Szkło stanowi materiał wykorzystywany w portach lotniczych w dużych ilościach i do różnorodnych celów: począwszy od ekspozycji panoramy otoczenia zewnętrznego i umożliwienia dopływu naturalnego strumienia światła a skończywszy na wyodrębnieniu w dużych otwartych przestrzeniach poszczególnych sektorów i ich wzajemnym rozgraniczeniu.

 

Szkło wykorzystuje się powszechnie w tego rodzaju konstrukcjach także dlatego, że można je łatwo wkomponować we wnętrzach dowolnego portu lotniczego i dostosować je do jego potrzeb.

 

Ceramiczny nadruk cyfrowy naniesiony na szkle nadaje mu nowe walory użytkowe i poszerza jego rolę w projektowaniu portów lotniczych.

 

Oferuje niespotykane dotąd możliwości wykorzystania światła do zapewnienia kameralnej atmosfery oraz wyrażenia różnorodnych treści związanych z problematyką bezpieczeństwa i ochrony oraz wywierających wpływ na kształt projektu portu lotniczego. Jednocześnie niczym nieograniczona swoboda projektowania czyni z niego nowy środek przekazu i łączności.

 

Ponadto pozwala na odtworzenie na dużych powierzchniach wyglądu różnych naturalnych materiałów – jak np. drewno czy kamień – i wytwarzanej przez nie atmosfery, i to z zachowaniem swobody doboru stopnia przezroczystości oraz po niższym zazwyczaj koszcie.

 

Pokryte ceramicznym nadrukiem cyfrowym szkło stanowi produkt, który łączy w sobie wszystkie te zalety i odznacza się przy tym wyjątkową trwałością. Wziąwszy więc wszystkie te zalety pod uwagę trudno się dziwić, że drukowane cyfrowo szkło zmienia oblicze portów lotniczych na całym świecie.

 

 

14

Ścianki szklane oddzielające antresolę z naniesionym mlecznym drukiem cyfrowym na lotnisku w Newark

 

 

Szkło wynosi porty lotnicze na wyżyny architektury

 

Mniej więcej na przestrzeni minionego roku niektóre z największych i najbardziej zatłoczonych portów lotniczych otrzymały nowe terminale bądź zmodernizowały elewacje istniejących – przy czym i jedne i drugie są odzwierciedleniem nasilającej się tendencji do stosowania w charakterze materiału konstrukcyjnego szkła pokrytego ceramicznym nadrukiem cyfrowym. 

(...)

W ramach przeprowadzonej ostatnio renowacji położonego w Stanach Zjednoczonych Międzynarodowego Portu Lotniczego Newark, biuro projektów Voorsanger Architects zwróciło się do Alice® z prośbą o zaprojektowanie – przy wykorzystaniu systemu grafiki komputerowej GGI (General Graphic Interface) – szklanych elewacji z cyfrowym nadrukiem ceramicznym. 

 

We wnętrzach terminalu zamontowano ścianki działowe wykonane ze szkła, z utrzymanym w jasnej, białej tonacji nadrukiem ceramicznym, naniesionym bezpośrednio na szkle – co pozwoliło uzyskać kameralną atmosferę bez uszczerbku dla naturalnego oświetlenia i walorów estetycznych.

 

 

14 2

Elewacja z zewnątrz i od wewnątrz Terminalu 2 lotniska w Dublinie

 

 

W Irlandii, do celów renowacji portu lotniczego w Dublinie architekt Susan Dunne, która projektowała ceramiczny nadruk na szkle, wykorzystała swoje doświadczenie nabyte w okresie współpracy z niemiecką firmą Flachglas Wernberg oraz efekty, jakie można uzyskać spoglądając na dany obiekt z dystansu. 

 

Tak więc obserwatorzy zaglądający do wnętrza terminalu z zewnątrz widzą obraz chmur sunących po niebie, natomiast ludzie znajdujący się wewnątrz terminalu i obserwujący nadruk z niewielkiej odległości widzą prosty wzór w formie rastra punktowego. 

