Nowy Terminal B lotniska w Düsseldorfie został oddany do użytku w dniu 1 lipca 2001 roku. Firma Pilkington przeznaczyła na ten pierwszoplanowy projekt blisko 16 000 m2 wysokiej jakości funkcjonalnych szyb, zapewniających ochronę przed ogniem, izolacyjność cieplną i ochronę przeciwsłoneczną.
Specyficzny charakter obiektu łączy w sobie wysokie walory estetyczne i funkcjonalność z solidną i jednocześnie wizualnie lekką konstrukcją. Realizacja ta jest znakomitym przykładem nowoczesnej architektury.
Przykład nowoczesnej architektury Pierwszym elementem, jaki dostrzegają pasażerowie zbliżający się do Terminalu B, jest szereg słupów z perforowanej stalowej blachy. Słupy te podtrzymują dach skonstruowany w formie elipsy, który tworzy zachwycający łuk nad dużym i otwartym terminalem. Przestrzenna struktura budynku w połączeniu ze strzelistą konstrukcją dachu i panoramicznym widokiem na zewnątrz, w pełni oddaje powiązanie koncepcji budynku z samym lataniem. Uwydatnia to zastosowanie przez architekta nieskomplikowanego, czystego stylu architektonicznego, który efektownie łączy wiodące materiały budowlane: szkło, aluminium, stal oraz granit. Główny hol jest rzeczywiście imponujący: 250 m długości, 90 m szerokości i 20 m wysokości tworzy przestrzeń przestronną, a zarazem przyjemną, przepełnioną naturalnym światłem. Poniżej znajduje się wielopoziomowy parking a trzy główne strefy użytkowe prowadzące do głównego holu, to: arkady sklepowe, dwa kryte patia i stanowiska odlotu wraz z korytarzami transferu pasażerów.
Zintegrowane systemy ochrony przeciwpożarowej i bezpieczeństwa Najbardziej innowacyjnym elementem koncepcji budynku jest ochrona przeciwpożarowa. Po raz pierwszy całość środków bezpieczeństwa została wprowadzona jako zintegrowany system, obejmujący wbudowane zabezpieczenia, rozplanowanie budynku i instalacje techniczne zaprojektowane do pracy w sieci, a nie jako indywidualne środki stosowane oddzielnie. Wszystko to powiązane jest z organizacyjnymi środkami zapobiegawczymi, takimi jak szkolenia dotyczące bezpieczeństwa w razie pożaru i procedur w nagłych wypadkach. Specjalnie na cele tego projektu stworzono wiele z urządzeń zastosowanych w alarmach przeciwpożarowych, systemach odprowadzania dymu, systemach gaśniczych oraz sygnalizacji i na drogach ewakuacyjnych, które wyposażono w innowacyjne rozwiązania. Na środki związane z ochroną przeciwpożarową przeznaczone zostało 50 mln euro. Wszędzie tam, gdzie niezbędne było zainstalowanie ścian działowych ze szkła ognioochronnego użyto szyb Pilkington Pyrostop™ i Pilkington Pyrodur™.
Szyby ognioochronne w fasadach, drzwiach i ściankach działowych Ponad 3000 m2 szkła Pilkington Pyrostop™ i Pilkington Pyrodur™ użyto do realizacji wewnętrznej fasady głównego holu, arkad sklepowych oraz wyższych kondygnacji biur administracyjnych wokół konstrukcji atriów. Celem przeszklenia ognioochronnego jest zapewnienie ochrony zarówno przed poziomym, jak i pionowym rozprzestrzenianiem się pożaru.
Wewnętrzne przegrody w strefie między głównym holem i stanowiskami odlotu zostały również wykonane ze szkła Pilkington Pyrostop™ i Pilkington Pyrodur™. Podobnie – dwanaście korytarzy transferu pasażerów znajdujących się na poziomie stanowisk odlotu, gdzie zastosowane w przejściu o szerokości 5 m szyby ognioochronne pozwalają uniknąć rozprzestrzeniania się pożaru do budynku głównego. Projektanci zapewnili szybki i łatwy dostęp ekip ratowniczych dodając korytarze i schody ewakuacyjne. Wszystkie zostały wyposażone w automatyczne drzwi wejściowe, z których 300 wykonano ze szkła Pilkington Pyrostop™ 90-101 oraz Pilkington Pyrostop™ 30-10. Niskoemisyjne szkło przeciwsłoneczne Szczytowa ściana i duża szklana fasada, wychodzące na przystanek kolejki do transferu pasażerów, znajdujący się przed budynkiem, wykonane zostały z szyb zespolonych ze szkła Pilkington Suncool™ Brilliant 66/33.
Ten typ szkła pozwala jednocześnie zachować neutralność barw, niskie odbicie światła przy znakomitej kombinacji parametrów: wysokiej przepuszczalności światła i niskiej całkowitej przepuszczalności energii słonecznej (współczynnik selektywności 2,0).
Zastosowanie w szybie zespolonej szkła laminowanego o grubości 10 mm gwarantuje bezpieczeństwo wobec ryzyka wypadnięcia przez szklaną ścianę.
Sprecyzowane warunki techniczne, wymagające zastosowania szkła niskoemisyjnego w fasadzie znajdującej się naprzeciwko płyty postojowej lotniska, zostały spełnione poprzez zastosowanie szkła Pilkington Optitherm™ SN, zespolonego ze szkłem laminowanym.
Uzyskano współczynnik przenikania ciepła U=1,1 W/m2K i naturalny kolor wpadającego światła. Dodatkowo szyby zespolone charakteryzują się wyjątkowymi właściwościami izolacji akustycznej wynoszącej 47 dB.
PILKINGTON
|