Mozaika to dekoracja wykonana z drobnych elementów w formie atrakcyjnego obrazu bądź osobliwego ornamentu. W pomieszczeniach użytkowych, w szczególności tych narażonych na stały kontakt z parą wodną, mozaika z kolorowego szkła stanowi oryginalną alternatywę dla tradycyjnych okładzin ściennych (np. płytek ceramicznych). W jaki sposób sporządza się tę niebanalną, transparentną dekorację, która dodaje dziś blichtru wnętrzom użytkowym?

 

Najpierw były kamyki i złoto
Mozaikę komponuje się z miniaturowych, różnobarwnych kamyczków lub drobnych elementów szkła albo ceramiki. Jej pojedyncze segmenty zostają przytwierdzone do podłoża za pomocą zaprawy wapiennej, cementowej albo żywicznej. Mimo że owa wyjątkowo oryginalna dekoracja istnieje już od przeszło pięciu tysięcy lat (pojawiła się w IV wieku p.n.e.), dopiero we współczesnych czasach zyskała miano ikony architektonicznych rozwiązań.

Niegdyś do jej sporządzania wykorzystywano również takie materiały jak złoto, srebro, marmur, alabaster czy macica perłowa. Obecnie bestsellerowym surowcem, który podbija serca wielu architektów i designerów, jest szkło. Trwałość, plastyczność, niski poziom nasiąkliwości, umiejętność selektywnej absorpcji światła, niczym nieograniczona zdolność do kreowania przestrzeni, aż wreszcie wysoka odporność na czynniki atmosferyczne i środki chemiczne to tylko niektóre z rozlicznych walorów tego niezwykłego tworzywa. Nic więc dziwnego, że nieustannie powiększa się liczba osób podążających za najnowszymi, architektonicznymi trendami, które decydują się na zakup szklanych elementów wyposażenia wnętrz.

 

Także szklanej mozaiki.
Walory zamknięte w szklanej kostce
Gładka, nieporowata i połyskująca - przez co perfekcyjnie współpracująca z refleksami świetlnymi - powierzchnia szklanej mozaiki nie tylko dekoruje, ale i optycznie powiększa wnętrze. Zresztą szklane powierzchnie są nie tylko atrakcyjne, ale i bardzo praktyczne. Mozaikę wykonaną z tego transparentnego surowca cechuje minimalna nasiąkliwość oraz wysoki poziom odporności na działanie takich czynników jak: kwasy, ługi, sole, plamy, środki chemiczne, zarysowania mechaniczne czy zmienność temperaturowa. Co więcej, szklane powierzchnie mogą być nie tylko mrozo-, czy w dużej mierze kwasoodporne, ale również dźwiękochłonne.

 

www.mozaikiswiata.pl

 

Mozaika frost red (GLASSPOINT)

 

Ricoletta (PARADYŻ) 

 

Dodatkowym atutem współczesnej szklanej mozaiki jest wysoki poziom plastyczności. Pojedyncze szkiełka mozaiki są bowiem naklejone w symetrycznych odstępach na elastyczny podkład i sprzedawane w formie kwadratów lub prostokątów o kilkudziesięciocentymetrowych bokach.

 

Łatwość przekształcania oraz zginania takiej kafelkowej powierzchni umożliwia zainstalowanie jej zarówno na gładkich, jak i zaokrąglonych czy meandrycznych fakturach, które są charakterystyczne m.in. dla krzywizn i łuków. Plastyczność transparentnych kafelków powoduje, że można wyłożyć nimi również nietypowe przedmioty, takie jak narożna wanna czy klosz od lampy.

 

Choć najpopularniejszym i najbardziej klasycznym kształtem pojedynczych, mozaikowych elementów jest kwadrat, transparentne kostki mogą przybierać również inne, znacznie bardziej fantazyjne formy. W wielu domach,  mieszkaniach czy budynkach użytku publicznego znajdziemy połyskujące kompozycje złożone z osobliwych  – okrągłych, trójkątnych, trapezowatych czy prostokątnych – detali. Teraz o kształcie, barwie czy fakturze szklanej okładziny decyduje wyłącznie fantazja twórcy i jego klienta. Mówiąc prościej: „co w głowie, to na ścianie”.

 

Realizowanie indywidualnych zamówień klienta jest możliwe dzięki dużej różnorodności barw, wzorów, faktur i kształtów szklanych mozaik. Bogata oferta producentów umożliwia wkomponowanie ich w rozliczne style architektoniczne. Miniaturowe dekoracje równie atrakcyjnie prezentują się w towarzystwie nowoczesnej, jak i archaicznej aranżacji. Ponadto łatwo zestawić je z odmiennymi materiałami – metalem, drewnem czy kamieniem. Doskonałą propozycją dla wielbicieli tradycyjnych rozwiązań jest połączenie elementów oryginalnej mozaiki z klasycznymi płytkami ceramicznymi.

