Nowy przystanek kolejowy w porcie lotniczym w Balicach potwierdza coraz większe możliwości szkła, wykorzystywanego w projektach nowoczesnych dworców czy lotnisk. Szklana aranżacja peronu i ciągów komunikacyjnych wykonana ze szkła profilowego Pilkington Profilit™ łączy wymogi bezpieczeństwa z wizualną atrakcyjnością właściwą dla miejsca – wizytówki jednego z najczęściej odwiedzanych miast Polski.
Szkło profilowe nadaje elewacji nowoczesną i lekką formę (fot. Pilkington Polska)
Nowy, dwutorowy peron Kraków Balice wraz z wiatą i zadaszeniem, nowe klatki schodowe, winda i ruchome pochylnie, łączące przystanek z terminalem – to efekty kompleksowej modernizacji Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków Airport i działań umożliwiających podróżnym wygodne dotarcie z centrum miasta na lotnisko. Nowy przystanek z daleka wyróżnia jasna, przeszklona elewacja. Zbudowana z wąskich pasów szkła profilowego, nadaje okalającym ścianom nowoczesną i „lekką” formę. Przeszklenie zapewnia szereg korzyści użytkowych, spełniając przy tym najwyższe wymogi bezpieczeństwa.
Estetyka i komfort pasażerów
Jednym z najważniejszych założeń projektowych było włączenie przystanku kolejowego w rozległą architekturę lotniska, a także zapewnienie maksymalnego komfortu pasażerom. Aby uzyskać zamierzony efekt, architekci postawili na liczne przeszklenia wykonane z ułożonych poziomo profili systemu szklenia Pilkington Profilit™.
– Szkło profilowe jest niezwykle wszechstronnym i wdzięcznym materiałem, dającym szereg możliwości architektonicznej kreacji i zapewniającym jednocześnie dostęp naturalnego światła do wnętrz – mówią autorzy projektu z APA Czech Duliński Wróbel. – Struktura i gęstość nieprzeziernych paneli subtelnie i miękko rozprasza światło, dlatego zdecydowaliśmy o ich wykorzystaniu w formie specyficznego filtra, gwarantującego osłanianym powierzchniom przyjazny klimat.
Architekci stworzyli dwa rodzaje szklanych przegród, wykonanych z tego samego szkła: żaluzje osłaniające główną przestrzeń stacji i biegnące po całej jej długości, a także ścianę osłonową pionów komunikacyjnych – schodów, dźwigu osobowego i ruchomego chodnika, prowadzących na kładkę do terminalu.
Korytarze są doświetlone miękkim rozproszonym światłem (fot. Pilkington Polska)
Peron za szklaną żaluzją
Najważniejsza i najbardziej widoczna część elewacji przystanku została wykonana w unikatowej, indywidualnie zaprojektowanej formie szklenia żaluzyjnego. Efektem jest oryginalna konstrukcja przestrzenna zapewniająca przenikanie naturalnego światła w ciągu dnia i subtelnej gry świateł w nocy.
Do budowy szklanej wiaty peronu wykorzystano ponad 1250 m2 hartowanego szkła profilowego Pilkington Profilit™ K 25/60/7 T, w formie pojedynczych paneli na specjalnych wspornikach, ułożonych horyzontalnie i kaskadowo zachodzących na siebie. Załamujące się pod różnym kątem światło tworzy efekt oryginalnej, rozświetlonej ściany, umożliwiając jednocześnie swobodny przepływ powietrza. Przeszklenie wykonała firma Stefania Kempski i Wspólnicy.
Oryginalne oszklenie peronu harmonijnie łączy się z dotychczasowymi elementami architektury lotniska nadając całości spójny charakter. Rozwiązanie nawiązuje do żaluzji aluminiowych, którymi została osłonięta cała południowa ściana garażu wielopoziomowego, projektowanego przez APA Czech Duliński Wróbel w ubiegłych latach.
(...)
Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym
Inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne
Więcej informacji: Świat Szkła 02/2017