 

W efekcie ludzie znajdujący się wewnątrz dworca lotniczego i pasażerowie obserwujący ten dworzec z okien samolotu widzą odmienne obrazy pomimo tego, że obserwują – choć z różnych miejsc – ten sam nadruk. 

 

Szkło z ceramicznym nadrukiem cyfrowym wykorzystano również w Porcie Lotniczym Santiago, gdzie obróbką szkła zajęła się firma GlassTech uwidaczniając na nim chilijskich artystów przy swoich warsztatach pracy.

 

Ozdobione cyfrowym nadrukiem tafle szkła Chilijczycy umieścili w widocznym miejscu ozdabiając nimi – jak to nazywają – „wrota swego kraju” i prezentując dzieła chilijskiej kultury milionom ludzi przewijających się co roku przez port lotniczy. 

 

Angażując się w tak kosztowne przedsięwzięcia jak projektowanie czy renowacja portu lotniczego trzeba wydobyć wszystko, co tylko możliwe z każdego elementu – w tym także ze szkła – mówi Yariv Matzliach, dyrektor naczelny firmy Dip-Tech będącej światowym liderem w dziedzinie prac badawczo-rozwojowych i produkcji cyfrowych drukarek do ceramicznych nadruków na szkle oraz farb ceramicznych do takich nadruków.

 

Szkło zdobione cyfrowym nadrukiem ceramicznym charakteryzuje się bardzo korzystnym stosunkiem kosztów do zysku. Ponadto technologia nadruku cyfrowego oferuje nieograniczone możliwości projektowe oraz szeroki wachlarz walorów użytkowych.

 

Szkło nowym doświadczeniem podróżnych w O’Hare 

 

Renowacja terminalu nr 5 Międzynarodowego Portu Lotniczego O’Hare w Chicago to najnowszy projekt, w którym wykorzystano szkło z ceramicznym nadrukiem cyfrowym. Firma Westfield Group zaangażowała biuro projektów Epstein Architects zlecając mu przeprojektowanie wnętrza terminalu i przekształcenie go w przestrzeń, która nie tylko pozostawiałaby w pamięci podróżnych niezapomniane wrażenia, lecz już z chwilą wejścia do terminalu wywoływała uczucie miłego zaskoczenia.

 

Zgodnie z wypowiedzią projektanta, Tima Ozoga, zespół, który realizował to zlecenie zdecydował, że najlepszym rozwiązaniem postawionego przed nim zadania będzie przebudowa zarówno sekcji ogólnego przeznaczenia, jak i bezcłowej strefy handlowej czy też strefy bezpieczeństwa oparta o zastosowanie rozwiązań graficznych. 

 

Początkowo myśleliśmy o druku na winylu, lecz szybko porzuciliśmy ten pomysł, ponieważ druk na takim materiale nie odznaczałby się wymaganą trwałością. Szukaliśmy materiału gwarantującego trwałość – takiego, by naniesiony na nim obraz utrzymał się przez przynajmniej 20 lat i jednocześnie pozwolił nam utrzymać się w przyjętym budżecie – powiedział T. Ozog.

 

Mając na uwadze swe ambitne dążenia biuro Epstein Architects zwróciło się do kanadyjskiej firmy Goldray Industries, znanej ze swych szerokich możliwości produkcyjnych oraz pomysłowości w rozwiązywaniu problemów związanych z kompleksowym wykorzystaniem szkła dekoracyjnego jako materiału budowlanego.

 

Po zapoznaniu się z proponowanym przez Goldray rozwiązaniem Tim Ozog stwierdził: Pełna paleta barw, wysoka dokładność odwzorowania, uniwersalność zastosowania i trwałość ceramicznego nadruku cyfrowego przesądziły o wyborze tej właśnie technologii.

