Rok ciągłej pracy zdalnej i obecny system hybrydowy, skłaniają do zastanowienia się, jakie powinny być biura, by stać się lepszymi miejscami spotkań i pracy. Oprócz odpowiedzi na nowe wyzwania, do rozwiązania są też „stare”, lecz nadal aktualne problemy.
Według najnowszych badań, przeprowadzonych również w Polsce na 900 tys. osób, hałas jest jedną z głównych przyczyn niezadowolenia z biura. Czy 2022 rok rozwiąże ten problem? Wytyczne świeżo opublikowanej normy ISO 22955 mają szansę tę sytuację zmienić.
Badacze Leesman Index*, najbardziej kompleksowego, niezależnego badania środowisk pracy po raz kolejny wskazują, że biura, choć są coraz ładniejsze, wciąż niedostatecznie zaspokajają potrzeby pracowników związane ze skupieniem i prywatnością.
- Uderzające jest to, że na przestrzeni jedenastu lat zadowolenie z biurowej akustyki pozostało właściwie na tym samym, niskim poziomie. Pomimo, że biura przeszły w tym czasie prawdziwą rewolucję, pracownicy wciąż narzekają na hałas i brak możliwości skupienia - mówi Magda Szubert z Ecophon Saint-Gobain, firmy wdrażającej rozwiązania akustyczne.
Według ankietowanych przez Leesman pracowników z kilkunastu tysięcy firm na całym świecie, w tym również z Polski, sygnały na temat problemu hałasu, raportowane były już podczas pierwszych badań przeprowadzonych w 2010.
Wówczas wynikało z nich, że jedynie niespełna 29 proc. osób było zadowolonych z poziomów dźwięku, a cała reszta bardziej lub mniej narzekała. W najnowszym badaniu zadowolonych było nieco ponad 32 proc., ale to i tak mniej niż w 2019 r., w okresie przed pandemią.
- Praca w rozproszonych zespołach uwypukla problemy związane z hałasem w open space i we wszystkich przestrzeniach wspólnych. Ludzie przychodzą do biura obecnie, żeby się spotkać i chociaż przelotnie porozmawiać.
Jednocześnie wciąż odbywa się sporo wideokonferencji. Z drugiej strony duża część osób chce też pracować w skupieniu. Biura powinny być na to lepiej przygotowane – dodaje Magda Szubert.
Nowa norma ISO 22955 dla biur open space rozwiąże problem hałasu
Zdaniem ekspertki, problem hałasu w biurach ma szansę uregulować nowa, międzynarodowa norma akustyczna ISO 22955:2021, która zawiera wytyczne dotyczące akustyki biur na planie otwartym. Norma stawia różne wymagania w zależności od dominującej w open space aktywności.
Są wśród nich: rozmowy telefoniczne i wideokonferencje, współpraca w obrębie najbliższych stanowisk pracy, sporadyczna kooperacja, przyjmowanie gości. Norma przewiduje też sytuację, gdy w open space wykonuje się kombinację tych aktywności oraz gdy funkcja nie jest dokładnie znana. Zwraca uwagę na to, jak daleko w pomieszczeniu docierają odgłosy rozmów.
- ISO 22955:2021 nawiązuje do tego, co obserwujemy w biurach od wielu lat, czyli organizację pracy i przestrzeni w oparciu o aktywności.
Bardziej precyzyjne podejście do planowania akustyki open space i przemyślane zastosowanie sprawdzonych rozwiązań, daje szanse na zapewnienie takiego komfortu pracownikom, na jaki zasługują i jakiego oczekują od pracodawcy – podkreśla ekspertka.
Powszechnie uznaje się, że kluczowe podstawy zdrowego funkcjonowania w budynku obejmują takie czynniki jak: wentylacja, jakość powietrza, bezpieczeństwo i ochrona, oświetlenie, ale także i odpowiednia akustyka.
Jeśli ta ostatnia kwestia, dzięki nowej normie zostanie prawidłowo zaadresowana, biuro może przyciągnąć pracowników, pomóc zmniejszyć ich absencję u oraz poprawić wyniki indywidualne i organizacyjne. Jak zaznacza Magda Szubert, być może podniesiona świadomość pracodawców względem akustyki, przełoży się na kolejne wyniki badań satysfakcji pracowników.
*Leesman Index
Leesman jest najbardziej poważaną globalną instytucją badawczą, która zajmuje się tematyką workplace. Od 2010 roku Leesman Index dostarcza organizacjom na całym świcie danych i analiz potrzebnych do tworzenia miejsc pracy, najlepiej dostosowanych do potrzeb użytkowników.
Publikuje niezależne, oparte na najnowszych technikach badawczych raporty, które inicjują dyskusje i stymulują zmiany. Analizuje doświadczenia wiodących firm z obszarów nieruchomości, HR oraz IT.
W 2018 Leesman opublikował raport Workplace Experience Revolution, oparty na danych od 400 000 pracowników na całym świecie. Raport szukał m.in. odpowiedzi na niepokojące ekonomistów pytanie: dlaczego wzrost produktywności pracy przez ostatnią dekadę był na tak słabym poziomie.
Rok później, w 2019 Leesman rozszerzył zakres badania na ponad 557 000 osób, analizując w szczególności doświadczenia pracowników firm, które od nowa zbudowały swoje środowiska pracy (84 200 pracowników nowych firm).
W odpowiedzi na kryzys powiązany z COVID-19 Leesman wprowadził nowe narzędzia badawcze, których zastosowanie wyposaża globalne firmy w informacje niezbędne do zrozumienia zmian, jakie następują obecnie w obszarze workplace.
Saint Gobain Ecophon AB
Saint-Gobain Ecophon AB opracowuje, produkuje i sprzedaje produkty akustyczne i systemy, które przyczyniają się do tworzenia dobrego środowiska pracy, nauki i rekonwalescencji, poprawiając dobre samopoczucie i wydajność ludzi. Nasza obietnica „Dźwięk wpływa na ludzi” jest podstawą wszelkich naszych działań.
Ecophon posiada oddziały i przedstawicielstwa w prawie 50 krajach na całym świecie, zatrudniając około 780 pracowników. Główna siedziba firmy znajduje się w Hyllinge w Szwecji. Ecophon jest częścią globalnej grupy Saint-Gobain.
Zdjęcia w liczbie 4 do pobrania tutaj: https://we.tl/t-nqkTLX3sYK
Zdjęcia referencyjne z realizacji Ecophon. Prawa autorskie: Saint Gobain Ecophon AB