Z najnowszego „Barometru EFL”[1] na III kwartał wynika, że nastroje przedsiębiorców lekko pogorszyły się w porównaniu do poprzedniego kwartału, jednak pozostają lepsze niż w całym 2016 roku. Wartość wskaźnika wyniosła 59,3 pkt., czyli o 3,7 pkt. mniej niż trzy miesiące temu, ale o 2,7 pkt. więcej niż w III kwartale ubiegłego roku. Przedstawiciele EFL podkreślają, że wciąż można mówić o kontynuacji pozytywnych nastrojów w sektorze MŚP, o czym świadczy utrzymujący się wysoki odsetek przedsiębiorców planujących wzrost inwestycji (37%) oraz spodziewających się większych zamówień na usługi i produkty (30%).

 

20170808barometrefl2017 q3

 

- Prognozy przedsiębiorców, które składają się na odczyt „Barometru EFL” na III kwartał tego roku, po raz kolejny korespondują z obiektywnymi wskaźnikami makroekonomicznymi. Z ostatniego szybkiego szacunku Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że PKB w II kwartale br. wzrósł o 3,9% r/r. Na taki rezultat miały wpływ przede wszystkim przemysł oraz budownictwo.

 

Ponadto, warto również spojrzeć na wypracowany w pierwszym półroczu tego roku wynik branży leasingowej, która z uwagi na rodzaj prowadzonej działalności, jest niezwykle wrażliwa na zmiany koniunktury gospodarczej. A z danych Związku Polskiego Leasingu wynika, że od stycznia do czerwca 2017 roku zostały wyleasingowane inwestycje o łącznej wartości 31,8 mld zł, co oznacza wzrost na poziomie 11,6% r/r.

 

Przy całym optymizmie należy wziąć jednak pod uwagę dane płynące z rynku pracy, z których wynika, że coraz poważniejszą barierą rozwoju firm może okazać się niedobór pracowników. A przecież przedsiębiorcy decyzje dotyczące inwestycji i zwiększania produkcji opierają przede wszystkim na wzroście zatrudnienia. Dlatego, jeśli chętnych do pracy będzie brakować, gospodarka może wyhamować – podkreśla Radosław Kuczyński, prezes EFL.

 

20170808barometrefl2017 q3 porownanie

 

MŚP pozostają w dobrych nastrojach

Po najwyższym w historii wyniku dla II kwartału br. na poziomie 63 pkt., odczyt „Barometru EFL” za III kwartał 2017 roku wyniósł 59,3 pkt. i wciąż znajduje się ponad progiem OR[2]. Zgodnie z przewidywaniami ekspertów EFL pomiędzy II a III kwartałem br., podobnie jak to miało miejsce rok temu, nastąpiła zmiana trendu z dwóch ostatnich pomiarów i wartość „Barometru EFL” spadła poniżej 60 pkt. Jednocześnie wartość wskaźnika jest wyższa nie tylko niż w III kwartale ubiegłego roku (56,6 pkt.), ale w porównaniu do wszystkich pomiarów z całego 2016 roku. To oznacza, że mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa, pomimo odrobinę gorszych prognoz, widzą szanse na rozwój w najbliższych miesiącach.

 

Więcej pesymistów

Na wartość „Barometru EFL” w III kwartale tego roku należy spojrzeć z dwóch perspektyw. Po pierwsze, na niewielki spadek wskaźnika kw./kw. wpłynął przede wszystkim wzrost liczby pesymistów w każdej z badanych kategorii. Dwa razy więcej przedsiębiorców w porównaniu do II kwartału br. liczy się ze spadkiem inwestycji (13,4% vs. 6,1%) oraz zamówień na ich produkty i usługi (9,5% vs. 4,7%), natomiast aż trzy razy więcej prognozuje spadek płynności finansowej (13,2% vs. 4,2%). Z drugiej strony, na wciąż utrzymujący się na wysokim poziomie odczyt „Barometru EFL”, wyższym niż w całym 2016 roku, zapracował głównie wzrost liczby optymistów w obszarze sprzedaży. Odsetek osób, które spodziewają się więcej sprzedawać w III kwartale br., wyniósł 29,9% i był wyższy o 2,7 pp. w porównaniu do poprzedniego kwartału oraz o aż 10,4 pp. w porównaniu do III kwartału 2016 roku. Wysoki był również odsetek inwestycyjnych optymistów w sektorze MŚP, który wyniósł 36,8%.

 

[1] „Barometr EFL” jest syntetycznym wskaźnikiem informującym o skłonności firm z sektora MŚP do wzrostu (tj. rozwoju rozumianego, jako stawianie sobie przez przedsiębiorstwa celów związanych ze wzrostem sprzedaży i produkcji, ekspansją na nowe rynki i maksymalizacją zysków, co jest związane z inwestycjami w środki trwałe). Prognozowana na dany kwartał kondycja finansowa firm MŚP daje punkt odniesienia do wnioskowania o zakładanym kierunku zmian, które sprzyjają wzrostowi lub działają hamująco na rozwój firm. Badanie przygotowywane jest przez Ecorys na zlecenie Europejskiego Funduszu Leasingowego SA., a jego wyniki są publikowane co kwartał. Jego uczestnicy to mikro, małe i średnie firmy terenu całej Polski. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 600 mikro, małych i średnich firm. Aktualna edycja badania odbyła się w dniach 3-11 sierpnia 2017 r.

