Termin „Przemysł 4.0” w ciągu ostatnich kilku lat stał się bardzo popularnym pojęciem. Oznacza digitalizację i tworzenie sieci całego łańcucha wartości przemysłowych. Oczywiście, digitalizacja nie przewiduje wyjątków, jeśli chodzi o rzemiosło i zakłady szklarskie, w związku z czym konieczna jest wnikliwa analiza możliwości wykorzystania cyfryzacji w mniejszej firmie. 

 

Poniżej przedstawiono niektóre szczególne wyzwania stojące przed profesjonalnymi firmami przetwarzającymi szkło: coraz więcej produktów przechodzi do kategorii produktów inteligentnych (aktywnych i samodzielnych). Mówiąc prościej, program Smart Home (inteligentny dom) integruje teraz automatycznie kontrolowane okna i drzwi do domowej sieci komputerowej.

 

Nawet jeśli zaawansowane technologicznie interaktywne okna nadal brzmią bardzo futurystycznie, prędzej czy później będą mogły prezentować treści multimedialne. Innymi słowy: w przyszłości twoje okno będzie służyć jako komputer, będziesz mógł z niego korzystać, aby przejść do Internetu lub oglądać na nim telewizję.

 

Klienci oczekują, że nowocześni, wykształceni rzemieślnicy- fachowcy zapewnią wsparcie eksperckie i pozostaną nadal ich kompetentnym partnerem.

 

Na przykład, cechy szklarskie w Niemczech już dawno podeszły aktywnie do tych wyzwań i sformułowały nowe priorytety dotyczące szkoleń zawodowych w swojej „Glaser Agenda 2030”. W przyszłości szklarze będą się specjalizować i stać się specjalistami w dziedzinie szkło-troniki (elektronicznie kontrolowanych wyrobach szklanych), okno-troniki, itp. Szkolenie w celu osiągnięcia kwalifikacji mistrza szklarskiego oczywiście będzie dostosowane do nowych wyzwań. Już od kilku lat Niemieckie Stowarzyszenie Rzemieślników współpracuje z Izbą Rzemieślniczą w Koblencji, dzięki czemu każdy nowy mistrz szklarski opuszcza placówkę edukacyjną również jako wykwalifikowany elektryk.

 

 

2018 10 38 1

W firmie Rieser w Wächtersbach poszukują oprogramowania do produkcji okien, aby zoptymalizować procesy produkcyjne (dla: 3E-Datentechnik)

 

 

Jednak wiedza specjalistyczna jest tylko jednym z kluczowych składników. Równie ważna jest umiejętność strategicznego i przedsiębiorczego myślenia, aby przetrwać w warunkach silnej konkurencji. Możliwość określania tylko typów szkła dla konkretnego projektu to teraz nie wystarcza. Obecnie profesjonalni właściciele firm szklarskich obliczają swoje zadania od A do Z i oczywiście muszą być w stanie ocenić takie aspekty, jak materiały, przydział i rozmieszczenie personelu, zdolności produkcyjne czy też bezpieczeństwo pracy. Coraz częściej już średniej wielkości firmy szklarskie są obsługiwane przez nowoczesne oprogramowanie.

 

– Dziś w branży szkła mówimy o inteligentnych wyrobach szklanych, a także o wdrożeniu idei Przemysł 4.0 w firmach szklarskich. Możliwość kierowania zakładem za pomocą odpowiedniego oprogramowania jest tak samo ważna dla firmy szklarskiej, jak dla jej klientów możliwość obejrzenia na platformach cyfrowych wyrobów szklanych i możliwości ich montażu – mówi Stefan Kieckhöfel, dyrektor zarządzający BIV Bundesinnungsverband der Glaserhandwerks.

 

 

2018 10 38 2

Oprogramowanie wsparciem również w produkcji (fot. : 3E-Datentechnik)

 

 

Wszechstronne oprogramowanie dla wykwalifikowanych rzemieślników

 

W poprzednich latach dostawcy oprogramowania projektowali swoje oprogramowanie do wytwarzania okien i obróbki szkła głównie dla dużych firm. W przypadku mniejszych zakładów takie kosztowne rozwiązania nie wchodziły w rachubę. Dosłownie wypadli oni z obszaru zainteresowania firm programistycznych i nadal musieli pracować z ich „ręcznie robionymi” programami.

 

Jednak obecnie rozwiązania programowe zostały udoskonalone i teraz bardziej rozwinięte pod ich kątem. Obecnie istnieją tak zwane rozwiązania „plug-and-play”, szczególnie odpowiednie dla małych i średnich przedsiębiorstw. Rozwiązania te są zazwyczaj szybkie i łatwe w instalacji oraz intuicyjne w użyciu. Programy zarządzają parametrami podstawowymi, zarówno dla profili ramowych, jak i dla okuć i zamocowań.

 

Ponadto, programy te zapewniają wsparcie przy opracowywaniu ofert i przydzielaniu zadań. Podobnie oprogramowanie może być również wykorzystywane do zadań związanych ze szkłem i profilem, lub do tworzenia list cięcia. Programy, takie jak te, oferują firmom pomoc techniczną na wielu poziomach: na przykład cały temat oznakowania CE może być kierowany za pomocą oprogramowania.

 

(...)

