Czytaj także -

Aktualne wydanie

2019 11 okladka

       11/2019

 

User Menu

20190444Swiat-Szkla-V4B-BANNER-160x600-PLEDG Swiat Szkla Skyscraper 160x600 BAU OK

EDG Swiat Szkla Skyscraper 160x600 BAU OK 

 

facebook12

czytaj newsy Świata Szkła

- więcej szklanej architektury

 

Baztech

Miesięcznik Świat Szkła

indeksowany jest w bazie

czasopism technicznych

 

 

Wydanie Specjalne

 

Fasady przeszklone termika akustyka odpornosc ogniowa 2016

 

okna pasywne 2015a

 

Fotowoltaika w architekturze okladka

 

20140808Przegrody przeciwpozarowe

 

konstrukcje szklane

 

20140533 Konstrukcje przeszklone 2

 

katalog 2018 a

 

banner konferencja 04 2019

 RODO

heroal 2018 Banner C50VSZ 750x150 PL mit-Rahmen1 

baner szklo budowlane

 

20190820-BANNIERE-HALIO-750x100-1D-PL

 

wlasna-instrukcja ift--baner do newslet-2019

 LiSEC SS Konfig 480x120

 

 GP19-480x105px

 

 GLASS 480X120

  

budma 2020 - 480x120

 

Pneumatyczne systemy sterowania klapami dymowymi
Data dodania: 08.02.08

Pneumatyczne systemy sterowania klapami dymowymi

W problematyce systemów napędowych klap dymowych forsuje się pogląd, że pneumatyka jest przestarzała. Przylepia jej się miano prymitywnego systemu, który nie nadąża za wymaganiami i wygodą użytkownika. Takie zarzuty są tendencyjne i niosą ślady nieznajomości tematu. Wbrew utartym opiniom pneumatyczne systemy sterowania oddymianiem nie ustępują funkcjonalnością systemom elektrycznym. Pneumatyka to nie prymitywne, ale proste systemy. Prostota konstrukcji i jej przewidywalność są ich niezaprzeczalnym atutem. Im prostszy napęd, tym mniejsze prawdopodobieństwo awarii. A niezawodność w systemach sterowania klapami dymowymi to sprawa priorytetowa. 

     Przyjrzyjmy się źródłu zasilania. Przy elektrycznych systemach sprawa wydaje mało zajmująca. Do każdego obiektu dostarczany jest prąd elektryczny i jego rozprowadzenie jest sprawą wtórną. Ale przecież napęd do oddymiania to napięcie 24 V o zasilaniu gwarantowanym, dla otrzymania którego trzeba stosować specjalne centrale i akumulatory. Dostawcy tego rodzaju rozwiązań sprzedają takie wyposażenie i zazwyczaj dopiero wtedy do klienta dociera informacja, że akumulatory co pewien czas należy sprawdzać, doładowywać i wymieniać. Ile razy w roku trzeba ten system sprawdzać? Co zrobić ze zużytymi akumulatorami?
    Od źródła do odbiornika trzeba energię przesłać. Jeśli prąd elektryczny, to wiadomo: kable. Trzeba zwrócić uwagę na ilość żył, przekroje, izolacyjność itp. Później należy ułożyć te kable w korytkach lub w inny sposób.

    Natomiast w pneumatycznych systemach źródłem zasilania są naboje zawierające sprężony CO2. Istnieje kilka ich typów i można je wielokrotnie używać, jak np. w klapach produkowanych przez firmę REWA. Po zużyciu naboje mogą zostać ponownie napełnione.
    Instalacje wykonuje się tu najczęściej z miedzianej rurki. Do łączenia wykorzystuje się złączki zaciskowe. Instalacja może być mocowana do elementów konstrukcyjnych, co eliminuje konieczność wprowadzenia dodatkowych koryt instalacyjnych. Jedyna wada instalacji pneumatycznej jest taka, że w trakcie montażu jest ona bardzo łakomym kąskiem dla wszelkiej maści „odzyskiwaczy”. W porównaniu z kablami, taki „odzyskiwacz” nie musi się trudzić ze ściąganiem izolacji.
    Tak samo jak przy wykorzystaniu elektrycznych systemów napędowych, pneumatyczne systemy sterowane są za pomocą przycisków. Stosowanie automatyki pogodowej w pneumatycznych systemach sterowania jest analogiczne, jak przy systemach elektrycznych. Integracja automatyki pogodowej i elektrycznego systemu napędowego zawiera się w centralach. W pneumatycznych systemach sterowania do integracji automatyki pogodowej z systemem sterowania wykorzystuje się dodatkowe centrale wyposażone w elektrozawory.

    W bezpośrednim porównaniu parametrów siłowników elektrycznych i pneumatycznych, napęd pneumatyczny charakteryzuje się wyższymi parametrami pracy. Większa siła pchania i ciągnięcia tłoczyska siłownika pneumatycznego oraz krótszy czas cyklu pracy (wysuwu tłoczyska) są parametrami, które decydują, zwłaszcza w klapach o większych gabarytach. Bo klapy o większych wymiarach to przecież mniej otworów w dachu, a tym samym mniejsze koszty wykonania. Sprawą oczywistą jest to, że wielkość klap nie zmniejszy proporcjonalnie ich ilości. Ale nawet kilkuprocentowa oszczędność jest warta rozpatrzenia.
    W halach produkcyjnych i obiektach, w których istnieje, bądź planowana jest instalacja sprężonego powietrza, wart rozpatrzenia, przed podjęciem decyzji o wyborze systemu, jest fakt, że sprężone powietrze można wykorzystać jako źródło zasilania klap do wentylacji. Klapy dymowe z dodatkową funkcją wentylacji doskonale podnoszą komfort użytkowania hali przy stosunkowo nieznacznym wzroście kosztów.

 

Czytaj także --

 

 

01 chik
01 chik