 

[2] Próg OR jest podstawową miarą analityczną zastosowaną do wyników badania, który stanowi algorytm stworzony na podstawie danych zgromadzonych w trakcie badania przedsiębiorców. Przyjmuje on wartości od 0 do 100, przy czym zagregowany wynik powyżej 50 pkt. oznacza, że występują sprzyjające warunki do rozwoju sektora MŚP, natomiast wynik niższy oznacza, że warunki te są niekorzystne. Zatem poziom 50 pkt. stanowi próg OR, czyli poziom ograniczonego rozwoju.

 

 

20170808barometrefl2017 q3 komplet

 

 

 

 

Czym jest Barometr EFL?

„Barometr EFL” jest syntetycznym wskaźnikiem, który informuje o skłonności firm z sektora MŚP do rozwoju, który jest rozumiany jako stawianie sobie przez przedsiębiorstwa celów związanych ze wzrostem sprzedaży i produkcji, ekspansją na nowe rynki i maksymalizacją zysków. Wynik podany przez „Barometr EFL” ma stanowić punkt odniesienia dla wnioskowania o zakładanym kierunku zmian, które będą sprzyjać wzrostowi lub też działać hamująco na rozwój firm.


Na wynik „Barometru EFL” składają się następujące czynniki:
- prognozowany poziom sprzedaży,
- prognozowane utrzymanie płynności finansowej,
- prognozowany poziom inwestycji w środki trwałe,
- prognozowany poziom zapotrzebowania na zewnętrzne finansowanie.


Wszystkim tym składowym nadano odpowiednie wagi, zależne od specyfiki firmy wynikającej z jej rozmiaru, czyli skali działania. Na przykład firmy mikro odznaczają się mniejszą skłonnością do sięgania po finansowanie zewnętrzne niż firmy małe i średnie. Dlatego czynnik „zapotrzebowanie na finansowanie zewnętrzne” ma większe znaczenie w przypadku firm małych i średnich, niż w przypadku firm mikro.


Podstawową miarą analityczną jest algorytm stworzony na podstawie danych zgromadzonych w trakcie badania przedsiębiorców. Przyjmuje on wartości od 0 do 100, przy czym zagregowany wynik powyżej 50 oznacza, że występują sprzyjające warunki do rozwoju sektora MŚP, natomiast wynik niższy oznacza, że warunki te są niekorzystne. Inaczej mówiąc wyniki „Barometru EFL” mogą się wahać na skali od 0 do 100. Wartości powyżej 50 pkt. oznaczają pozytywny kierunek zmian, który świadczy o warunkach sprzyjających wzrostowi przedsiębiorstw. Natomiast wartości poniżej 50 pkt. oznaczają negatywny kierunek zmian, który nie sprzyja wzrostowi firm. Uzyskane w trzech kolejnych edycjach badania punktacje powyżej lub poniżej granicznej wartości 50 uzasadniają twierdzenie o trendzie i uprawniają do wnioskowania, że kondycja finansowa firm MŚP w sposób trwały przybiera wykazywany kierunek zmian.


Badanie przygotowywane jest przez Ecorys na zlecenie Europejskiego Funduszu Leasingowego S.A., a jego wyniki publikowane są co kwartał. Aktualna edycja badania odbyła się w dniach 3 – 11.08.2017 r. Jego uczestnicy to mikro, małe i średnie firmy terenu całej Polski. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa sześciuset firm.

 

 

Europejski Fundusz Leasingowy SA powstał w 1991 roku jako jedna z pierwszych firm leasingowych w Polsce. Od 2001 roku EFL jest częścią Grupy Crédit Agricole, co gwarantuje firmie finansową stabilność i bezpieczeństwo oraz pozwala korzystać z wiedzy i doświadczeń instytucji finansowej o międzynarodowym zasięgu. EFL konsekwentnie poszerza zakres rozwiązań dla biznesu. Spółka oferuje szeroki pakiet produktów: leasing, pożyczkę, wynajem długoterminowy, ubezpieczenia i faktoring. Od 26 lat współpracuje z najbardziej liczącymi się producentami i dostawcami maszyn, urządzeń, pojazdów oraz innych środków trwałych. Firmę wyróżniono m.in. sześciokrotnie tytułem: Firmy Przyjaznej Klientowi i pięciokrotnie Finansowej Marki Roku. Już ponad 290 tysięcy klientów wybrało EFL na swojego partnera w biznesie. Więcej na: www.efl.pl

  • Logo - alu
  • Logo aw
  • Logo - fenzi
  • Logo - glass serwis
  • Logo - lisec
  • Logo - mc diam
  • Logo - polflam
  • Logo - saint gobain
  • Logo termo
  • Logo - swiss
  • Logo - guardian
  • Logo - forel
  • vitrintec wall solutions logo

Copyright © Świat Szkła - Wszelkie prawa zastrzeżone.