Czytaj także -

Aktualne wydanie

2021 04 okladka

Świat Szkła 04/2021

User Menu

 

 ET-160x600-PL-3

 

 

 

facebook12

czytaj newsy Świata Szkła

- więcej szklanej architektury

 

Baztech

Miesięcznik Świat Szkła

indeksowany jest w bazie

czasopism technicznych

 

 

Tagi Globalne

Przykładowe wydanie

Świat Szkła 3/2021

2021 03 okladka1

(do pobrania) 

Wydanie Specjalne

okladka Dom inteligentny 22

(w opracowaniu) 

 dom bez barier okladka

gotowy

20200909przeciwpozarowe przegrody budowlane

 

Fasady przeszklone termika akustyka odpornosc ogniowa 2016

 

okna pasywne 2015a

 

Fotowoltaika w architekturze okladka

 

20140808Przegrody przeciwpozarowe

 

konstrukcje szklane

 

20140533 Konstrukcje przeszklone 2

 

Katalog 2021 okladka

 

banner konferencja 04 2019

 RODO

 pl 480x100 AW Banner 201208

 

baner4 abprojekt

Szkolny przykład zrównoważonego projektowania
Data dodania: 03.06.20

Duże, przeszklone powierzchnie, mnóstwo światła dziennego i widoki to elementy wyróżniające najbardziej zieloną szkołę w Norwegii. W wielokrotnie nagradzanym budynku, w którym mieści się nowa szkoła średnia w Horten, naturalne materiały i odważne wybory środowiskowe wyznaczyły standardy na przyszłość.

 

2020 05 8 1

 

Jasny i energooszczędny
W 2015 r. rada gminy Vestfold postanowiła zostać najbardziej ekologiczną gminą w Norwegii. Dlatego naturalnym było postawienie na silny profil środowiskowy, gdy podjęto decyzję o budowie nowej szkoły średniej w Horten. Gmina podjęła ambitną decyzję, opowiadając się za systemem klasyfikacji środowiskowej, który integruje zrównoważony rozwój na każdym poziomie.

 

— To był wspaniały proces. Wszyscy byli zdeterminowani, aby znaleźć odpowiednie rozwiązania środowiskowe i architektoniczne, a także spełnić życzenia dewelopera i użytkowników — mówi architekt Grethe Brox-Nilsen z LINK Arkitektur. Budynek ma cztery piętra, a także piwnicę i pomieszczenie techniczne na dachu, które spełnia wiele wymagań w zakresie logistyki, układu pomieszczeń i dostępności. Ponadto ważne było zachowanie bliskości parku znajdującego się na zewnątrz.

 

Chodziło o uzyskanie efektu implementacji sąsiadującego parku do budynku i stworzenia silnego powiązania z naturalnym otoczeniem szkoły. Pomysł ten został zrealizowany przez uzyskanie efektu kontynuacji ścieżek z historycznej części parku przez cały budynek. W ten sposób szkoła otwiera się na park i sprawia to, że budynek wydaje się otwarty.

 

— Ulica wije się przez budynek i łączy nas z resztą parku. Szklane fasady zapewniają dobre światło dzienne i widoki. Możesz przez cały czas orientować się, gdzie jesteś. Umożliwia to dobry kontakt z terenem na zewnątrz szkoły — wyjaśnia Brox-Nilsen.

 

2020 05 8 2

 


Miejsce spotkania zrównoważonego rozwoju i estetyki
Szkoła średnia Horten została zaprojektowana z myślą o zrównoważonym rozwoju jako podstawowym priorytecie w całym łańcuchu wartości. Obejmowało to wszystko: od wyboru materiałów i rozwiązań energetycznych po recykling odpadów na placu budowy. W sumie przyczyniło się to do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 40% w porównaniu z budynkiem, który stanowił punkt odniesienia.

 

Budynek spełnia zarówno standardy budynku pasywnego, jak i budynku plus energetycznego. Ma 3700 m2 paneli słonecznych, 13 studni geotermicznych, wodną instalację grzewczą i imponującą skuteczność izolacji ścian i sufitów. Rygorystyczne wymagania dotyczące poziomu toksyn, emisji w transporcie, współczynnika recyklingu i szczelności spowodowały, że wszystkie materiały musiały zostać dokładnie ocenione.

