Trwałość, estetyka, energooszczędność, bezpieczeństwo obsługi – to tylko niektóre cechy, jakie warto wziąć pod uwagę przy wyborze bramy garażowej do domu. Droga do przemyślanej inwestycji wiedzie przez odpowiednie dopasowanie bramy do garażu, jego otoczenia, funkcji oraz oczekiwań inwestora. Zwieńczeniem jest dobry montaż, który pozwala w pełni wykorzystać parametry wyrobu.
Hörmann brama garażowa boczna HST
Od bramy garażowej oczekujemy przede wszystkim niezawodności – ma bezproblemowo pracować przez lata, zapewniając komfort eksploatacji. Jeśli garaż jest umieszczony w bryle domu, brama powinna być ocieplona. Duże znaczenie ma również jej design, który sprawia, że konstrukcja dobrze komponuje się z architekturą budynku czy innymi elementami stolarki budowlanej, jak okna i drzwi.
Krok pierwszy – brama dopasowana do garażu
W gąszczu różnorodnych ofert czasem niełatwo się odnaleźć, jednak podstawowe kryterium to rodzaj bramy i sposób jej otwierania. Do wyboru mamy modele segmentowe, rolowane, uchylne i rozwierne. Przestrzeń jest cenna – zwłaszcza, gdy na podjeździe jest mało miejsca. Jeśli chcemy zachować go jak najwięcej, naturalnym wyborem wydaje się brama segmentowa, której panele chowają się pod stropem lub na ścianie bocznej garażu. Podobną oszczędność przestrzeni zapewniają konstrukcje rolowane – ich panele nawijają się na wał umieszczony nad otworem bramy. Dzięki temu, można parkować samochód bezpośrednio przed garażem, a dodatkowo postawić tam jeszcze np. jednoślady.
W garażu przechowujemy nie tylko samochód, lecz często także rowery, kosiarkę oraz sprzęt ogrodniczy. Ważny jest więc szybki dostęp do wnętrza, bez konieczności otwierania całego skrzydła bramy. Dla takich wielofunkcyjnych pomieszczeń dobry wybór stanowią bramy segmentowe z drzwiami przejściowymi oraz modele segmentowe boczne, które posiadają funkcję drzwi przejściowych, umożliwiających tylko częściowe ich otwarcie. Jeśli mamy garaż przeznaczony na dwa auta, wówczas bardziej opłacalne jest zainwestowanie w jedną większą bramę, niż montaż dwóch osobnych produktów.
Bez względu na wybrany model bramy, trzeba pamiętać, że pojedyncze ich konstrukcje przeznaczone dla samochodów osobowych nie powinny być węższe niż 2,3 m i niższe niż 2 m (w świetle otworu). Na komfort obsługi wpływa sposób otwierania – najlepiej pod tym względem prezentują się produkty wyposażone w napęd elektryczny, które można obsługiwać przyciskiem, kluczykiem, zamkiem kodowym lub pilotem.
Opis rozwiązań oferowanych przez Partnerów kampanii „DOBRY MONTAŻ”:
Brama segmentowa LPU 40 firmy Hörmann – zbudowana z wypełnionych pianką poliuretanową stalowych segmentów o grubości 42 mm brama LPU 40 posiada wysokiej jakości uszczelki między segmentami oraz między segmentami a ościeżnicą. Dzięki temu współczynnik przenikania ciepła dla zamontowanej bramy o powierzchni 10 m2 wynosi 1,3 W/(m2K). Montowana z zestawem ThermoFrame najskuteczniej ogranicza straty ciepła w garażu. Profil z tworzywa sztucznego, który zapewnia termiczne oddzielenie bramy od ściany budynku oraz dodatkowe uszczelki umieszczane na bokach i górze bramy znacznie zwiększają jej termoizolacyjność – wartość U może wtedy spaść nawet do 1,1 W/(m2K). Brama LPU 40 dostępna jest w 5 rodzajach powierzchni oraz w kilku wzorach, opcjonalnie z intarsjami imitującymi stal nierdzewną i drewno.
|
Krok drugi – brama trwała, bezpieczna i „ciepła”
Bramę do garażu wybieramy na długie lata, dlatego musimy też zwrócić uwagę na jej trwałość i bezpieczeństwo. Produkty renomowanych producentów, dzięki idealnie dopasowanym do ich ciężaru sprężynom oraz odpowiednio dobranemu napędowi, nawet przez kilkadziesiąt lat działają płynnie, cicho i bezpiecznie.
W bramach garażowych umieszczonych w bryle budynku równie ważna jest energooszczędność. Powinny one spełniać wymagania podobne do tych, jakie stawia się zewnętrznym drzwiom wejściowym. Kluczowa jest tu nie sama grubość konstrukcji, tylko jej odpowiednie uszczelnienie. Producenci stosują więc wypełnienie segmentów pianką poliuretanową oraz uszczelki między segmentami, a także na łączeniach bramy z posadzką i ościeżnicą. To właśnie te miejsca, w których konstrukcja styka się ze ścianą oraz posadzką często stają się źródłem strat ciepła. Kluczowe jest tu wyeliminowanie ryzyka powstawania mostków termicznych, dlatego niektórzy producenci oferują rozwiązania poprawiające efektywność energetyczną wyrobu, np. przez oddzielenie ościeżnicy od ściany garażu specjalną przegrodą, co może zwiększyć termoizolacyjność nawet o 15%.
Im niższa wartość współczynnika przenikania ciepła bramy, tym mniej ciepła ucieka z garażu i domu. Jeśli chcemy, aby tworzyła ona skuteczną barierę termiczną, współczynnik ten nie powinien być wyższy niż 1,3 W/(m2K). Garaż w bryle domu, w którym zamontowano taką bramę powinien mieć też dobrze zaizolowane przylegające do niego ściany i sufit oraz drzwi do części mieszkalnej o odpowiedniej termoizolacyjności. W przypadku garaży wolnostojących wystarczającym rozwiązaniem będzie brama nieocieplona.
(...)
Izabela Oko
Paweł Zdybał
Miesięcznik Świat Szkła jest Patronem Medialnym Kampanii Edukacyjnej „DOBRY MONTAŻ”
Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym
Inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne
Więcej informacji: Świat Szkła 01/2017