W efekcie powstaje bogata oferta, dostosowana do indywidualnych potrzeb. Producenci są otwarci na zmiany i wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań. Wszystko dla potrzeb rynku i coraz bardziej wymagającego konsumenta. Różnorodność oferowanych produktów widać już nie tylko w branżowych czasopismach czy na imprezach wystawienniczych, ale także w naszych domach.

Wymagający klient
Przedstawiciele branży okiennej zgodnie przyznają, że tworzona przez nich oferta zmieniała się w ciągu ostatnich lat wraz ze wzrostem oczekiwań coraz bardziej wymagającego klienta. – To już nie jest klient, który jeszcze 10 lat temu kupując okna, ograniczał się do wyboru firmy, pozostawiając jej pracownikom dobór odpowiednich parametrów i rozwiązań – mówi Sebastian Dulik, koordynator sieci sprzedaży Polskie Okna. – Współczesny klient przychodzi do sprzedawcy przygotowany.

Image

Porównuje oferty różnych producentów, które znalazł w broszurach reklamowych czy w Internecie. Interesują go parametry techniczne i ekologiczne; pyta o okna dźwiękoszczelne, dobrze izolujące czyli zabezpieczające przed stratami ciepła i przyjazne dla środowiska.

Wybierając okna, klienci przestali kierować się wyłącznie kryterium finansowym. Duże znaczenie ma oczywiście jakość, bo okno to przecież inwestycja na długie lata, ale na tym wymagania konsumentów się nie kończą. Stale wzrasta liczba klientów, dla których wygląd zewnętrzny okna liczy się dużo bardziej niż cena.

Okno ma dziś nie tylko zapewniać odpowiednią ilość światła w pomieszczeniu i chronić przed utratą ciepła. Ma też cieszyć oko estetycznym, eleganckim wyglądem i komponować się z wystrojem wnętrza. Ma być dekoracją pomieszczenia, zwłaszcza wtedy, kiedy urządzając nasze mieszkania, rezygnujemy z ozdób w postaci zasłon czy firanek.

Jeszcze większym wyzwaniem dla producentów okien są wymagania architektów i projektantów wnętrz, którzy oczekują nieszablonowych rozwiązań, ciekawych stylizacji i wyrafinowanych szczegółów.

Image

Pakiet trzyszybowy

Subtelna miękkość profilu i fantazja kształtów
Producenci okien i dostawcy profili, zauważając widoczną na rynku tendencję do zaokrągleń, proponują profile pozbawione krawędzi i kątów, z owalnymi ramami, skrzydłami i listwami przyszybowymi, dzięki którym wnętrza wydają się bardziej przytulne. Zaokrąglone linie nadają oknom nowoczesny i harmonijny wygląd.

Jeszcze kilkanaście lat temu na rynku królowały formy proste i kanciaste. Z chwilą, kiedy zaczęto doceniać wpływ okien na wygląd zewnętrzny całego budynku, przed branżą okienną otworzyły się nowe horyzonty. Również w kwestii kształtu całego okna obecnie producenci są w stanie zadowolić nawet najbardziej kreatywnych architektów.

To już nie musi być zwykły prostokąt. Okno może równie dobrze przybierać kształt trójkąta czy trapezu. Stosowana obecnie technika gięcia profili umożliwia wyprodukowanie także okien łukowych lub okrągłych.

Okna w kolorach tęczy
Klasyczne białe profile, choć wciąż bardzo popularne, stopniowo ustępują pola profilom kolorowym, których udział w sprzedaży sięga u różnych producentów od 30 do nawet 80 procent. Producenci oferują całą paletę kolorów jednolitych, a także cieszących się dużą popularnością oklein drewnopodobnych, dzięki którym plastikowe okna prawie nie różnią się wyglądem od okien drewnianych.

Do zabawy kolorami zachęcają projektanci, a producenci są w stanie spełnić nawet najbardziej odważne kolorystyczne życzenia. Klienci najczęściej wybierają neutralne brązy – złoty dąb i orzech. Rosnącym zainteresowaniem cieszą się również mahoń, dąb antyczny, palisander, winchester, siena noce, macore i meranti.

Konsumenci mają świadomość, że raz zamontowane okno pozostanie na swoim miejscu przez lata, dlatego niezbyt często decydują się na jaskrawe, żywe kolory, takie jak odważne odcienie żółci, czerwieni czy zieleni.

Nowoczesny design proponuje modne ostatnio odcienie szarości. Kolor ten, jeszcze kilka lat temu uznawany za smutny i nieciekawy, dziś cieszy się coraz większym uznaniem klientów o wyrafinowanych gustach.

Producenci oferują też okna w podwójnej kolorystyce – innej wewnątrz domu, dostosowanej do koloru mebli czy dodatków, a innej na zewnątrz, pasującej do pokrycia dachowego, elewacji budynku czy ogrodzenia posesji.

Kolorowa stolarka popularna jest zwłaszcza w budownictwie jednorodzinnym, gdzie nadaje obiektom indywidualny charakter. Kolorowe okna można też z powodzeniem montować w budynkach firmowych i sklepach. Eksperci od wizerunku doradzający korporacjom proponują dostosowywać barwę okiennych profili do „kolorów firmowych”, dzięki czemu okna będą miały swój udział w procesie budowania identyfikacji marki.

Szyby wielokomorowe – oszczędzamy energię
Okiennym hitem stają się wielokomorowe pakiety szyb, czyli połączone ze sobą minimum trzy tafle szkła oddzielonego tzw. ramkami dystansowymi. W ostatnich latach odnotowaliśmy znaczny wzrost sprzedaży szyb wielokomorowych, czyli pakietów trzy- i więcej szybowych – mówi S. Dulik, koordynator sieci sprzedaży Polskie Okna. Począwszy od roku 2006 sprzedaż tego typu zespoleń w kolejnych latach ulega niemal podwojeniu.

Obecnie ich udział w ogólnej wielkości sprzedaży szyb okiennych waha się na poziomie od 13 do 15 procent
i przewidujemy, że będzie on nadal wzrastał. Związane jest to z poszukiwaniem oszczędności w zakresie wydatków na ogrzewanie budynków. Zastosowanie takich szyb pozwala zmniejszyć ilość traconego ciepła. Oszczędzamy więc i pieniądze, i energię, a jednocześnie dbamy o środowisko – dodaje S. Dulik.

Dzięki coraz bardziej zaawansowanej technologii możliwe jest wykonanie praktycznie każdego okna w dowolnym kształcie i w dowolnie wybranym kolorze. Rynkowe trendy dyktują konsumenci – dobrze poinformowani, świadomi swojego wyboru i aktywnie poszukujący nowych rozwiązań.

  • Logo - alu
  • Logo aw
  • Logo - fenzi
  • Logo - glass serwis
  • Logo - lisec
  • Logo - mc diam
  • Logo - polflam
  • Logo - saint gobain
  • Logo termo
  • Logo - swiss
  • Logo - guardian
  • Logo - forel
  • vitrintec wall solutions logo

Copyright © Świat Szkła - Wszelkie prawa zastrzeżone.