W 2012 roku, po raz pierwszy w historii wartość eksportu polskich okien i drzwi przekroczyła 1 miliard euro.
Rodzime zakłady sprzedały za granicę wyroby o łącznej wartości 5,4% większej aniżeli rok wcześniej. Najnowsze dane GUS potwierdzają, że okna i drzwi stają się polską specjalnością eksportową. Wielu producentów odrobiło lekcję i już od dawna rozwijali swoje działy eksportowe, dzięki czemu nawet w dobie kryzysu skutecznie zwiększają sprzedaż za granicą.
Tym samym eksport branży wyrażony we wspólnej walucie wyniósł 1 007,7 mln euro wobec 955,7 mln euro w 2011 roku. Niezmiennie największą popularnością na zagranicznych rynkach cieszyły się polskie okna i drzwi z PVC. Ich udział w eksporcie stanowił 47,1%.
Na drugim miejscu znalazły się wyroby z drewna (40,4%). Znacznie mniejszy udział w eksporcie mają okna i drzwi z żeliwa lub stali (6,5%) oraz z aluminium (6%), ale warto podkreślić, że właśnie one zanotowały w ubiegłym roku największe wzrosty sprzedaży – odpowiednio 8,8% i 15,5%.
Nie jest zaskoczeniem, że największym odbiorcom polskiej stolarki otworowej są Niemcy, ponieważ wiodą one prym już od lat, ale bardzo pozytywnie zaskakuje dynamika wzrostu eksportu, który w porównaniu do 2011 roku zwiększył się o aż 12,6% i osiągnął 242,2 mln euro.
Z danych GUS płynie jeszcze jedna dobra wiadomość. Polscy producenci sprzedają co prawda swoje wyroby głównie do krajów Unii Europejskiej (wzrost o 3,6%), ale w ciągu ostatniego roku znaczenie eksportu na ten rynek zmniejszyło się z 92,4% ogółu wartości do 90,8%, co tylko potwierdza, że okna i drzwi Made in Poland kupowane są w coraz większej liczbie krajów na całym świecie.
Przemysław Dana
ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku
Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym
inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne
więcej informacj: Świat Szkła 3/2013