Produkcja, HoReCa i handel to sektory, które w I kwartale br. oceniają swoją sytuację lepiej niż w ostatnim kwartale ubiegłego roku. Ich subindeksy są też wyższe niż główny odczyt „Barometru EFL”[1] (56,8 pkt.) i wynoszą odpowiednio 60,6 pkt., 59,4 pkt. oraz 57,9 pkt.

 

Dobre wartości wskaźników wynikają przede wszystkim z optymistycznych prognoz dotyczących inwestycji i sprzedaży. W szczególności, aż 47% firm handlowych planuje więcej inwestować, a 42% producentów liczy na wyższą sprzedaż swoich towarów.

 

20180333barometrefl2018 q1 branze porownanie

 

- Branżowy obraz, jaki wyłania się z pierwszego tegorocznego „Barometru EFL”, stanowi odbicie zarówno polskiej jak i unijnej gospodarki. Obie są w bardzo dobre kondycji, a produkcja i handel to jedne z najważniejszych filarów wzrostu gospodarczego. Z najnowszych danych GUS wynika, że produkcja przemysłowa w Polsce w wzrosła w styczniu o ponad 8%, a w lutym o ponad 7 proc. w ujęciu rocznym.

 

 

Spodziewamy się dalszego wzrostu produkcji w kolejnych miesiącach jako rezultatu odbicia krajowego popytu inwestycyjnego. Natomiast głównymi motorami HoReCa i firm handlowych są wydatki konsumentów, rosnące zarówno za sprawą bardzo dobrej sytuacji na rynku pracy, ale też wsparte programem Rodzina 500+. Choć w dalszej części roku dynamika konsumpcji prywatnej może nieco wyhamować, to i tak dalej będzie napędzać sektor handlowy w Polsce – mówi Radosław Kuczyński, prezes EFL.

 

Producenci będą najwięcej sprzedawać

Produkcja w I kwartale br. osiągnęła najwyższą wartość subindeksu „Barometru EFL” wśród wszystkich sześciu branż, który wyniósł 60,6 pkt. Wynik jest również lepszy niż kwartał wcześniej (+1,5 pkt.). Oznacza to, że przedsiębiorcy lepiej zaczęli rok niż skończyli poprzedni. Warto także zwrócić uwagę, że wartość subindeksu jest wyższa (o niecałe 4 pkt.) od głównego wskaźnika dla całego rynku MŚP w Polsce.

 

Optymistyczna ocena koniunktury w produkcji to pochodna pozytywnych prognoz w zakresie dwóch obszarów. Po pierwsze, sprzedaży: aż 42% firm spodziewa się wzrostu zamówień na swoje usługi – najwięcej ze wszystkich badanych branż. Po drugie, 38% producentów planuje w I kwartale br. więcej inwestować.

 

Firmy produkcyjne, najczęściej ze wszystkich firm, swoje inwestycje zamierzają sfinansować leasingiem – z tego narzędzia planuje korzystać prawie połowa producentów (46%). HoReCa będzie więcej inwestować i sprzedawać

W I kwartale br. subindeks „Barometru EFL” dla HoReCa wyniósł 59,4 pkt. i był wyższy w porównaniu do poprzedniego kwartału o 4,1 pkt. Na odczyt wpłynęły głównie pozytywne prognozy dotyczących inwestycji i sprzedaży. Po pierwsze, ponad 45% hoteli, restauracji i firm cateringowych spodziewa się więcej inwestować Odsetek inwestycyjnych optymistów jest aż o 10 p.p. wyższy niż kwartał wcześniej. Co więcej, HoReCa sygnalizuje zdecydowany wzrost zamówień. W porównaniu do ostatniego kwartału poprzedniego roku, ponad dwa razy więcej firm spodziewa się wzrostu sprzedaży (I kw. 2018: 36,3 proc. vs. IV kw. 2017: 16,3 proc.).

 

20180333barometrefl2018 q1 branze

 

Firmy handlowe największymi inwestorami

W I kwartale br. subindeks „Barometru EFL” dla handlu wyniósł 57,9 pkt. Jest to wynik nieco lepszy niż w poprzednim kwartale (+3,1 pkt.), ale także niż rok temu (+5,4 pkt.). Tutaj, podobnie jak w produkcji i HoReCa, na głównym wskaźniku zaważyły dobre prognozy dotyczące inwestycji i sprzedaży. Po pierwsze, aż 47 proc. firm handlowych spodziewa się więcej inwestować.

 

To najlepszy wynik spośród wszystkich sześciu badanych branż. Jednocześnie odsetek inwestycyjnych optymistów jest o 11,1 p.p. wyższy niż kwartał wcześniej. Przedstawiciele branży handlowej sygnalizują również wzrost zamówień. Więcej spodziewa się sprzedawać 36 proc. firm, co oznacza wzrost o 13 pp. w porównaniu do IV kwartału 2017 roku.

 

Firmy handlowe bardzo często posiłkują się leasingiem – przy pomocy tego rozwiązania swoje inwestycje zamierza finansować aż 44 proc. firm.

 

 

Stabilna sytuacja na początku roku

Pierwszy tegoroczny odczyt „Barometru EFL” wyniósł 56,8 pkt. i jest porównywalny ze wskaźnikiem sprzed kwartału (58,2 pkt.) oraz sprzed roku (57,1 pkt.). Można więc wciąż mówić o kontynuacji pozytywnych nastrojów w sektorze MŚP. Eksperci EFL zwracają jednak uwagę na bardzo optymistyczne prognozy przedsiębiorców dotyczące sprzedaży usług i produktów.''

 

 

  • Logo - alu
  • Logo aw
  • Logo - fenzi
  • Logo - glass serwis
  • Logo - lisec
  • Logo - mc diam
  • Logo - polflam
  • Logo - saint gobain
  • Logo termo
  • Logo - swiss
  • Logo - guardian
  • Logo - forel
  • vitrintec wall solutions logo

Copyright © Świat Szkła - Wszelkie prawa zastrzeżone.