Coraz częściej targi przemysłu szklarskiego dostrzegają znaczenie druku cyfrowego, oferując konkretne pomysły dotyczące systemów druku cyfrowego do dekoracji.

 

Obejmuje to zastosowanie warstw funkcjonalnych, serializacji1) lub płynów maskujących, które są wykonywane jako samodzielne procesy lub podskładniki w całościowych procesach produkcyjnych.

 

Dla przemyśłu szklarskiego targi GLASSTEC 2018 stanowiły idealny punkt kontaktowy do zbierania informacji o aktualnym stanie techniki w tym zakresie.

 

Szkło jest innowacyjne, niepowtarzalne, ekscytujące i funkcjonalne, ale także zrównoważone ekologicznie i zwiększające wartość obiektu w którym jest wmontowane. Jest więc czymś znacznie więcej niż tylko trudnym podłożem dla druku.

 

Według Jochena Grönegräsa, dyrektora zarządzającego Federalnego Stowarzyszenia Szkła Płaskiego, sektor szkła stosowanego we wnętrzach powinien wykazywać dodatni wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim.

 

Około 19% wyprodukowanego szkła laminowanego VSG i ponad 50% szkła hartowanego ESG wykorzystano do zastosowań wewnętrznych. Smithers Pira uważa, że rynek szkła drukowanego wzrośnie do 1,4 mld USD do 2022 r., przy rocznym wzroście o 7% w okresie od roku 2017 r.

 

Oczekuje się dalszego bezpiecznego wzrostu w nadchodzących latach. Jednak według badań największy wzrost sprzedaży jest oczekiwany w obszarze drukarek atramentowych.

 

Podobnie jak w innych sektorach, w których rozpoczyna się druk cyfrowy, zdobienie szkła jest dalekie od jednolitego rynku. Zamiast tego obejmuje wiele dyscyplin o różnych zastosowaniach i różnych produktach końcowych, które mają swoje własne wymagania.

 

Rozwój produktów w dekoracji szkła jest często bardzo specyficzny dla poszczególnych zastosowań. Zasadniczo rozwiązanie „jeden rozmiar dla wszystkich” nie istnieje!

 

1) Serializacja: proces przekształcania struktur danych lub stanu obiektu na format, który może być przechowywany (na przykład w pliku lub buforze pamięci) lub przesyłany (na przykład, przez łącze sieciowe) i odtworzone później (prawdopodobnie w innym środowisku komputerowym

 


Utrzymuj tempo
W jaki sposób firmy wystawiające się na targach szklarskich mogą wspierać te trendy w obróbce szkła i motywować dostawców usług druku do dalszych inwestycji?

 

W ostatnich latach wdrażanie druku cyfrowego w środowiskach, gdzie dotychczas dominował druk analogowy odbywało się powoli lub tylko w kilku obszarach zastosowań, częściowo z powodu niecałkowitej zgodności ze standardami w szkle architektonicznym.

 

Dodatkowym, poważnym wyzwaniem jest obecnie w tej branży luka w wiedzy technologicznej między projektantami, dostawcami usług drukarskich i użytkownikami końcowymi. Wiedza jest ważnym czynnikiem udanego rozwoju nowych rynków. Kluczowy jest dopływ tej wiedzy do właściwych ludzi.

 

W poprzednim artykule, przygotowującym do konferencji GlassPrint w 2017 r. (zorganizowanym wspólnie przez ESMA i Glass Worldwide), czynniki sukcesu technicznego w przenoszeniu zdobienia szkła z sitodruku na druk cyfrowy zostały szczegółowo opisane przez Jochena Christiaensa.

 

W ostatnich latach producenci i dostawcy poczynili odpowiednie inwestycje w rozwój rozwiązań do druku cyfrowego, umożliwiając producentom szkła podjęcie ważnych kroków w kierunku innowacyjnych obszarów zastosowań.

 

Coraz częściej druk cyfrowy podejmuje zadania o wysokich wymaganiach technicznych dotyczących ostrości krawędzi, jakości obrazu i funkcjonalności druku.