 

Mozaika storm red (GLASSPOINT)

 

Vermilia (PARADYŻ)

 

 

ED-WALL ART

 

Szklana mozaika vs. tradycyjna okładzina
Szklana okładzina jest nie tylko prosta w obsłudze (łatwy montaż, bezproblemowe czyszczenie), ale również niezwykle urokliwa (dodaje pomieszczeniu indywidualnego charakteru). Powierzchnię szklanej mozaiki charakteryzuje subtelny połysk, który zapewnia pomieszczeniu wysoki poziom dekoracyjności.

 

Ta sama transparentna powierzchnia, zainstalowana w optymalnym miejscu, współgra z emitowanymi przez słońce lub żarówkę refleksami świetlnymi. Dzięki oddziaływaniu iluminacji na szkło możliwe jest zaakcentowanie głębi transparentnej i wielopoziomowej powierzchni tego surowca.

 

Efekt trzeciego wymiaru można spotęgować za pomocą cieni, powstałych na skutek załamującego się na krawędziach szklistej powłoki światła. Takiej możliwości nie dają nam tradycyjne płytki ceramiczne, które cechuje bladość, zmatowienie oraz wygaszona, pastelowa tonacja.


Dzięki swoim oryginalnym właściwościom,  szklana mozaika może pełnić funkcję kreatora przestrzeni. Pomieszczenie udekorowane transparentnymi kostkami wydaje się być nie tylko jaśniejsze, ale i bardziej  przestronne.

Dlatego połyskująca okładzina stanowi doskonałe rozwiązanie dla ciemnych, kameralnych pomieszczeń. W zależności od rodzaju oświetlenia, kąta padania światła oraz typu zastosowanych materiałów szklana mozaika – nie bez przyczyny zresztą nazywana „mistrzynią iluzji” – może podwyższyć, poszerzyć lub pogłębić pomieszczenie, w którym się znajduje.

 

Często stosowanym przez architektów i designerów trikiem, mającym optycznie zwiększyć przestrzeń kameralnego wnętrza, jest zainstalowanie naprzeciwko mozaiki wielkoformatowego lustra. Warto również wiedzieć, że szklana mozaika – w przeciwieństwie do tradycyjnych płytek ceramicznych – charakteryzuje się gładkim, a więc tępym wykończeniem krawędzi.

 

Dzieje się tak głównie dlatego, że jej pojedyncze elementy powstają w intensywnie rozgrzanym piecu szklarskim. Mimo że połyskująca okładzina ścienna zachwyca niepowtarzalnym urokiem oraz umiejętnością kreowania przestrzeni, wciąż jest oryginalnym i mało popularnym rozwiązaniem. O ekskluzywności szklanej mozaiki w dużej mierze decyduje jej stosunkowo wysoka cena.

 

Ponadto, jako że jest znacznie cieńsza od gresowych czy kamiennych płytek, jest zbyt krucha do wyściełania podłóg. Innym tego powodem jest śliskość szkła, które po kontakcie z wodą stwarza zagrożenie wystąpienia urazu fizycznego.  Wyposażenie kuchni czy łazienki w tradycyjną okładzinę jest nie tylko tańsze, ale i mniej czasochłonne. Nic więc dziwnego, że transparentne kostki uchodzą dziś za pożądany, aczkolwiek dostępny tylko dla wybranych, materiał wykończenia wnętrz.

 

Jak powstaje mozaika?
W przypadku produkcji wielkoseryjnej elementy mozaiki produkowane są wg kilkunastu-kilkudziesięciu podstawowych wzorów, z których można wybierać odpowiednie kolory elementów do ułożenia wzoru na ścianie. Przy wykonywaniu mozaiki na zamówienie niezbędne jest sporządzenie odpowiedniego projektu.

 

Do produkcji transparentnych kostek wykorzystuje się szklane tafle. Najczęściej są to elementy o wymiarach 5-6x2 m, które w późniejszym etapie powstawania okładziny przycina się do standardowego formatu 1x1 m. Obrobioną płaszczyznę umieszcza się na specjalistycznym stole, gdzie zostaje poddana procesowi nakrajania (w zależności od pożądanego efektu końcowego - na grube lub wąskie paski).

