Nowy przystanek kolejowy w porcie lotniczym w Balicach potwierdza coraz większe możliwości szkła, wykorzystywanego w projektach nowoczesnych dworców czy lotnisk. Szklana aranżacja peronu i ciągów komunikacyjnych wykonana ze szkła profilowego Pilkington Profilit™ łączy wymogi bezpieczeństwa z wizualną atrakcyjnością właściwą dla miejsca – wizytówki jednego z najczęściej odwiedzanych miast Polski.

 

 

2017 2 18 1

Szkło profilowe nadaje elewacji nowoczesną i lekką formę (fot. Pilkington Polska)

 

 

Nowy, dwutorowy peron Kraków Balice wraz z wiatą i zadaszeniem, nowe klatki schodowe, winda i ruchome pochylnie, łączące przystanek z terminalem – to efekty kompleksowej modernizacji Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków Airport i działań umożliwiających podróżnym wygodne dotarcie z centrum miasta na lotnisko. Nowy przystanek z daleka wyróżnia jasna, przeszklona elewacja. Zbudowana z wąskich pasów szkła profilowego, nadaje okalającym ścianom nowoczesną i „lekką” formę. Przeszklenie zapewnia szereg korzyści użytkowych, spełniając przy tym najwyższe wymogi bezpieczeństwa.

 

 

Estetyka i komfort pasażerów



Jednym z najważniejszych założeń projektowych było włączenie przystanku kolejowego w rozległą architekturę lotniska, a także zapewnienie maksymalnego komfortu pasażerom. Aby uzyskać zamierzony efekt, architekci postawili na liczne przeszklenia wykonane z ułożonych poziomo profili systemu szklenia  Pilkington Profilit™.

 

– Szkło profilowe jest niezwykle wszechstronnym i wdzięcznym materiałem, dającym szereg możliwości architektonicznej kreacji i zapewniającym jednocześnie dostęp naturalnego światła do wnętrz – mówią autorzy projektu z APA Czech Duliński Wróbel. – Struktura i gęstość nieprzeziernych paneli subtelnie i miękko rozprasza światło, dlatego zdecydowaliśmy o ich wykorzystaniu w formie specyficznego filtra, gwarantującego osłanianym powierzchniom przyjazny klimat.

 

Architekci stworzyli dwa rodzaje szklanych przegród, wykonanych z tego samego szkła: żaluzje osłaniające główną przestrzeń stacji i biegnące po całej jej długości, a także ścianę osłonową pionów komunikacyjnych – schodów, dźwigu osobowego i ruchomego chodnika, prowadzących na kładkę do terminalu. 

 

 

2017 2 18 2

Korytarze są doświetlone miękkim rozproszonym światłem (fot. Pilkington Polska)

 

 

Peron za szklaną żaluzją



Najważniejsza i najbardziej widoczna część elewacji przystanku została wykonana w unikatowej, indywidualnie zaprojektowanej formie szklenia żaluzyjnego. Efektem jest oryginalna konstrukcja przestrzenna zapewniająca przenikanie naturalnego światła w ciągu dnia i subtelnej gry świateł w nocy.

 

Do budowy szklanej wiaty peronu wykorzystano ponad 1250 m2 hartowanego szkła profilowego Pilkington Profilit™ K 25/60/7 T, w formie pojedynczych paneli na specjalnych wspornikach, ułożonych horyzontalnie i kaskadowo zachodzących na siebie. Załamujące się pod różnym kątem światło tworzy efekt oryginalnej, rozświetlonej ściany, umożliwiając jednocześnie swobodny przepływ powietrza. Przeszklenie wykonała firma Stefania Kempski i Wspólnicy.

 

Oryginalne oszklenie peronu harmonijnie łączy się z dotychczasowymi elementami architektury lotniska nadając całości spójny charakter. Rozwiązanie nawiązuje do żaluzji aluminiowych, którymi została osłonięta cała południowa ściana garażu wielopoziomowego, projektowanego przez APA Czech Duliński Wróbel w ubiegłych latach.

 

(...)

 

Intuicyjna komunikacja



Rytm ułożonych poziomo szklanych pasów o długości 260 cm buduje przyjazną atmosferę jasnych i przestronnych ciągów komunikacyjnych. W przeszkleniach korytarzy zastosowano indywidualne rozwiązanie szklenia jednowarstwowego, zapewniając maksymalne doświetlenie korytarzy miękkim, rozproszonym światłem. Pojedyncze tafle szkła sprawiają, że kształty za szkłem są widoczne, a ich kontury pozostają rozmyte, zapewniając kontakt z otoczeniem zewnętrznym i zwiększając u pasażerów poczucie przestrzeni. 

 

 

2017 2 19 1

Ułożone horyzontalnie panele szklane kaskadowo zachodzą na siebie (fot. Pilkington Polska)

 

 

Drgania nie straszne

 

Rosnące standardy bezpieczeństwa i ochrony na międzynarodowych lotniskach i dworcach wymagały zastosowania rozwiązań opartych na szybach bezpiecznych i ochronnych. Ze względu na duże natężenie ruchu w przeszkleniach zastosowano szkło hartowane, o zwiększonej wytrzymałości i wysokiej odporności na uszkodzenia czy przypadkowe stłuczenie. Aby spełnić najbardziej restrykcyjne wymogi w przeszkleniach peronu i korytarzy zastosowano szkło o grubości 7 mm. Szklane ceowniki zostały też dodatkowo sprawdzone pod kątem wytrzymałości na drgania przejeżdżających pociągów. Badania przeprowadzono na specjalnie przygotowanych stanowiskach badawczych na Politechnice Krakowskiej. Zrealizowane pomiary potwierdziły wysoką wytrzymałość statyczną profili szklanych Pilkington Profilit™, jak i wymaganą wytrzymałość dla obciążeń dynamicznych w szerokim zakresie częstotliwości drgań.

 

 

2017 2 19 2

Unikatowa, indywidualnie zaprojektowana forma szklenia żaluzyjnego umożliwia swobodny przepływ powietrza (fot. Pilkington Polska)

 

 

Nowy przystanek kolejowy Kraków Balice to przykład przemyślanego zastosowania szkła profilowego. Wykorzystywane w projektach lotnisk i dworców czy obiektów sportowych, odpowiednio zaprojektowane przeszklenia, spełniają dziś najbardziej indywidualne wymagania estetyczne i użytkowe, takie jak doświetlenie pomieszczeń, bezpieczeństwo czy ochrona przed hałasem. 

 

 

www.pilkington.pl 

 

 

Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym 
Inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne 
Więcej informacji: Świat Szkła 02/2017
 

  • Logo - alu
  • Logo aw
  • Logo - fenzi
  • Logo - glass serwis
  • Logo - lisec
  • Logo - mc diam
  • Logo - polflam
  • Logo - saint gobain
  • Logo termo
  • Logo - swiss
  • Logo - guardian
  • Logo - forel
  • vitrintec wall solutions logo

Copyright © Świat Szkła - Wszelkie prawa zastrzeżone.