Nowe pomysły w zakresie obróbki szkła zawsze muszą opierać się na niezawodnych technologiach, a te dostępne obecnie oparte są na sterowanych numerycznie rozwiązaniach. W ofercie firmy MEKANIKA znajdują się multicentra włoskiej marki INTERMAC, a wśród nich Master 35, który z powodzeniem nawierca, frezuje, a nawet graweruje pomysły swoich operatorów. 

 

 

 2018 05 38 1

 

 

Komputery i Internet ułatwiły zarządzanie zakładami szklarskimi, otworzyły nowe kanały sprzedaży. Z kolei cyfrowa obróbka szkła otworzyła kolejny etap rozwoju wielu firm, pozwoliła na tworzenie zupełnie nowych produktów i zastosowanie szkła w niedostępnych dotąd wyrobach. To dlatego w wielu polskich zakładach, do których z ofertą Master 35 dotarła firma MEKANIKA, w ostatnich latach nastąpił niezwykle dynamiczny rozwój. Rynek usłyszał o firmach, które dotąd ograniczały się do prostych usług szklarskich. Dziś – dzięki centrom obróbczym – mogą z powodzeniem startować do przetargów na realizację ciekawych kontraktów, wchodzić na rynki wyrobów klasy Premium w stolarce, meblarstwie czy wyposażeniu wnętrz, gdzie oczekuje się bardzo precyzyjnej obróbki.

 

Centrum obróbcze Master 35 trafiło do zakładu Szkło- Lux w Lubinie dzięki dotacjom unijnym. Od doradztwa, doboru konfiguracji przez instalację i przeszkolenie pracowników przeprowadziła lubińskiego inwestora firma MEKANIKA, generalny przedstawiciel INTERMAC w Polsce.

 

 

2018 05 38 2

 

 

– Spośród wielu centrów obróbczych oferowanych przez tego włoskiego lidera, to właśnie model Master 35 doskonale wpisał się w potrzeby i możliwość realizacji pomysłów firmy Szkło-Lux – mówi Paweł Szczepanik z firmy MEKANIKA. – Maszyna z cyfrową precyzją dobiera odpowiednie narzędzia i automatycznie przezbraja głowicę w narzędzia do fazowania, wiercenia, szlifowania, polerowania, grawerowania czy nawet cięcia piłą diamentową.

 

Za precyzję działania narzędzi odpowiada m.in. elektrowrzeciono o mocy 7,5 kW, które wyposażone jest w funkcję kontroli wektorowej. Technologia Digitale pozwala na kierowanie osiami bez przetwarzania sygnałów cyfrowych na analogowe. Mamy więc większą prędkość transmisji danych, która pozwala na lepszą interpolację osi eliminując niebezpieczeństwo profili połączonych na elementach. Ponadto automatyczna redukcja posuwu służy kontroli nacisku narzędzia na szkło. Co istotne, Technologia Digitale to także wyeliminowanie zakłóceń pola elektromagnetycznego. Warto również zwrócić uwagę na prędkość obrotową elektrowrzeciona w centrum Master 35, wynoszącą nawet 12 000 rpm, co zapewnia niezwykłą dokładność nawiercenia otworów czy fazowania szkła.

 

(...)

 

– Od kiedy rozpoczęliśmy produkcję luster podświetlanych diodami LED, bardzo istotnym wyzwaniem było dla nas nawiercanie otworów pod instalację elektryczną. Musi ona być bardzo dokładna w zakresie rozstawów, ale też mikroprecyzyjna pod względem jakości, bez najmniejszych uszczerbień, które by mogły ujawnić się po podświetleniu – mówi Bartłomiej Stysiński z firmy Szkło-Lux.

 

Dzięki Master 35 o precyzję tę dba system zerojedynkowy, czyli autorskie oprogramowanie stanowiące podstawę sterowania numerycznego maszyny, a także narzędzia diamentowe, również produkowane pod kontrolą i w ramach grupy INTERMAC.