 

Powstałe  w ten sposób segmenty należy oddzielić. Jeśli grubość szkła nie przekracza 4 mm, można to zrobić ręcznie. Natomiast w przypadku tafli o większej objętości (np. 8 mm) konieczne jest przeprowadzenie automatycznej separacji. Odizolowane paski układa się w specjalnych rynienkach, a następnie przepuszcza przez maszynę, której zadaniem jest pocięcie ich na regularne, wymiarowe kostki. Czyszczenie, sortowanie oraz kontrola jakościowa obrabianego szkła przyczyniają się do powstania nawet kilkudziesięcioprocentowego odpadu produkcyjnego.

 

Rezultatem poniesionych przez producenta strat jest wysoka cena gotowej, szklanej mozaiki. Tak powstałe transparentne kostki można pomalować albo np. podkleić sreberkiem. Przyozdobione elementy kładzie się na matrycach ceramicznych, a następnie – w celu wygładzenia ostrych krawędzi oraz utrwalenia nałożonej farby – wypala w rozgrzanym do ok. 750°C piecu. Potem następuje proces chłodzenia mozaiki przy użyciu wentylatorów. Niektóre okładziny dodatkowo poddaje się lakierowaniu.

 

Pokrycie kostek warstwą ochronną uodparnia je na działanie pary wodnej. Dodatkowe zabezpieczenie może być też zastosowane w celu podniesienia walorów wizualnych elementów. Powleczenie ich warstwą lakieru zapobiega przebijaniu przez farbę widoku nieestetycznego kleju montażowego. Uwidocznione  spoiwo może niekorzystnie wpłynąć na barwę i tonację mozaikowych elementów. Matryca wskazuje obszary, na których umieszcza się odpowiednie kolory i kształty poszczególnych segmentów.

 

ED-WALL ART

 

ED-WALL ART

 

 

Mozaika flora B, kolor sahara (GLASSPOINT)

 

Mozaikowe puzzle
Przygotowane kostki układa się ręcznie, na podstawie wcześniej powstałego projektu. Niezbędne są  też umiejętności manualne oraz wysokiej jakości materiały. Wyróżniamy dwa sposoby przygotowywania szklanej okładziny. W metodzie bezpośredniej mozaika zostaje od razu przyklejona do ściany. Metoda pośrednia zaś polega na przytwierdzeniu jej najpierw do płyty zastępczej lub siatki, a dopiero w następnej kolejności do ściany.

 

Jednak kładzenie mozaiki w kuchni czy łazience wygląda zupełnie inaczej niż przytwierdzanie tradycyjnych płytek ceramicznych. W przypadku transparentnej okładziny konieczne jest odpowiednie przygotowanie podłoża. Musi być ono precyzyjnie wyrównane oraz wygładzone. W przeciwnym razie rowki, kamyczki lub powstałe z zaprawy grudki uniemożliwią regularne rozmieszczenie mozaiki. Ściana, na której będziemy układać mozaikę musi być przede wszystkim prosta, najlepiej odtłuszczona i odpylona. Optymalnym podłożem będzie uprzednio osuszony beton, asfalt, płyta gipsowa albo spoiwo tynkarskie.

 

Przed położeniem, mozaikę należy oczyścić z brudu i kurzu. Podczas pokrywania podłoża klejem warto pamiętać o umiarze. Zbyt gruba warstwa spoiwa spowoduje nieestetyczne zapadanie się kostek w emulsji, co z kolei przyczyni się do powstania krzywizn na powierzchni gotowej mozaiki. Kleistą zawiesinę nakładamy na podłoże posługując się szpachelką. Nie możemy przy tym zapomnieć o usunięciu nadmiaru kleju z przestrzeni powstałych między kostkami. Białe i transparentne elementy mozaiki należy przytwierdzać  do jasnego podłoża (np. cementu). Ciemny podkład mógłby uwidocznić się pod mozaiką, zakłócając tym samym pożądany efekt wizualny.

 

Estetykę szklanej okładziny mogą zakłócić również źle dobrane fugi. Ciemne podcieniowują, jasne zaś rozświetlają gotową kompozycję. Ważne by nie były ani za cienkie ani za grube. Do fugowania należy przystąpić dopiero po wyschnięciu kleju. Przy czym fuga powinna kolorystycznie komponować się ze szklanymi kostkami. Istotny jest też wybór miejsca położenia mozaiki. Dobrze jest tak wkomponować ją w aranżację wnętrza, aby uwidocznić współgrające ze szkłem refleksy świetlne.