 

Niektóre z niesamowitych przykładów tych rozwiązań można znaleźć, na przykład, w technologii obwodów drukowanych, produkcji biomedycznej i ogniw słonecznych, ale także w panelach dotykowych, obudowach maszyn, obudowach sprzętu wellness i projektowaniu wnętrz łazienek itp.

 

Czołowi producenci cyfrowych maszyn drukarskich z farbami ceramicznymi do szkła architektonicznego oferują nie tylko standardowe kolory procesowe, ale także specjalne kolory, takie jak złoto i srebro, lub atramenty do użytku zewnętrznego na pozycji pierwszej (zewnętrzna strona szyby), gdzie bezpośrednie działanie czynników atmosferycznych odgrywa główną rolę.

 

Jednocześnie poprawiono rozdzielczość druku i wydajność tych maszyn (np. przez automatyczne zorientowanie kierunku drukowania do kierunku wzdłużnego szyby) w celu optymalizacji i przyspieszenia procesów produkcyjnych.

 

W dziedzinie cyfrowego druku organicznego na GLASSTEC 2016 pokazano rozwiązania do dekoracji szyb płaskich i opakowań szklanych.

 

Roztwory do obróbki wstępnej lub podkłady natryskowe i kurtynowe oferowały zadowalającą, wysoką jakość i trwałą dekorację na szkle. Mogą więc być z powodzeniem stosowane obecnie w produkcji szkła zdobionego.

 

Optymalizacja tuszy utwardzanych promieniami UV w kierunku technologii UV-LED została zoptymalizowana na przestrzeni lat i promowana do bezpośredniego drukowania na szkle, ale kontrolowany proces wstępnej obróbki powierzchni szkła pozostał niezbędny do optymalnego przylegania warstw tuszu do powierzchni szkła.

 

Optymalną adhezję można uzyskać różnymi sposobami obróbki wstępnej, np. za pomocą podkładów natryskowych, obróbki płomieniowej, plazmy lub bezpośredniego drukowania podkładów do drukarek atramentowych.

 

Producenci maszyn integrują te procesy zwiększania przyczepności ze swoimi systemami druku, aby osiągnąć całościowy proces, w którym etapy dekoracji szkła bezproblemowo integrują się z istniejącymi procesami.

 

 

ESMA Europejskie Stowarzyszenie Producentów w zakresie Specjalistycznego Druku - współorganizator GlassPrint łącznie z Glass Worldwide, wystawiał się na GLASSTEC 2018 wraz z 12 firmami członkowskimi.

Ich obecność była naznaczona wizytówką najlepszych rozwiązań w dziedzinie funkcjonalnego i dekoracyjnego druku na szkle, najnowszych technologii sitodrukowych i cyfrowych do dekoracji szkła.

ESMA po raz piąty zorganizowała swój pawilon na targach GLASSTEC i przedstawiła następujące firmy członkowskie: Amann, Fimor, Gallus, Kissel + Wolf, RUCO, Saati, Sefar, SPS Technoscreen, Sun Chemical, Tichawa Vision i Tiflex.

Inni członkowie stowarzyszenia, którzy eksponowali swoją wiedzę niezależnie od pawilonu ESMA, to: Ferro, Grünig, ISIMAT, Kammann Spezialmaschinen und Steuerungstechnik, Koenig & Bauer Kammann, Marabu i SignTronic.

www.esma.com / www.glassprint.org

 

W ubiegłym roku na targach GLASSTEC nie pokazano żadnych znaczących, przełomowych rozwiązań w dziedzinie dekoracji cyfrowej szkła płaskiego, w szczególności w odniesieniu do stosowania farb UV. Było to zaskakujące i niepokojące jednocześnie, biorąc pod uwagę przewidywany wzrost tych zastosowań.

 

Najbardziej znacząca zmiana dotyczyła zwiększonej wydajności drukarek do szkła płaskiego, jakości druku i użycia atramentów zawierające cząsteczki metali szlachetnych, takich jak złoto, ale tego już oczekiwano.

 

Bardziej znaczący postęp można zaobserwować w przypadku bezpośredniego drukowania szkła giętego –skomplikowanych kształtów elementów szklanych w 3D. W ostatnich latach prawie całkowicie akcent przesunął się na wykorzystanie utwardzalnych technologii UV LED do drukarek atramentowych.

