Aktualne wydanie

2021 03 okladka1

Świat Szkła 03/2021

User Menu

 

 ET-160x600-PL-3

 

 

 

facebook12

czytaj newsy Świata Szkła

- więcej szklanej architektury

 

Baztech

Miesięcznik Świat Szkła

indeksowany jest w bazie

czasopism technicznych

 

 

Tagi Globalne

Wydanie Specjalne

okladka Dom inteligentny 22

(w opracowaniu) 

 dom bez barier okladka

gotowy

20200909przeciwpozarowe przegrody budowlane

 

Fasady przeszklone termika akustyka odpornosc ogniowa 2016

 

okna pasywne 2015a

 

Fotowoltaika w architekturze okladka

 

20140808Przegrody przeciwpozarowe

 

konstrukcje szklane

 

20140533 Konstrukcje przeszklone 2

 

Katalog 2021 okladka

 

banner konferencja 04 2019

 RODO

 pl 480x100 AW Banner 201208

 

baner4 abprojekt

Obecne trendy w branży izolacyjnej
Data dodania: 21.02.21

Zmieniający się klimat oraz digitalizacja to największe wyzwania, z którymi musi poradzić sobie współczesna branża izolacyjna. Otwierają one przed firmami wiele możliwości.

Od sklepów internetowych przez prefabrykację po technologie bezwykopowe – to tylko niektóre z przemian, które mogą czekać sektor izolacyjny w najbliższych latach.

20200122pilkington 1


Świat się zmienia, a my razem z nim
Jeżeli czegoś można być we współczesnym świecie pewnym, to tego, że cały czas ulega on zmianom, a ich tempo powoli wymyka się naszemu rozumieniu. Nie da się ukryć, że w ostatnich stu pięćdziesięciu latach cywilizacja znacząco przyspieszyła.

 

Efekty widać w dwóch zjawiskach – pierwszym jest kryzys klimatyczny. Wielkie przyspieszenie ludzkości nie byłoby możliwe bez dużego zużycia energii; by pokryć zapotrzebowanie, zaczęliśmy spalać paliwa kopalne. Przez to wzrosła średnia temperatura świata oraz rozstroiły się globalne procesy klimatyczne. Opanowaliśmy w końcu pozyskiwanie energii z czystszych źródeł, ale efekty spalania kopalin będą widoczne jeszcze przez długi czas.

 

Druga widoczna zmiana zaszła stosunkowo niedawno – chodzi o upowszechnienie się Internetu. Choć sama sieć istnieje od 1 stycznia 1983, kiedy to powstał protokół TCP/IP , przez długi czas nie był on powszechnie dostępny. Postęp technologiczny w ostatnich dwóch dekadach sprawił jednak, że teraz jest codziennością – w 2005 roku Internetu używało 16% populacji świata; z kolei w 2019 było to już 53,6% .

 

Zmiany te uwidoczniła i przyspieszyła pandemia COVID-19. Dla przykładu – zanieczyszczenie powietrza, które jest jednym ze skutków spalania paliw kopalnych wpływa na zwiększoną śmiertelność z powodu COVID-19 ; z kolei polecenie dystansu społecznego przyspieszyło digitalizację w niektórych sektorach . Wszyscy muszą dostosować się do zmian klimatu oraz cyfryzacji. Czeka to również branżę izolacyjną.

 

Postępująca cyfryzacja
Widać to zwłaszcza w obrębie digitalizacji. Internet zmienił zachowania ludzi, również te związane z wyborem usług i towarów. Ponieważ dostęp do sieci gwarantuje możliwość porównania danego produktu czy usługi, proces decyzyjny się wydłuża. Dlatego istotnym jest, żeby internetowe ścieżki klienta wiodły do naszej firmy – można spodziewać się, że branża będzie dalej inwestować w SEO czy reklamy na Facebooku.

Do Internetu przeniosła się również sprzedaż. Rynek e-commerce cały czas rośnie – w 2017 roku przyniósł 1,3 biliona dolarów dochodów, ale w 2020 było to już 2,4 biliona dolarów . Nie oznacza to zniknięcia stacjonarnych sklepów. Branża e-commerce stała się już tak popularna, że zaczęły z niej korzystać firmy sprzedające usługi i produkty do sektora B2B. Producenci otwierają własne sklepy internetowe. Zdecydowały się na to już niektóre firmy z branży izolacyjnej, np. Thermaflex – własny sklep przeznaczony dla obecnych i przyszłych partnerów biznesowych pozwala zapewnić ofertę rozwiązań izolacyjnych dostosowaną do potrzeb obecnego rynku.

 


Nowe technologie izolacyjne
Zmiany widać również w używanych obecnie rozwiązaniach izolacyjnych, co było możliwe dzięki postępowi technologicznemu, ale również adaptacji do zmian klimatu. Najwidoczniejszą zmianą jest wykorzystywanie materiałów przyjaznych środowisku takich jak np. pianka poliolefinowa wykorzystywana w Thermaflex. Zapewnia ona nie tylko wysoką jakość izolacji, ale również w pełni nadaje się do recyklingu.

 

Kolejnym przejawem zachodzących zmian jest prefabrykacja. Możliwość dokładnego zaprojektowania i wykonania gotowych elementów w fabryce przyspiesza produkcję, jak również montaż w miejscach przeznaczenia. Prefabrykowane złączki, kolanka czy trójniki stały się codziennością branży i wiele wskazuje na to, że zawojują rynek.

 

Sektor izolacyjny musi być przygotowany na zmiany zachodzące w gospodarce przesyłu energii cieplnej; rury się starzeją, na co wpływ ma wiele czynników: materiał, z którego je wykonano, warunki atmosferyczne, ale również jakość zaizolowania. Konieczne będzie minimalizowanie wpływu na środowisko, więc technologie bezwykopowe będą często stosowane. Za pomocą samojezdnych kamer i robotów będzie można diagnozować i naprawiać usterki bez konieczności rozkopywania ulic.

 

Rozwój technologiczny powoduje również zmiany w sposobach ogrzewania; przewiduje się, że upowszechnią się pompy ciepła oraz fotowoltaika, co spowoduje wzrost znaczenia technologii izolacyjnych, tym bardziej, że zaostrzone ograniczanie start energetycznych jest wymagane przez prawo. Izolacja instalacji fotowoltaicznych, ale również klimatyzacji będzie miała ogromne znaczenie w nadchodzących latach.

 

 


Najważniejsza jest edukacja
Ogromne znaczenie ma tutaj świadomość ekologiczna społeczeństwa. Branża izolacyjna powinna położyć większy nacisk na edukację zwłaszcza w kontekście rozwiązań przyjaznych środowisku pod względem żywotności rur, zużycia wody oraz redukcji strat energetycznych. Obecnie, przy takim tempie zmian, pewnym jest, że firmy izolacyjne muszą być gotowe na wszystko.

 

https://www.usg.edu/galileo/skills/unit07/internet07_02.phtml
http://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Pages/facts/default.aspx
https://www.hsph.harvard.edu/c-change/subtopics/coronavirus-and-climate-change/
https://www.computerweekly.com/microscope/news/252488083/Coronavirus-accelerates-digital-transformation
https://www.statista.com/outlook/243/100/ecommerce/worldwide