Otworek należy nawiercić na samym końcu pęknięcia, tak żeby usunąć jego ostre zakończenie. Czym większy otwór wywiercimy tym mniejsze powstaną w tym miejscu naprężenia. Większy promień = mniejszy karb. Takie nawiercenie może powstrzymać dalsze pogłębianie się pęknięcia.

Może, ale nie musi, bo przecież otwór to też karb tylko "bardziej przyjazny" i naprężenia dalej będą się tam spiętrzać.  Jeżeli szyba ma pewien zapas wytrzymałości to pęknięcie się zatrzyma, jeżeli nie ma, to pęknięcie pójdzie w dowolną stronę od otworka, a w zasadzie w stronę gdzie naprężenia przekraczają wytrzymałość szyby. Dlatego czasami naprawa pomaga a czasami nie.

"Zasada działania karbu", bo tak to się nazywa, obowiązuje we wszystkich materiałach. Zawsze karb powoduje spiętrzenie naprężeń. Zawsze należy karb jak najbardziej "zaokrąglić" lub wygładzić.

Dlatego w przypadku wykrycia pęknięcia jakiegoś elementu np. wału lub belki nośnej powinno się wybrać materiał do samego końca pęknięcia a dopiero potem wybranie ponownie zaspawać (a w zasadzie napawać). Zaspawanie rysy z zewnątrz nic nie da, bo w środku dalej materiał będzie pękał.

źródło:  www.peugeot-klub.pl

  • Logo - alu
  • Logo aw
  • Logo - fenzi
  • Logo - glass serwis
  • Logo - lisec
  • Logo - mc diam
  • Logo - polflam
  • Logo - saint gobain
  • Logo termo
  • Logo - swiss
  • Logo - guardian
  • Logo - forel
  • vitrintec wall solutions logo

Copyright © Świat Szkła - Wszelkie prawa zastrzeżone.