 

Dzięki tym najnowszym osiągnięciom podkład jest nakładany tylko w obszarze obrazu, który jest natryskiwany za pomocą standardowych atramentowych głowic drukujących i jest zadrukowany białym atramentem i w kolorach CMYK.

 

Na obraz nanoszony jest dodatkowy lakier z nadrukiem atramentowym, zapewniający odporność mechaniczną i chemiczną, na przykład na setki cykli zmywania naczyń.

 

Oczywistą zaletą systemów druku farbami organicznymi jest nadal połysk kolorów, reprodukcja kolorów specjalnych, integracja zmiennych motywów w projekcie z funkcjami AI lub VR, w celu uzyskania specjalnego doświadczenia klienta, wysokiej jakości jakości druku fotograficznego i natychmiastowego przetwarzania.

 

Jednak temat zarządzania kolorami i kontroli procesów nad prawdziwym odwzorowaniem kolorów lub odtwarzalności kolorów domowych za pomocą technologii druku lub zestawu atramentów jest niestety zbyt często wdrażany niewystarczająco.

 

Bezpośredni druk specjalnych kolorów i przestrzeganie najbardziej zbliżonych tolerancji kolorów w przypadku opakowań szklanych jest napędzany przez właścicieli marek.

 

Kolejną przeszkodą jest stabilność koloru w druku w całym cyklu i dopasowanie kolorów między opakowaniem podstawowym, drugorzędnym i trzeciorzędnym.

 

Zgodnie z najnowszym stanem techniki precyzyjne dopasowanie kolorów nie może w ogóle mieć miejsca, ponieważ brakuje kompletnych rozwiązań sprzętowych i programowych (zwłaszcza w przypadku drukowania bezpośrednio na wyrobach szklanych o skomplikowanych kształtach), co zapewnia zachowanie tolerancji kolorów przez profilowanie.

 

Przy drukowaniu opakowań zakłada się, że wygląd optyczny opakowania pierwotnego i wtórnego jest taki sam. W tej kwestii rola dopasowywania kolorów do butelki staje się poważnym problemem.

 

Różnorodne czynniki wpływają na wrażenie koloru na butelce, takie jak kolor wypełnionego produktu, kolor samej butelki, kolor zadrukowanego białego atramentu lub połysk, dotyk i całkowita grubość wszystkich warstw atramentu razem. Drukowane podkłady muszą być kompatybilne z farbami drukarskimi (białe i kolory procesowe) i umożliwiać optymalne zwilżanie (przyleganie) międzywarstwowe.

 

Wymaga to dobrej przyczepności i kompatybilności między warstwami tuszu. Zastosowanie wstępnej obróbki powierzchni, np. plazmy, silnie wpływa na wygląd koloru.

 

Jednak od dzisiaj dostawca usług druku musi polegać na złożonym, skomplikowanym i niepewnym procesie prób i błędów, aby odtworzyć odcienie kolorów, zamiast otrzymywać odpowiednie narzędzia, które gwarantują stabilność koloru. Ponadto brakuje im niezbędnej wiedzy w zakresie zarządzania kolorami.

 


Procesy wykańczania szkła online lub offline
W procesie bezpośredniej dekoracji szkła online (na linii produkcyjnej) kluczową rolę odgrywają procesy up-down i downstream.

 

Procesy wykańczania online są szczególnie odpowiednie dla zdobienia dużych ilości wyrobów, podczas gdy mocne strony druku cyfrowego są bardziej widoczne w przypadku mniejszych rozmiarów partii i druku zmiennych danych (różnych nadruków).

 

Szklane opakowania pochodzące bezpośrednio z linii produkcyjnej mają różne właściwości powierzchni i temperaturę. Szybko zmieniająca się natura powierzchni ma ogromny wpływ na etapy dekoracji. Szczególnie w konfiguracjach online, niezawodność procesu drukowania i rozdzielczość błędów drukowania muszą pasować do linii produkcyjnej, w tym liniowej prędkości produkcji i nie ma tu czasu na zatrzymanie pracy.