 

 

 2018 05 39 1

 

 

Wysoka jakość i wartość produkowanych wyrobów wymagają również przeciwdziałania ich zniszczeniu podczas transportu, jak również w czasie procesów obróbki. System lokowania i trzymania elementów podczas obróbki na Master 35 jest wyposażony w przyssawki z podwójnym obwodem próżniowym, co pozwala na łatwe i szybkie ułożenie formatki bez potrzeby mechanicznego zabezpieczania jej śrubami. Dotyczy to także bardzo dużych tafli szkła czy luster, o długości do 2500 mm i szerokości do 1200 mm.

 

– Rynek wyposażenia wnętrz, w tym paneli szklanych montowanych nad blatem kuchennym, to rynek, który dość szybko zagospodarowaliśmy oferując szerokie, nie wymagające łączenia ze sobą na ścianie tafle. Oczywiście wymusiło to także inwestycje w odpowiednie maszyny do laminacji szkła – mówi Bartłomiej Stysiński.

 

W zakładzie Szkło-Lux jest wiele nowoczesnych maszyn, w tym m.in. piec do laminacji Pujol czy stół do rozkroju marki Genius, wszystkie zakupione na przestrzeni ostatnich lat od firmy Mekanika.

 

– Po tych kilku latach bardzo cenimy sobie współpracę z firmą Szkło-Lux, której właściciele są niezwykle konsekwentni i zdeterminowani w rozwoju w konkretnym kierunku – ocenia Paweł Szczepanik. – Nie ma tu powielania istniejących schematów, lecz ciągłe, wspólne poszukiwanie nowości i niszy, dlatego z ofertą Genius, Pujol i INTERMAC stworzyliśmy dawkę świetnie dobranych i bardzo precyzyjnych technologii, które dają firmie zajmującej się obróbką szkła bardzo dużą elastyczność działania na różnych rynkach.

 

– Pięcioosiowe centrum Master 35 dopełniło nasz park maszynowy, który pozwala na produkcję szkła bezpiecznego, laminowanego w dużych formatach i produkcję precyzyjnych elementów o bardziej skomplikowanych kształtach, czy konieczności wykonania otworów i nawierceń – dodaje Bartłomiej Stysiński. – Jako jeden z nielicznych zakładów na Śląsku jesteśmy w stanie wykonać nawet 40-milimetrowe fazy po łuku z ogromną dokładnością, czy grawerowanie szkła ze wzorami i napisami, co plasuje nas w czołówce dostawców dla wymagającego sektora budownictwa i wyposażenia wnętrz.

 

Choć moce przerobowe firmy rosną, Bartłomiej Stysiński przyznaje, że zakład szklarski wciąż musi być blisko klienta i być gotowy realizować jego indywidualne zamówienia.

 

– Nasz zakład ma ponad 60-letnią tradycję i lokalnie wciąż jest traktowany w sposób tradycyjny, więc nadal podejmujemy się zleceń od naszych sąsiadów, którzy chcą wstawić wybitą szybę w oknie czy oprawić obraz. Równolegle idziemy jednak drogą nowoczesnego rozwoju i poszukiwania rozwiązań dla wymagających, także zagranicznych klientów, na co pozwalają nam nowe technologie w zakładzie, jak i rozwijający się rynek e-commerce – podsumowuje Bartłomiej Stysiński. – Bez wątpienia te zdobycze technologiczne, Internet i sterowane numerycznie maszyny, znacznie skróciły czas. Produkujemy szybciej, sprzedajemy szybciej i docieramy do klienta z produktem znacznie szybciej.

 

 

 

 Małgorzata Wnorowska
Mekanika

 

 

Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym 
Inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne 
Więcej informacji: Świat Szkła 05/2018

 

  • Logo - alu
  • Logo aw
  • Logo - fenzi
  • Logo - glass serwis
  • Logo - lisec
  • Logo - mc diam
  • Logo - polflam
  • Logo - saint gobain
  • Logo termo
  • Logo - swiss
  • Logo - guardian
  • Logo - forel
  • vitrintec wall solutions logo

Copyright © Świat Szkła - Wszelkie prawa zastrzeżone.