 

Pojedyncze elementy i mozaika ułożona ze wzoru papillon (GLASPOINT)

 

Pojedyncze elementy i mozaika ułożona ze wzoru papillon (GLASPOINT)

 

Mozaika querida (PARADYŻ)

 

Czyszczenie i konserwacja
Jak już wiemy, szklana mozaika doskonale sprawdza się we wnętrzach narażonych na stały kontakt z parą wodną (np. sauna, basen, kuchnia, łazienka czy łaźnia parowa). Czy w związku z tym, wymaga ona zastosowania dodatkowych zabezpieczeń w postaci  powłok ochronnych? Okazuje się, że w większości przypadków - nie. Co prawda, niektórzy producenci mozaik pokrywają ich powierzchnię antybakteryjnymi i antystatycznymi osłonami, jednak zdaniem wielu specjalistów, są one bardzo niepraktyczne, gdyż szybko ulegają degradacji na skutek wykonywania codziennych czynności pielęgnacyjnych.

 

Zresztą szkło samo w sobie jest materiałem niezwykle higienicznym. Wpływają na to takie cechy jak: nieporowatość, plamoodporność czy niska nasiąkliwość. Nie oznacza to jednak, że transparentne kostki nie wymagają czyszczenia. Osadzający się na nich brud i kurz należy usuwać przy użyciu specjalistycznych środków chemicznych, które w swoim składzie nie zawierają elementów ściernych. Szkła nie należy szorować za pomocą mleczka lub pasty czyszczącej, przy użyciu twardej ścierki czy sztywnego zmywaka. Nieprawidłowa konserwacja może spowodować uszkodzenie powierzchni szkła. W pielęgnacji narażonego na zarysowania surowca doskonale sprawdzi się miękka, atłasowa szmatka.

 

Mozaika sabro (PARADYŻ)

 

Mozaika blink shadows blue (GLASSPOINT)  

 

Estetyczna funkcjonalność
Nic nie stoi na przeszkodzie, by szklana mozaika zdobiła nie tylko łazienkę czy kuchnię, ale również salon, korytarz albo przedpokój. Coraz więcej osób decyduje się na ułożenie szklanej mozaiki na kominku, meblach, suficie czy w kabinie prysznicowej. Ze względu na wysoki poziom dekoracyjności transparentnych kostek, w wielu pomieszczeniach pełnią one rolę już nie tylko praktycznej glazury, ale również zachwycającej oko oprawy czy wyszukanego dzieła sztuki. A to dlatego, że współczesna mozaika może odzwierciedlać konkretny, artystyczny wytwór: obraz, grafikę lub fotografię.

 

Dowodem na to, że szklana mozaika może być nie tylko praktyczna, ale i niezwykle atrakcyjna są fotografie wnętrz wyposażonych w transparentne kostki Ceramika Paradyż. Skąpaną w liliowo-wrzosowych tonacjach,  okładzinę Querida charakteryzują odważne, drukowane inserty oraz rustykalny charakter płytki bazowej. Stworzona przy wykorzystaniu technologii druku cyfrowego kompozycja doskonale sprawdziła się we wnętrzu gustownie zaaranżowanej łazienki. Elegancką prezencją wyróżnia się również mozaika Ricoletta wzbogacona o wytworny, złoty akcent, który dodaje blichtru jasnej i przestronnej toalecie.

 

Kompozycja składa się z wyrazistych motywów kwiatowych, orientalizujących, barokowych insertów oraz białych, sporządzonych na opalizującym szkliwie, płytek bazowych. Dekoracyjnym elementem kolejnej, wysublimowanej łazienki jest wanna, ozdobiona subtelną aczkolwiek przykuwającą wzrok, szklaną mozaiką Sabro. Aranżacja ta, jest bardzo oryginalna, gdyż stanowi połączenie dwóch, przeciwległych styli – klasycznego i nowoczesnego.

 

Z kolei motywem przewodnim kuchennej kompozycji Vermilia jest nowoczesna, nasycona kolorystyka. Znajdziemy tu takie tonacje jak: beige, viola, purpura czy azzurro. Mocną stroną tej aranżacji są metaliczne – złote, purpurowe, fioletowe oraz turkusowe dekoracje osadzone na strukturalnym szkle. Tego typu szklana mozaika doskonale sprawdzi się nie tylko w pomieszczeniu kuchennym, ale również w salonie, łazience czy sypialni.

 

Nie mniej interesująco prezentują się realizacje z transparentnymi płytkami Glasspoint w roli głównej. Szklana mozaika Blink Shadows Blue, którą ułożono na ścianie pomieszczenia relaksacyjnego w SPA, powstała z modułów o wymiarach 30x270 cm. Do jej produkcji wykorzystano technologię tzw. „szczypania szkła”. Domieszka błyszczących metali oraz odpowiednio zaaranżowane światło, spotęgowały efekt błyszczenia transparentnej powierzchni.