 

Drukowanie w trybie offline (poza linią produkcyjną) jest zatem bardziej korzystne. Wyroby szklane, które docierają do przetwórcy szkła lub dostawcy usług drukowania, już ostygły i są wprowadzane w znacznie bardziej kontrolowanym procesie dekoracji.

 

Większość klientów docelowych dla tych systemów to przetwórcy szkła lub dostawcy usług drukarskich, którzy obecnie stosują etykiety lub sitodruk na butelkach lub szklankach.

 

Druk cyfrowy jest wciąż dość nowy w tych firmach, dlatego należy uważnie śledzić szkolenia oferowane przez producenta maszyny lub skorzystać z ogólnych programów szkoleniowych niezależnych stowarzyszeń.

 

Znaczenie rozwiązań śledzenia i serializacji zyskuje również na znaczeniu w przemyśle szklarskim. Poszukiwanie produktów w procesach wewnętrznych, a także na rynku, staje się coraz ważniejsze i bardziej złożone, co wymaga holistycznych rozwiązań.

 

Do aplikacji (nakładania) kodowania i znakowania w taflach szklanych regularnie wykorzystuje się technologie laserowe, dodaje kody QR lub kody kreskowe, np. do identyfikacji powłoki niskoemisyjnej na powierzchni szkła lub innych oznaczeń pod powierzchnią, bocznych krawędziach lub wewnątrz elementów szklanych.

 

2019 07 49 1 

Oliver Kammann (drugi od lewej) i Jochen Christiaens (trzeci od lewej) w panelu dyskusyjnym podczas GlassPrint 2017

 


Ponadto, interesujące rozwiązanie do serializacji nadruków atramentowych na szybach samochodowych można zintegrować z istniejącymi procesami drukowania czarnych ramek na sitodruku.

 

Opiera się to na ceramicznych tuszach do drukarek atramentowych przedstawionych przez BENTELER na ostatnich targach GLASSTEC i oferuje szereg kreatywnych zastosowań dla szyb samochodowych, w celu zintegrowania ich z lakierami samochodowymi.

 

Dzięki drukowaniu cyfrowemu można drukować nieograniczoną różnorodność wzorów i danych z wysoką jakością i szybkością.

 

Typowe zastosowania cyfrowej dekoracji szkła płaskiego, w której na szkle drukowano wspaniałe obrazy, ograniczały się do tej pory do tylnych paneli kuchennych, paneli prysznicowych, blatów, billboardów i paneli kontrolnych lub zastosowań zewnętrznych, takich jak przeszklenia balkonów i daszków.

 

Drukowane cyfrowo arkusze szklane mogą być już laminowane VSG lub wykończone w celu wykonania ozdobnych szyb zespolonych, chociaż konieczne parametry procesu drukowania muszą być znane i kontrolowane.

 

Jest to szczególnie ważne w przypadku wymagających zastosowań, takich jak przeszklenia dachów i balustrady szklane, które wymagają najwyższego poziomu bezpieczeństwa.

 

 

Aplikacje o zmiennym procesie napylania metodą PVD
Rosnący trend w kierunku druku cyfrowego został uznany przez wielu dostawców systemów sitodruku i materiałów eksploatacyjnych. Portfele produktów uznanych dostawców zostały uzupełnione o innowacyjne produkty do druku cyfrowego.

 

Często ich droga do ostatecznego opracowania własnych produktów i zostania dostawcą rozwiązań do druku cyfrowego została ustalona przez dostawę produktów ubocznych, takich jak środki pomocnicze, podkłady do sitodruku lub powłoki nawierzchniowe.

 

Jedno z takich innowacyjnych rozwiązań zostało zaprezentowane w dziedzinie aplikacji do zmiennego napylania metodą PVD, za pomocą atramentowego tuszu do maskowania.

 

Eliminując wysokie koszty przygotowania sita (do sitodruku) i koszty przetwarzania, zmienną warstwę maskującą można wydrukować cyfrowo przy użyciu standardowych systemów drukowania.