Oczywiście, optymalizacja działalności dotyka również wielu innych obszarów. Ważnym tematem jest innowacyjne planowanie tras transportu do klientów, ponieważ czas jest cenny dla każdej firmy. Dostawca mobilnych urządzeń nawigacyjnych oferuje rozwiązanie SAAS (Software-as-a-Service), zaprojektowane specjalnie dla małych firm posiadających do dziesięciu pojazdów służbowych.

 

Mobilne urządzenia nawigacyjne zainstalowane w pojazdach łączą się z satelitą, który na stałe przesyła dokładną ich lokalizację do centralnego komputera. Na mapie jest to wyświetlane w czasie rzeczywistym: miejsca, gdzie serwisanci są aktualnie ze swym pojazdem i trasy, którymi jadą. Oznacza to, że w centrali wiadomo dokładnie, ile czasu potrzebuje monter, aby dotrzeć do następnego klienta. W krótkim czasie można również przekazywać przychodzące zlecenia bezpośrednio do montera znajdującego się najbliżej klienta.

 

Oprogramowanie oferuje również możliwość wysyłania nowych zamówień bezpośrednio do montera, które są wizualizowane na wyświetlaczu urządzenia w pojeździe.

 

W czasach rosnącego natężenia ruchu i trwale zatłoczonych dróg planowanie trasy może być o wiele bardziej efektywne. A monter nie musi już sam planować swojej codziennej trasy, ponieważ można to teraz zrobić centralnie.

 

Zintegrowane rejestrowanie czasu i pozycjonowanie GPS, funkcje komunikacyjne i nawigacyjne stanowią podstawę. Pozwala to odpowiednio skoordynować zadania i zoptymalizować trasy i czasy, korzystając z obliczonych założeń tras. To ostatecznie pozwala oszczędzić czas i pieniądze na drogich wydatkach na paliwo.

 

 

2018 10 39 1

Dzięki zoptymalizowanemu planowaniu trasy wykwalifikowani monterzy mogą zaoszczędzić czas i pieniądze (fot.: TomTom)

 

 

2018 10 39 2

Mimo całej cyfryzacji i automatyzacji w produkcji okien, nadal są prace wykonywane ręcznie (fot .: 3E-Datentechnik.jpg)

 

 

Zmienia się zachowanie związane z kupowaniem i zawartość informacji

 

Digitalizacja już dawno dotarła do domowych salonów konsumentów. W związku z tym zmieniły się zachowania zakupowe ludzi. Wiele rzeczy codziennego życia kupuje się dziś w Internecie.

 

Jednocześnie cyfrowe portale dla małych firm zajmujących się obróbką szkła czy tez produkcją okien i drzwi, które zapewniają pełne wsparcie dla klienta i montaż w różnych częściach Europy, są jeszcze nieliczne.

 

Oczywiście, jak w przypadku każdego innego biznesu on-line, początkowe informacje są wygodnie uzyskiwane z domu za pośrednictwem smartfona, tabletu lub komputera stacjonarnego, a komponenty są również do obejrzenia i zamówienia on-line.

 

Obecnie w dużej mierze tylko klienci znający Internet zamawiają swoje okna i drzwi w Internecie, ale specjalistyczne portale stają się coraz bardziej przyjazne dla użytkownika i za pięć do ośmiu lat wygodne zakupy on-line staną się bardzo ważne w tym sektorze. Tendencja ta stawia również wiele przedsiębiorstw rzemieślniczych przed nowymi i poważnymi wyzwaniami.

 

W jaki sposób MŚP, zajmujące się produkcją szkła i okien, podejmują się tych wszystkich wyzwań w konkretny sposób, opisuje Tim Stebani, dyrektor zarządzający Glas Stebani w Essen. Przedsiębiorstwo założone 70 lat temu zawsze musiało reagować na zmieniające się warunki rynkowe na przestrzeni lat.

 

– Wymagania stawiane produktom stają się coraz bardziej złożone, coraz bardziej wymuszając na nas czerpanie wiedzy z innych branż. Na przykład w ciągu ostatnich kilku lat powstała interesująca sieć oferująca informacje dotyczące okien i fasad, do których mamy dostęp niemal w każdej chwili – wyjaśnia Tim Stebani.

 

Mówiąc konkretnie o cyfryzacji, Tim Stebani postrzega połączenie sklepu internetowego i osobistych porad jako siłę dla swojej firmy. Jego zdaniem wielu klientów wciąż preferuje kupowanie złożonych wyrobów budowlanych w swoim regionie. Ta „przewaga lokacyjna” jest korzystna dla małych i średnich firm. Niemniej jednak firmy muszą oczywiście oferować swoim klientom możliwość uzyskania pełnych informacji w Internecie. I muszą znaleźć odpowiedzi na rychły brak wykwalifikowanych pracowników, aby móc nadal gwarantować osobiste więzi z klientami, a także szybkie terminy dostaw.

 

 Daniel Krauß


Brigitte Küppers

 

 Źródła:


https://telematics.tomtom.com/handwerk
www.3e-it.com/
www.glasstebani.com/
www.glaserhandwerk.de

 

Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym 
Inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne 
Więcej informacji: Świat Szkła 10/2018

 

  • Logo - alu
  • Logo aw
  • Logo - fenzi
  • Logo - glass serwis
  • Logo - lisec
  • Logo - mc diam
  • Logo - polflam
  • Logo - saint gobain
  • Logo termo
  • Logo - swiss
  • Logo - guardian
  • Logo - forel
  • vitrintec wall solutions logo

Copyright © Świat Szkła - Wszelkie prawa zastrzeżone.