Światło, woda i krajobraz – te naturalne elementy są głównymi komponentami architektonicznymi w galerii Daeyang Gallery w Seulu. Amerykańskiemu architektowi Stevenowi Hollowi udało się z połączenia tych poszczególnych elementów wytworzyć fascynująco harmonijny byt architektoniczny.
Niekonwencjonalnie zaprojektowane sekwencje przestrzenne są podobne do dzieł sztuki, których oryginalność, struktura i fascynacja odsłania się w całości, gdy doświadcza się ich „na żywo”.
Charakterystyczne są m.in. pasma światła na powierzchni dachu – częściowo współgrające z wkładami kapilarnymi w szkle KAPILUX z firmy OKALUX, które graficznie kształtują strukturę zespołu budynków i stwarzają charakterystyczne efekty świetlne w dzień i w nocy.
Obiekt Daeyang Gallery & House, Seoul/KR
Inwestor Daeyang Shipping Co. Ltd., Seoul/KR
Architekt Steven Holl Architects, New York/US z In
ho Lee, E.rae Architects, Seoul/KR
Realizacja kwiecień 2012
Szkło KAPILUX T z firmy OKALUX GmbH, Marktheidenfeld/DE
Inspiracją dla Stevena Holla do uformowania budynku była muzyka. Struktura projektu, który realizowano we współpracy z lokalnym biurem E.rae Architects, jest oparty na szkicu kompozytora Istvana Anhalta zatytułowanym „Symfonia modułów”. Budynek „Gallery & House” symbolizuje ciągły ruch.
Zespół składający się z mieszkań i galerii, wielkości prawie 1000 m2, zawiera trzy główne komponenty, zgrupowane wokół płaskiego zbiornika wodnego, a łączące się w piwnicy. Pierwszy pawilon służy jako obszar wejściowy, drugi służy jako obszar mieszkalny i trzeci – do organizowania spotkań. Wszystkie trzy sześcienne pawilony wydają się wyłaniać z wody, jak monolity.
Zbiornik wodny jednocześnie zarówno łączy, jak i rozdziela zespół budynków na poszczególne elementy. Mimo separacji przestrzennej istnieje wizualne połączenie pomiędzy panelami z patynowanej miedzi – umieszczonymi na piętrze i lekkimi płytami z naniesioną fakturą przypominającą poziomo ułożone pędy bambusa – w części parterowej (piwnicznej).
Stała interakcja światła odgrywa również kluczową rolę w Daeyang Gallery. Steven Holl opisuje swój projekt jako „fale światła”, które aktywują „ciche pokoje” z górnych i dolnych kondygnacji. Światło dzienne wchodzi do wnętrza przez 55 zespołów świetlików. Istnieją nawet „świetlne mosty” w zbiorniku na wodę, przez które światło wchodzi do wnętrza budynku.
Aby zapewnić najwyższą możliwą ilość światła na parterze (w piwnicy), na klatce schodowej były instalowane panele ze szkła termoizolacyjnego, tworzące pasma, wypełnione kapilarnymi wstawkami z firmy OKALUX.
Przezroczyste szkło KAPILUX T zawiera kapilary, które rozpraszają równomiernie padające światło dzienne i zapewniają ochronę przed intensywnymi, oślepiającymi promieniami słonecznymi – kierują światło do pomieszczeń znajdujących się w piwnicach (pod ziemią) tworząc optymalne warunki świetlne.
Przez naświetla z półprzezroczystymi kapilarami, które są wstawione w przestrzeń między taflami szkła, widoczne jest pasmo krajobrazu w doskonałej harmonii z zaprojektowanymi dachami trzech pawilonów, zmniejszając jednocześnie wymagania budynków odnośnie sztucznego oświetlenia.
OKALUX
Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym
Inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne
Więcej informacj: Świat Szkła 12/2013