Wirtualne usługi zdalne związane z serwisem maszyn i urządzeń – wykonywane uprzednio z powodu pandemii – obecnie uznaje się za korzystne rozwiązanie i coraz częściej się je stosuje. Odpowiednio zawarte kontrakty dotyczące tych usług minimalizują ryzyko kontrahentów.

 

 2022 09 64 1

 

„Wirtualny świat” staje się również coraz bardziej popularny w branży szklarskiej. Czy to za pomocą aplikacji do zdalnej obsługi maszyn i przykazywania danych o wyrobie szklanym, czy też symulacji złożonych systemów w całym cyklu życia produktu. Rodzi to pytania o bezpieczeństwo danych i aspekty prawne. Co się zmienia w zakresie konstrukcji kontraktów? Jakie parametry muszą być teraz również brane pod uwagę?

 


Firmy są szczególnie zainteresowane aspektami prawnej odpowiedzialności. Co z ograniczeniem odpowiedzialności w kontekście zdalnego serwisu? Co się stanie, jeśli z powodu zdalnego uruchomienia maszyny wystąpią wypadki lub szkody?

 

Odpowiedzi szukano na spotkaniu Branżowej Grupy Roboczej ds. Badań i Technologii Forum Technologii Szkła w dniu 16 września 2021 r. W zasadzie nie ma nowych przepisów w formie ustaw lub aktów wykonawczych. Zaangażowane strony zawsze musiały rozgraniczyć swoje obowiązki i określić je w umowie. Należy uwzględnić istniejące umowy ubezpieczeniowe, a także przepisy dotyczące ochrony danych osobowych i bezpieczeństwa systemów komputerowych.

 

2022 09 64 2

 Zdalne uruchamianie maszyny szklarskiej, fot. ISRA/Guardian

 

Stowarzyszenie VDMA, kancelaria prawna Osborne Clark oraz prawnicy głównych firm członkowskich VDMA szczegółowo przeanalizowali temat i opracowali przewodnik zatytułowany „Zdalne uruchamianie. Wytyczne i przykładowe umowy”. Dokument roboczy ma na celu pomóc firmom w lepszej klasyfikacji i radzeniu sobie z sytuacją prawną związaną ze zdalnym uruchomieniem i oferuje przykładowe propozycje konstrukcji umów.

 

Przykłady z branży szklarskiej pokazują, jak skutecznie działa wirtualna praca.

 

2022 09 64 3

 (klinij na zdjęcie aby je powiekszyć)

 


Ponad granicami
Uruchomienie systemu kontroli szkła float we wschodniej Europie zostało przeprowadzone pomyślnie i całkowicie zdalnie przez ISRA VISION AG. Wykorzystywano jedynie ogólnodostępne standardowe narzędzia, takie jak laptop z oprogramowaniem do wideokonferencji, kamery internetowe i smartfony. Bardzo pomocne okazały się niskoszumowe słuchawki.

 

Nie była więc potrzebna dodatkowa wiedza i dodatkowe wydatki. Specjalne narzędzia i wymagany sprzęt pomiarowy zostały wysłane do klienta z wyprzedzeniem. Aby proces przebiegał sprawnie, należało jednak wcześniej wykonać dodatkową pracę w postaci szczegółowej instrukcji montażu oraz dodatkowych instrukcji dotyczących szczegółów istotnych dla procesu uruchomienia maszyny.

 

W trakcie tego procesu firma ISRA VISION AG uzyskała ważne spostrzeżenia/informacje dotyczące tego, które obszary mogą zostać ulepszone w przyszłości, na przykład zastosowanie połączeń wtykowych zamiast łączenia zaciskowego poszczególnych przewodów. Kolejną zaletą jest dokumentacja wideo w odniesieniu do późniejszych prac lub reklamacji.

 

Na przykładzie linii do produkcji szkła float, firma Siemens AG pokazała, że „cyfrowe bliźniaki” są obecnie regularnie wykorzystywane do pokonywania różnych wyzwań podczas prac inżynierskich, projektowania przed uruchomieniem, a także podczas eksploatacji instalacji. Błędom ludzkim można przypisać 80% wypadków. Błędy te są eliminowane za pomocą symulacji i systemu szkolenia operatorów.

 

W efekcie końcowym prowadzi to nie tylko do zwiększenia bezpieczeństwa, ale także do wyższej jakości oprogramowania automatyki, oszczędności czasu, jak również do zwiększenia niezawodności procesu dzięki lepszym możliwościom szkolenia personelu obsługującego. Istnieje również możliwość sprawdzenia efektów zmian w sprzęcie i oprogramowaniu w trakcie bieżącej eksploatacji.

 

Firma Waltec Maschinenbau GmbH stawia na zdalną obsługę w czasie rzeczywistym za pomocą własnej aplikacji do obsługi wirtualnej. Dzięki temu w przypadku problemów produkcyjnych lub koniecznych napraw, nawet po upłynięciu pewnego czasu po uruchomieniu maszyny, bardzo szybko można udostępnić klientowi odpowiednią osobę do kontaktu lub niezbędny zespół.

 

W ten sposób lepiej uwzględnia się również informacje o konfiguracji systemu/linii produkcyjnej na miejscu w zakładzie oraz o szczególnych cechach/ funkcjach produkcji.

 

Połączenie z bazami danych o wyrobach szklanych i implementacja generowanych danych w aplikacji pozwala na prostą obsługę i precyzyjną realizację prac do wykonania. W najbliższej przyszłości firma wprowadzi tę aplikację jako standardowe narzędzie komunikacji. 


źródło: VDMA

 

  • Logo - alu
  • Logo aw
  • Logo - fenzi
  • Logo - glass serwis
  • Logo - lisec
  • Logo - mc diam
  • Logo - polflam
  • Logo - saint gobain
  • Logo termo
  • Logo - swiss
  • Logo - guardian
  • Logo - forel
  • vitrintec wall solutions logo

Copyright © Świat Szkła - Wszelkie prawa zastrzeżone.