 

— Naprawdę zastanawialiśmy się, jak to osiągnąć. Było tylko kilka innych budynków, które moglibyśmy wykorzystać jako odniesienie, a ten budynek stawia znacznie wyższe wymagania niż te określone przepisami technicznymi. Jedno z pytań, na które musieliśmy odpowiedzieć, dotyczyło rodzaju materiału, jaki powinniśmy wykorzystać, jeśli nie możemy użyć betonu. Skończyło się na litym drewnie — mówi architekt.

 

Paleta materiałów oparta jest na zastosowaniu materiałów przyjaznych dla środowiska, a ściany zewnętrzne, podłogi i główne schody wykonane są z drewna. Wewnątrz zastosowano drewno dębowe i parkiet dębowy. Na zewnątrz architekt wybrał niepoddane obróbce sosnowe deski elewacyjne. Drewno stanowi uderzający kontrast z dużymi płaszczyznami ze szkła wspartymi na profilach aluminiowych, nadających się do recyklingu, z firmy SAPA należącej do HYDRO. Rezultatem jest kompaktowy i ciepły budynek ze wspaniałym oświetleniem.

 

— Trudnym wyzwaniem było zapewnienie ochrony przed światłem dziennym w tak zwartym budynku, szczególnie w salach lekcyjnych i w pomieszczeniach gospodarczych zwróconych w stronę atrium — dodaje Brox-Nilsen.

 

Rozwiązaniem okazało się zbudowanie balkonów na wyższych piętrach po jednej stronie atrium. Pomysł polegał na tym, aby wszystkie sekcje prowadziły do atrium, które jest również najważniejszą wspólną przestrzenią w szkole. Sale dydaktyczne znajdują się w niewielkiej odległości od tego pomieszczenia i łatwo do nich dojść, co stwarza poczucie wspólnoty.

 

W projekcie budynku zastosowano modelowanie informacji o budowaniu (BIM – Building Information Modeling). BIM to cyfrowe modele 3D budynków, które umożliwiają wizualizację, planowanie, kalkulację kosztów i koordynację budowy oraz usprawniają i upraszczają współpracę między zespołami multidyscyplinarnymi Brox-Nilsen wyjaśnia:

 

— BIM stanowił część projektowania. W celu zastosowania kontroli kolizji między różnymi podmiotami wykorzystano model złożony, a także zapewniono wizualne korzystanie z modelu, co pozwalało na uzyskanie przeglądu w 3D. Na placu budowy ustawiono stacje do poruszania się po modelu.

 

2020 05 8 3

 


Wszystko zaczyna się w pokoju serca
W szkole atrium nosi nazwę „pokoju serca”. Jest to duża, otwarta przestrzeń zaprojektowana z myślą o wszystkich – o uczniach i nauczycielach. Ta przestrzeń jest główną arterią w budynku.

 

— Jedną z głównych wizji szkoły było stworzenie tego pokoju serca, przestrzeni, w której uczniowie będą czuć się komfortowo i która zniechęci do wykluczenia — mówi Runar Bekkhus, reprezentujący dewelopera, radę gminy Vestfold.

 

Pomieszczenie jest otwarte i przytulne, i ma wydzielone strefy do spotkań towarzyskich i pracy. Duże, szklane fasady tworzące wejścia od strony wschodniej i zachodniej nadają całej szkole przejrzysty i zachęcający wyraz. Duże dębowe schody zapewniają pionową komunikację w atrium.

 

— Uczniowie ustawiają się w kolejce, aby zejść do pokoju serca. Podczas przerw wiją się po schodach jak wąż, aby przejść w stronę serca budynku — mówi Runar Bekkhus.

 

Zastosowanie tak dużych powierzchni ze szkła, jak i przeszklonego dachu stanowiło jednak wyzwanie dla utrzymania niskiej emisji CO2. Jedną z konsekwencji było dodanie dodatkowych pięciu centymetrów izolacji na ściany zewnętrzne. Trudno byłoby stworzyć duże szklane fasady bez właściwości izolacyjnych profili aluminiowych SAPA.

 

 

 

Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym 

Inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne 
Więcej informacji:  Świat Szkła 05/2020
   

 

 

 

Czytaj także --

Czytaj także

 

 

01 chik
01 chik