Rynek stolarki otworowej – spojrzenie marketingowe

Znajomość marki to dziś jeden z kluczowych wskaźników dla wszystkich firm działających na rynku. Rynek budowlany nie stanowi tu wyjątku. Coraz więcej firm z tej branży zdaje sobie sprawę, że tworzenie marki jest prawie równoznaczne z wytworzeniem u klienta zaufania do produktu. W erze filozofii CRM, polegającej na nawiązywaniu długotrwałych, obustronnie korzystnych relacji pomiędzy firmą a klientami, firmy działające na szeroko pojętym rynku budowlanym zwiększają nakłady na promocję własnej marki. Markę łatwiej wyeksponować, gdy zidentyfikowana jest grupa docelowa odbiorców, a producenci powinni pamiętać, że 80% popytu na każdy z materiałów budowlanych generują dziś inwestorzy indywidualni.

     Na podstawie cyklicznego badania ASM „Plany remontowe Polaków”, którego celem było poznanie skali i zakresu planowanych remontów, oszacowaliśmy, że do końca 2007 roku pracom renowacyjnym poddanych zostanie około 3,9 mln mieszkań w Polsce. Aktywność remontową stolarki okiennej deklarowało 10,2% poddanych badaniu gospodarstw domowych, a 8,7% respondentów planowało wymienić drzwi.

     Na tej podstawie udało nam się wyliczyć, że w ramach samych prac remontowych do końca 2007 roku zapotrzebowanie na okna wyniesie 3,5 mln sztuk, a na drzwi – 2,3 mln sztuk.

     Największą popularnością cieszą się okna wykonane z PVC, na wybór których zdecyduje się 72,3% inwestorów. Głównym powodem wyboru okien z tworzyw sztucznych jest ich cena oraz praktyczność. Z kolei czynnikami przemawiającymi za wyborem okien drewnianych są: jakość i walory estetyczne. Okna drewniane częściej znajdują zastosowanie w domach jednorodzinnych aniżeli mieszkaniach budownictwa wielorodzinnego.


     W przypadku remontu drzwi zewnętrznych – najwięcej inwestorów zdecyduje się na drewniane (60,2%), cenione głównie za korzystny stosunek ceny do jakości. Równa grupa respondentów decyduje się na drzwi płytowe (8,5%) oraz stalowe (8,5%). Drzwi płytowe są najbardziej – ze wszystkich rodzajów – cenione za walory estetyczne, natomiast stalowe za dobrą jakość związaną z bezpieczeństwem.

     Decydując się na remont stolarki drzwiowej, 62,5% osób wymieni drzwi wewnętrzne. Największa grupa – sześciu na dziesięciu inwestorów (61,4%) planuje założyć drzwi drewniane1 . Na drzwi płytowe decyduje się co piąty badany (20,8%), z kolei na drzwi wykonane z PVC 6,9% respondentów. Poziom dochodów nie ma wpływu na wybór rodzaju drzwi - bez względu na zamożność gospodarstwa domowego, inwestorzy preferują drzwi drewniane.


Klient indywidualny
     Inwestorzy, którzy przy budowaniu domu w latach 2004-2006 decydowali się na zamontowanie okien elewacyjnych, dachowych, drzwi zewnętrznych i wewnętrznych to najczęściej osoby w wieku do 31 do 40 lat, legitymujące się wyższym i średnim poziomem wykształcenia oraz pracujące na stanowisku kierownika, urzędnika bądź prowadzący działalność gospodarczą.
     Najczęściej miesięczny dochód gospodarstwa domowego wynosi od 2001 do 5000 zł. Wart uwagi jest fakt, że ponad jedna trzecia badanych odmówiła udzielenia odpowiedzi na to pytanie.
     W/w elementy najczęściej zakładane były w budynkach jednorodzinnych o powierzchni z przedziału od 150 do 200 m2. W ponad połowie przypadków były to domy jednopiętrowe z poddaszem użytkowym, liczące od sześciu do ośmiu pokoi.