 

Faktura szklanych kostek imituje krystaliczną, zroszoną kroplami wody powierzchnię. Umieszczona w holu biurowca, szklana mozaika Wall Caro to przykład realizacji modułowej, czyli takiej, w której kilka skomponowanych ze sobą segmentów tworzy zamierzoną kompozycję ścienną. Zestawienie klasycznej kolorystyki z nowoczesną tonacją pojedynczych akcentów potęguje wrażenie przestrzenności gotowego dzieła.

 

Mozaikę z motywem karcianych rombów karo ułożono z kostek o wymiarach 3x3 cm. Z kolei skąpana w ognistej czerwieni, mozaika Storm Light wzorem, fakturą i barwą nawiązuje do sąsiadujących z nią, szklanych mebli (szafki oraz umywalki). Celem autora aranżacji było przywołanie skojarzenia ze sztormem i pofałdowaną taflą wody. Opisane wyżej realizacje powstały ze szkła o grubości 5 mm. Mozaiki te wykonano metodą klejenia na siatce.

 

Mozaika artystyczna w hotelu Gołębiewski w Białymstoku o wym. 3x2 m (ARTMUR)

 

Mozaikowy herb Warszawy w Urzędzie Dzielnicy Praga Południe o wym 1x1,7 m (ARTMUR)

 

Artystyczna natura szklanej kostki Jednym z głównych zadań szklanej mozaiki jest stworzenie osobliwego i niepowtarzalnego klimatu wnętrza. W tej roli doskonale sprawdzają się artefakty czyli transparentne kostki, które imitują określone dzieło artystyczne (obraz, grafikę albo fotografię). Mocną stroną tego typu dekoracji jest uniwersalność.

 

Cechująca je różnorodność wzorów, faktur i kolorów sprawia, że doskonale zaprezentują się zarówno w towarzystwie drewna, stali, jak i kamienia naturalnego czy płytki ceramicznej. Przy czym mogą stanowić  tak motyw przewodni jak i drugoplanowy element aranżacji. Doskonale widać to na fotografiach realizacji firmy ED-Wall Art.

 

Kolejnym dowodem na to, że szklana mozaika może być nie tylko dekoracyjna, ale i kunsztowna są transparentne dzieła stworzone przez pracownię ARTMUR. Oba możemy podziwiać na ścianach Parku Wodnego Tropikana, w Hotelu Gołębiewski w Białymstoku. Obrazy perfekcyjnie współgrają z greckorzymską stylistyką wnętrza. Mogą stanowić oprawę zarówno basenu, salonu, przedpokoju, jak i zewnętrznej ściany budynku.

 

W zupełnie innym stylu wykonano mozaikę artystyczną przedstawiającą Warszawską Syrenkę. Szklane płytki o wymiarach 1x1,7 m, jako że zdobią ścianę Urzędu Dzielnicy Praga Południe miasta stołecznego Warszawy, charakteryzują się zmatowioną, a więc i bardziej stonowaną powierzchnią. Mozaikę przytwierdzono bezpośrednio do płyty, poddano fugowaniu, a następnie zamontowano w przeznaczonym do tego miejscu.

 

***
Szklana mozaika święci triumfy we wnętrzach. Z pewnością, zarówno tańszym, jak i mniej skomplikowanym rozwiązaniem jest wybór tradycyjnych, ceramicznych płytek kuchennych, czy łazienkowych. Rozwiązanie może i prostsze, ale czy oryginalniejsze? Przecież szklana mozaika to coś więcej niż funkcjonalna okładzina ścienna czy dekoracyjny element wyposażenia wnętrza. To również pobudzające wyobraźnię dzieło, przykuwająca wzrok kompozycja barw, faktur i surowców, aż wreszcie niezwykle zajmująca interakcja świetlnych refleksów i transparentnej, połyskującej powierzchni. 

 

Shadows-blue (GLASSPOINT)

 

Magdalena Prokop-Duchnowska

 

 

Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym 

inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne

więcej informacj: Świat Szkła 3/2012

  • Logo - alu
  • Logo aw
  • Logo - fenzi
  • Logo - glass serwis
  • Logo - lisec
  • Logo - mc diam
  • Logo - polflam
  • Logo - saint gobain
  • Logo termo
  • Logo - swiss
  • Logo - guardian
  • Logo - forel
  • vitrintec wall solutions logo

Copyright © Świat Szkła - Wszelkie prawa zastrzeżone.