Logo termo
  • Logo - swiss
  • Logo - guardian
  • Logo - forel
  • vitrintec wall solutions logo

Copyright © Świat Szkła - Wszelkie prawa zastrzeżone.