We wrześniu ubiegłego roku odbył się szósty ''Zjazd Gnieźnienski''. Te międzynarodowe spotkania przedstawicieli ruchów i stowarzyszeń chrześcijańskich, reprezentujących różne Kościoły, nawiązują do spotkania księcia Bolesława Chrobrego z cesarzem Ottonem III w 1000 roku, które uważa się za symboliczne przyjęcie Polski do rodziny krajów europejskich.


Uwagę uczestników ubiegłorocznego Zjazdu zwracała dekoracja sali spotkań – trzy znacznej wielkości panele szklane, ustawione na podium prezydialnym, stanowiące tło dla obrad i dyskusji. Te masywne szklane tablice to praca Pawła Przyrowskiego, artysty z Warszawy, od lat działającego w pracowni WITRAŻE s.c. Tytuł pracy wymowny: „Trzy drogi”. Każda z tablic jest poświęcona religii monoteistycznej: chrześcijaństwu, judaizmowi i islamowi. Każda z nich jest zapisem podstawowego wyznania wiary danej religii. Każda opatrzona symbolem – krzyżem, gwiazdą Dawida i półksiężycem.

Tablice zostały wykonane w technice fusingu. W technice tej, by uzyskać relief szklany, wykonuje się jego formę negatywową z dających się formować materiałów żaroodpornych. Formę tę umieszcza się na dnie pieca. Na formie układa się tafle szkła, które ma być stopione. Elementy grzejne, znajdujące się w pokrywie pieca, nad taflą, doprowadzają szkło do temperatury ponad 800oC, w której mięknie ono i wpływa w zagłębienia formy. Istotnym etapem procesu jest odprężanie, czyli takie schładzanie szkła, by nie miało ono wewnętrznych naprężeń, mogących doprowadzić do samoistnego pęknięcia. Metoda pracy nie wydaje się skomplikowana, wymaga jednak ogromnej wiedzy i doświadczenia.



W tej realizacji surowcem było bezbarwne szkło float, którego wiele warstw stopionych razem dało w rezultacie masywne, grube na 5 centymetrów tablice. Część tafli szkła float artysta wstępnie wypalał, barwiąc je frytami. Zostały one pocięte i zgodnie z projektem przekładane z warstwami szkła bezbarwnego. Pozwoliło to uzyskać efekt koloru zatopionego wewnątrz szklanej bryły. Relief na przedniej stronie płyty powstał częściowo podczas wypalania szkła, partiami zaś został wyrzeźbiony techniką głębokiego piaskowania.

Tak powstały graficzne przedstawienia tekstu wyznania wiary – łacińskiego, hebrajskiego i arabskiego, urzekające urodą znaków trzech alfabetów. Krawędzie tablic zostały poszarpane, tak, by sprawiały wrażenie płyty kamiennej, wyrwanej z calizny. Ich podstawę stanowią masywne belki spatynowanego przez czas drewna.



Faktura materii szklanej powoduje wrażenie obcowania z przedmiotem starożytnym, a może trwającego w czasie innym, niż ten nasz, historyczny. Masywność i forma tafli szklanych, przywołująca na myśl kamienne tablice, stoi w opozycji do powszechnego odczucia szkła, jako materiału delikatnego i kruchego, zaś jego przezroczystość, prześwitujące przezeń światło, prowadzą do refleksji nad światłem bożym, przenikającym do nas poprzez zasłonę rzeczywistości materialnej.

Realizacja ta jest przykładem twórczego wykorzystania pospolitego wydawałoby się materiału, jakim jest w powszechnym odczuciu zwykła szyba. Realizacja ta dowodzi też, że zdobywająca coraz większą popularność technika fusingu może służyć nie tylko produkcji niewielkich dekoracyjnych przedmiotów użytkowych (np. talerzyków, jakie znajdujemy w galeriach), lecz być nośnikiem przekazu i to przekazu treści istotnych, wypowiedzianych językiem prawdziwej sztuki.

Tomasz Tuszko
WITRAŻE s.c.

więcej informacji: Świat Szkła 6/2006

  • Logo - alu
  • Logo aw
  • Logo - fenzi
  • Logo - glass serwis
  • Logo - lisec
  • Logo - mc diam
  • Logo - polflam
  • Logo - saint gobain
  • Logo termo
  • Logo - swiss
  • Logo - guardian
  • Logo - forel
  • vitrintec wall solutions logo

Copyright © Świat Szkła - Wszelkie prawa zastrzeżone.