Innowacyjny komponent do kompensacji ciśnienia w szybach zespolonych w zależności od pory roku

 

Budynki z przeszklonymi fasadami i dużymi oknami przyciągają wzrok – dlatego ważne jest zachowanie ich jednorodnego wyglądu.

 

Często występującym problemem jest zasysanie bądź wybrzuszanie szyb zespolonych, co zakłóca ich wygląd zewnętrzny.

 

Producent ciepłych ramek – firma SWISSPACER – oferuje rozwiązanie tego problemu: SWISSPACER Air.

 

Niewielki element zapewnia  w szybie izolacyjnej w przypadku zmian warunków atmosferycznych w zależności od pory roku.

 

 2019 01 32 1a

 

2019 01 32 2

SWISSPACER Air stanowi odpowiedź na podstawowy problem, z jakim boryka się branża okienna i skutecznie wyrównuje ciśnienie w szybach zespolonych (© SWISSPACER)

 

To innowacyjne rozwiązanie jest w stanie przeciwdziałać zniekształceniom optycznym nawet w budynkach o różnicy wysokości między najniższym a najwyższym piętrem wynoszącej 300 metrów. W wielu metropoliach obiektów takich powstaje coraz więcej.

 

Ponadto zachowanie równoległości szyb w obrębie pakietu ma znaczenie z punktu widzenia izolacji termicznej, szczególnie w okresie zimowym.

 

Gdy objętość powietrza w przestrzeni międzyszybowej maleje w niskich temperaturach, za sprawą Swisspacer Air wygięcie szyby do wewnątrz staje się niemożliwe. Dzięki temu szkło izolacyjne zachowuje swoją pełną funkcjonalność nawet o tej porze roku.

 

Ale to nie wszystko - SWISSPACER Air gwarantuje także bezpieczeństwo podczas transportu, a tym samym wspiera planowanie czasowe na placu budowy.

 

W przypadku transportu szkła izolacyjnego między lokalizacjami o dużych różnicach wysokości, np. przez przełęcze górskie, tunele lub transportem lotniczym, między hermetycznie zamkniętą szybą zespoloną a otoczeniem nie dochodzi do kompensacji ciśnienia, co prowadzi do znacznych naprężeń na krawędziach szkła i w samym szkle.

 

W rezultacie może dojść do uszkodzenia uszczelnienia krawędzi, a nawet do pęknięcia szkła. Valerian Wicky, Dyrektor Zarządzający Glassolutions Kreuzlingen – producenta szkła budowlanego, spółki zależnej globalnej grupy SAINT-GOBAIN – również doskonale zna ten problem:

 

— W przypadku przesunięć w harmonogramie realizacji na placu budowy, mieliśmy do czynienia z sytuacjami, w których szkło izolacyjne pękało na etapie składowania tymczasowego.

 

Nasi klienci potrzebowali prostego i elastycznego rozwiązania, które reagowałoby odpowiednio do sytuacji na warunki atmosferyczne, okoliczności związane z transportem i postęp budowy. Dzięki SWISSPACER Air problemy te odchodzą do przeszłości.

 

Po osiągnięciu określonego etapu realizacji, producent okien może zamontować odpowiednie szyby bezpośrednio w zakładzie i przetransportować je do obiektu położonego na przykład w górach.

 

Architekci i kierownicy budowy nie muszą już martwić się o dodatkową obsługę lub osobny transport szyb i ram.

 

 2019 01 32 3

Jeżeli w przypadku transportu realizowanego przy dużych różnicach wysokości ciśnienie nie jest wyrównywane, dochodzi do powstania naprężeń na obrzeżach szyb, a nawet do pęknięcia szkła.

Temu zjawisku można zapobiec dzięki wykorzystaniu komponentu SWISSPACER Air (© SWISSPACER)

 

Glassolutions stosuje SWISSPACER Air w projektach realizowanych w całym szwajcarskim regionie Alp już od 2016 roku.

 

Jednym z przykładów jest schronisko w Riederalp w szwajcarskim kantonie Valais, gdzie wszystkie okna w budynku zostały zmodernizowane i wyposażone w SWISSPACER Air.

 

Tutaj konieczny był transport kolejką górską: przy różnicy wysokości rzędu 1166 m i czasie przewozu wynoszącym dziewięć minut, prędkość wznoszenia wynosiła 130 m/min.

 

Dzięki SWISSPACER Air nie stanowiło to żadnego problemu.

 

 2019 01 32 4

Dzięki SWISSPACER Air nawet prędkość wznoszenia rzędu 130 m/min nie stanowiła problemu podczas transportu szkła izolacyjnego do schroniska w Riederalp (© SWISSPACER)

 

 

Ramka dystansowa – niewielki element o ogromnej skuteczności
SWISSPACER Air to kolejny element w ofercie producenta ciepłych ramek dystansowych.

 

Ramka dystansowa utrzymuje szyby pakietu w pewnej odległości od siebie i w ten sposób określa szerokość izolującej, wypełnionej gazem przestrzeni pomiędzy nimi.

 

W przeciwieństwie do zwykłych ramek dystansowych, ciepłe ramki SWISSPACER nie są wykonane z aluminium czy stali nierdzewnej, lecz z wysoce izolacyjnego materiału kompozytowego z tworzywa sztucznego.

 

Ciepła ramka zapobiega powstawaniu mostków termicznych i strat ciepła w obszarze krawędzi szyby zespolonej, prowadząc tym samym do obniżenia strat energii, poprawy klimatu w pomieszczeniu oraz zapobiegając kondensacji i powstawaniu pleśni.

 

Dzięki SWISSPACER możliwe jest osiągnięcie oszczędności kosztów ogrzewania rzędu nawet 8%, jak wykazało ostatnie badanie Instytutu Domów Pasywnych.

 

2019 01 33 1

 

2019 01 33 2

W schronisku w Riederalp zmodernizowano wszystkie okna w budynku – obecnie wyposażone są w SWISSPACER Air (© SWISSPACER)

 


Firma oferuje największy wybór – łącznie 17 – kolorów ciepłych ramek dystansowych. Pozwala to architektom na idealne dopasowanie koloru ramki do ościeżnicy okiennej.

 

Matowa powierzchnia o wyglądzie aksamitu zapobiega metalicznym odbiciom padającego światła słonecznego, co ma również znaczenie z punktu widzenia estetyki projektowania.

 

Filmik o SWISSPACER Air można znaleźć na naszej stronie internetowej:
http://www.swisspacer.com/pl/produkty/swisspacer-air

 

Janina Brielmann
SWISSPACER Vetrotech Saint-Gobain (International) AG
www.swisspacer.com

 

Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym 

Inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne 
Więcej informacji: Świat Szkła 1/2019

 

 

  • Logo - alu
  • Logo aw
  • Logo - fenzi
  • Logo - glass serwis
  • Logo - lisec
  • Logo - mc diam
  • Logo - polflam
  • Logo - saint gobain
  • Logo termo
  • Logo - swiss
  • Logo - guardian
  • Logo - forel
  • vitrintec wall solutions logo

Copyright © Świat Szkła - Wszelkie prawa zastrzeżone.