 

 

14 3

Galeria chilijskich artystów uwieczniona za pomocą druku cyfrowego na szklanych ścianach lotniska w Santiago de Chile

 

 

Odznaczająca się bogactwem szczegółów grafika, opracowana przez biuro Epstein wraz z Thirst Communication Design, obrazuje historię doświadczeń podróżników. W ramach prac związanych z renowacją terminalu wykorzystano ogółem prawie 370 m2 szkła z ceramicznym nadrukiem cyfrowym.

 

Pierwszym elementem rzucającym się w oczy po wejściu do terminalu jest wewnętrzna ściana osłonowa o wysokości dwóch kondygnacji, która zagradza wejście do tzw. strefy kameralnej i kieruje wchodzących bezpośrednio do punktu kontrolnego służby ochrony.

 

Gwoli zapewnienia dopływu naturalnego strumienia światła bez uszczerbku dla pełnionej przez projektowane szkło funkcji „gwaranta kameralności” kolorowe pasy i kształty geometryczne wydrukowano ze zmienną intensywnością zabarwienia.

 

Aby zachować walory estetyczne projektu, do jej montażu zamiast silikonu użyto zacisków, dzięki czemu obraz bardzo płynnie przechodzi ze strefy brzegowej w barwną powłokę nadruku pokrywającego szkło. 

 

Ściana ta stanowi piękne tło dla detalicznych sklepów i punktów sprzedaży. Wyraźnie wskazano na niej także punkty lokalizacji toalet. Nie zakłóca to jednak toku narracji zilustrowanej na ścianie historii. Na górnej kondygnacji umieszczono balustradę ze szkła pokrytego cyfrowym nadrukiem ceramicznym, która rozdziela pasażerów przylatujących i odlatujących, przy czym obie te grupy mogą obserwować naniesione na niej wizerunki obiegających kulę ziemską torów lotów samolotów różnych linii lotniczych, co również może być interesującym widokiem. 

 

Greg Saroka, prezes zarządu firmy Goldray Industries powiedział: Przeanalizowaliśmy praktycznie wszystkie kombinacje barw i rozważaliśmy różne wersje projektowe tak długo, aż znaleźliśmy rozwiązanie spełniające wszelkie wymagania.

 

Ale dopiero po zastosowaniu technologii Dip-Tech byliśmy w stanie zrealizować ów szeroko zakrojony i obfitujący w szczegóły projekt w sposób odpowiadający koncepcji i ilustracjom przedstawionym przez firmy Epstein i Thirst.

 

14 4

Rozbudowana grafika cyfrowa na szkle lotniska O’Hare w Chicago. U góry po lewej: wewnętrzna ściana osłonowa o wys. 2 kondygnacji

 

* * *

 

Porty lotnicze to tylko jeden z przykładów coraz silniejszej tendencji do wykorzystywania szkła z ceramicznym nadrukiem cyfrowym w charakterze materiału konstrukcyjnego. 

 

Możliwość dopasowania takiego szkła do indywidualnych oczekiwań oraz zastosowania go w jedynych w swoim rodzaju rozwiązaniach w połączeniu ze wzrostem jego funkcjonalności czyni zeń materiał, który można wykorzystać w każdym projekcie architektonicznym. 

 

Ronit Biton 
Specjalista w dziedzinie „zielonego budownictwa”,
od lat współpracuje z Dip-Tech 

 

Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym 
Inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne 
Więcej informacji: Świat Szkła 11/2014

 

  • Logo - alu
  • Logo aw
  • Logo - fenzi
  • Logo - glass serwis
  • Logo - lisec
  • Logo - mc diam
  • Logo - polflam
  • Logo - saint gobain
  • Logo termo
  • Logo - swiss
  • Logo - guardian
  • Logo - forel
  • vitrintec wall solutions logo

Copyright © Świat Szkła - Wszelkie prawa zastrzeżone.