Znajomość producentów okien elewacyjnych
     Najbardziej znanym producentem okien elewacyjnych jest firma Oknoplast z Krakowa. Jest ona rozpoznawana przez ponad połowę inwestorów zakładających okna w latach 2004-2006.
     Blisko trzy czwarte inwestorów zdecydowało się na założenie plastikowych okien elewacyjnych. Pozostali badani wybrali okna drewniane. Najważniejszymi czynnikami wpływającymi na wybór rodzaju okien elewacyjnych są: estetyka wykonania oraz wytrzymałość okien.
     Cena produktu jest najczęściej poszukiwaną informacją w zakresie rodzajów jak i marek okien elewacyjnych. Rzadziej ankietowani interesują się: parametrami technicznymi, opiniami innych użytkowników, sposobem zastosowania czy dostępnością produktu.
     Ponad 60% ankietowanych jako miejsce poszukiwania informacji o oknach elewacyjnych wskazuje ekspozycje w punktach sprzedaży.


Znajomość producentów okien dachowych
     Inwestorzy zakładający okna dachowe w latach 2004-2006 najczęściej decydowali się na okna wykonane z drewna. Wpływ na decyzję o wyborze tego rodzaju okien miały takie czynniki jak: wewnętrzne przekonanie, że to najlepszy wybór, trwałość, koszty adekwatne do korzyści oraz łatwość montażu i ekologia.
     Okna dachowe wykonane z PCV założył więcej niż co dziesiąty inwestor. Najważniejsze czynniki wpływające na wybór plastikowych okien dachowych, to podobnie jak w przypadku okien drewnianych: wewnętrzne przekonanie o dobrze podjętej decyzji oraz łatwość montażu. Co więcej, istotny wpływ miał szybki czas realizacji, niskie koszty a także trwałość tego rodzaju okien.
     Velux i Fakro to najbardziej rozpoznawalne i najczęściej kupowane marki okien dachowych przez „przeciętnego Kowalskiego” dokonującego montażu okien w latach 2004-2006. Uwzględniając rodzaj okien dachowych, inwestorzy najczęściej wybierali okna drewniane marek Velux i Fakro, zaś w przypadku okien z PVC większość respondentów nie pamiętała marki zakupionych okien, natomiast najczęściej wymienianą firmą był Roto Fran k.

     Najczęściej poszukiwanymi informacjami w zakresie rodzaju, jak i marki okien dachowych są: ceny produktów, parametry techniczne oraz sposób montażu i zastosowanie.

ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o.
www.asm-poland.com.pl


1 opierając się na opiniach, wiedzy i doświadczeniu zarówno pracowników ASM, jak i innych osób oraz instytucji powiązanych z segmentem stolarki otworowej, autorzy niniejszego raportu (w kontekście wyników badania) wysunęli przypuszczenia, że respondenci planujący dokonać remontu drzwi, mogli klasyfikować – do rodzaju drzwi drewnianych - również inne typy stolarki drzwiowej – drewnopochodne i/lub drewnopodobne. Powyższe przypuszczenia są argumentowane obserwacją aktualnych trendów panujących w tym segmencie rynku, zarówno produkcyjnych, jak i sprzedażowych. Zwrócenie uwagi na ten problem wydało się istotne dla analityków ASM, lecz kierując się zasadą rzetelności badania, w poniższym raporcie są prezentowane dane wynikające z rzeczywistych odpowiedzi badanych.

  • Logo - alu
  • Logo aw
  • Logo - fenzi
  • Logo - glass serwis
  • Logo - lisec
  • Logo - mc diam
  • Logo - polflam
  • Logo - saint gobain
  • Logo termo
  • Logo - swiss
  • Logo - guardian
  • Logo - forel
  • vitrintec wall solutions logo

Copyright © Świat Szkła - Wszelkie prawa zastrzeżone.