 

Standardowe farby ceramiczne były używane do drukowania na taflach szklanych o wymiarach do 3,3 x 18 m, w zastosowaniach szkła architektonicznego na fasadach.

 

Od kilku lat Kissel + Wolf GmbH podąża za rozwojem technologicznym i różnorodnością zastosowań cyfrowego druku przemysłowego w zakresie klejów i powłok ochronnych. Firma opracowała też innowacyjny produkt wraz z Seele Sedak GmbH.

 

Próbki tej współpracy można było zobaczyć na stoisku KIWO podczas GLASSTEC 2018. Oparcie dla druku atramentowego można również użyć do drukowania na innych podłożach, takich jak szeroka gama metali i tworzyw sztucznych, umożliwiając szeroki zakres zastosowań.

 

 

Obserwuj trendy
W ostatnich latach można zaobserwować trend na różnych targach i imprezach związanych z drukowaniem: pokazano więcej przykładów zastosowań a mniej czasu poświęcono na wyjaśnianie technologii i sprzętu.

 

Jednak w dziedzinie druku na szkle znajomość druku cyfrowego nadal pozostaje w tyle za sektorami takimi, jak drukowanie dekorów, pakowanie i drukowanie etykiet.

 

Jako Europejskie Stowarzyszenie Sitodruku, Tampondruku i Druku Cyfrowego, ESMA (European Specialist Manufacturing Association) zamierza ułatwić orientację w tych obszarach. Neutralne doradztwo jest kluczem do sukcesu w poszukiwaniu nowych obszarów biznesowych.

 

2019 07 49 2

 

Oprócz najnowszego kursu Inkjet Essentials (zasady druku atramentowego), ESMA promuje i rozszerza swoją ofertę w szkoleniach na uczelniach, gdzie kluczowe czynniki druku atramentowego są prezentowane w środowisku akademickim za pomocą bloków teoretycznych i praktycznych, obejmujących takie tematy, jak atramentowe farby drukarskie, piezoelektryczna głowica drukująca, technologie wstępne przygotowania mediów, zarządzanie kolorami i integracja systemu.

 

2019 07 49 3

 

Niedawno utworzony kurs Inkjet Essentials koncentruje się bardziej na stronie opracowywania atramentu i jego wymaganiach dotyczących wdrożenia oraz na wpływach na przemysłowe zastosowania drukowania atramentowego.

 

Więcej informacji na temat obu kursów można znaleźć na stronie internetowej ESMA.

 

 

Dokąd zmierzamy?
Decyzja o rozpoczęciu druku cyfrowego nie powinna opierać się wyłącznie na informacjach zebranych podczas wiodących targów. Zamiast tego powinna korzystać z dalekiej „podróży w celu gromadzenia wiedzy”.

 

Dodatkowe wydarzenia ukierunkowane na technologie drukarskie, takie jak konferencja The Inkjet Conference (29-30 października 2019 r. w Düsseldorfie) lub GlassPrint (27-28 listopada 2019 r. w Düsseldorfie), pozwalają na głębsze zrozumienie technologii i poznanie właściwych problemów i pytań, które należy zadać podczas podejmowania decyzji inwestycyjnych dotyczące drukarek atramentowych.

 

Wydarzenia te budują specjalistyczną wiedzę, w celu zrozumienia możliwości i ograniczeń technologii druku cyfrowego i pomagają zaprosić do współpracy właściwych kontrahentów. 

 

 

Jochen Christiaens , niezależny konsultant branżowyTen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Oliver Kammann , K-Flow Consulting Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 


Reproduced with kind permission of ESMA and Glass Worldwide: www.glassprint.org 

 

 2019 07 49 4

 

 

 

 

 

Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym 

Inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne 
Więcej informacji:  Świat Szkła 7-8/2019
 

 

  • Logo - alu
  • Logo aw
  • Logo - fenzi
  • Logo - glass serwis
  • Logo - lisec
  • Logo - mc diam
  • Logo - polflam
  • Logo - saint gobain
  • Logo termo
  • Logo - swiss
  • Logo - guardian
  • Logo - forel
  • vitrintec wall solutions logo

Copyright © Świat Szkła - Wszelkie prawa zastrzeżone.