24 maja b.r., podczas konferencji zatytułowanej „Architektura bez granic – inspiracje”, która odbyła się na terenie budowy budynku Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie, zaproszeni architekci mieli okazje wysłuchać niezwykle interesujących wykładów gości specjalnych tego spotkania.

Byli nimi światowej klasy architekci bezpośrednio związani z tym miejscem: projektant Muzeum Historii Żydów Polskich - prof. Rainer Mahlamäki (Lahdelma & Mahlamäki Oy) z Finlandii, oraz prof. Ewa Kuryłowicz (Kuryłowicz & Associates), polski partner przy realizacji tego projektu.

Spotkanie rozpoczęli przedstawiciele firmy BAUDER którzy powitali licznie zgromadzonych słuchaczy i zaprosili do wysłuchania autorskich wykładów gości. Tematem przewodnim były wyzwania, jakie stoją przed architektami projektującymi za granicą, w obcym kontekście.

 Obiekt muzeum posłużył za najlepszą ilustrację tego tematu. Budynek zaprojektowali architekci z Finlandii, zlokalizowany jest w Polsce, a poświęcony narodowi, który pomimo wielowiekowego zamieszkiwania w Polsce, został wydarty ze wspólnego dziedzictwa przez tragiczne wydarzenia Holocaustu.

Tematy podjęte podczas debaty, którą poprowadził arch. Oskar Grąbczewski wzbudziły duże emocje wśród licznie zgromadzonej, ponad 100-osobowej grupy przedstawicieli środowiska architektonicznego, którzy żywo angażowali się w dyskusję. Było to najlepszym potwierdzeniem aktualności tematyki, jaką poruszono.

Wszyscy zgromadzeni goście z niecierpliwością czekali  na zwiedzanie terenu budowy Muzeum, pod okiem fachowców, które dla wszystkich okazało się ciekawymdoświadczeniem.

Już dziś widać, że będzie to budynek niezwykły. To, co zaskakuje na zewnątrz, jest dopiero zapowiedzią tego, co zobaczyć można we wnętrzach. Architekci byli zaintrygowani niebywale skomplikowaną konstrukcją budynku, która sprawia, że ściany budynku wydają się falować. Taki efekt został uzyskany m.in. dzięki zastosowaniu ścian krzywolinowych.

Bryła, zarówno w środku, jak i z zewnątrz, została otoczona szklaną fasadą kurtynową. Wnętrze sprawia wrażenie wykonanego z kamienia, jednak tak naprawdę ściany zostały obłożone betonem.

Kształt wnętrza to, według architekta Rainera Mahlamäkiego, metafora przejścia Izraelitów przez Morze Czerwone.

Ważną rolę w projekcie odegrał stojący nieopodal Pomnik Bohaterów Getta, który wyznaczył oś, wzdłuż której poprowadzono przecięcie bryły gmachu. Na tej osi znajduje się też główne, przeszklone wejście do budynku.

Spotkanie, było możliwe dzięki firmie BAUDER Polska, sponsorowi cyklu konferencji „Architektura bez Granic – inspiracje”.

Koordynacją, prowadzeniem i opracowywaniem merytorycznego kontekstu spotkania zajmowało się wydawnictwo Info-Inwest.

Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym 

inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne

więcej informacj: Świat Szkła 6/2012

  • Logo - alu
  • Logo aw
  • Logo - fenzi
  • Logo - glass serwis
  • Logo - lisec
  • Logo - mc diam
  • Logo - polflam
  • Logo - saint gobain
  • Logo termo
  • Logo - swiss
  • Logo - guardian
  • Logo - forel
  • vitrintec wall solutions logo

Copyright © Świat Szkła - Wszelkie prawa zastrzeżone.