Według raportu Digi Index z 2020 roku producenci zdają sobie sprawę z profitów płynących z cyfryzacji, jednak nie przekłada się to odpowiednio na inwestycje. U wielu pojawiają się wątpliwości bądź brak im odpowiedniej wiedzy o rozwiązaniach Przemysłu 4.0. W tym krótkim tekście postanowiliśmy odczarować nieco ten temat i pokazać to, jak genialne w swej prostocie może być przedsiębiorstwo, które dysponuje takim systemem u siebie.

 

2021 06 36 1

 
Aby wdrożyć strategię Przemysłu 4.0 w swojej firmie, niezwykle ważne jest posiadanie odpowiedniego oprogramowania. Nie wystarcza tylko park maszynowy, który bez dobrego zaplecza informatycznego zapewniającego sprawny przepływ informacji we wszystkich kierunkach jest jak samochód bez drążka zmiany biegów. Jak zatem wygląda modelowo wdrożony system w przedsiębiorstwie produkującym stolarkę okienno-drzwiową?

 

Dane produkcyjne przesyłane są do nadrzędnej jednostki (np. program LogiKal), która wykorzystuje swoje bazy danych oraz algorytmy i dokonuje analizy wraz z doborem optymalnych parametrów produkcji. W ten sposób obliczone zostają wszystkie elementy produkcji, np. optymalizacja cięcia profili, obróbki oraz wszystkie rodzaje szkła, w tym także nieprostokątne.

 

Wszystkie stanowiska podlegają nieustannemu monitoringowi – następuje wyśledzenie i eliminacja parametrów, które mogłyby prowadzić do wystąpienia awarii. Dzięki temu reakcja operatora jest możliwa jeszcze przed wystąpieniem stanu zagrażającego uszkodzeniem produktu. Informacje płynące z maszyn do inteligentnego oprogramowania pozwalają na lepsze dostosowanie produktu i procesu produkcyjnego do aktualnych potrzeb rynku.

 

2021 06 36 2

 

 

Systemy kontroli (skanowania) stanowisk
Mechanizmy te pomagają w przepływie informacji. Przy ich pomocy osoby uprawnione mają dostęp do aktualnego statusu danego elementu np. wyposażenia witryn w wypełnienia.

 

Automatyczne i skuteczne przesyłanie danych między stanowiskami sprawia, że pracownicy potrafią identyfikować i śledzić konkretne wyroby oraz ich stan. Taka organizacja produkcji umożliwia szybsze i prostsze wykrywanie zmian i anomalii, a tym samym zapobiega niedogodnym, kosztownym awariom. Pozwala ograniczyć czas przestojów i kontrolować jakość produkcji, co wpływa na podniesienie efektywności i unikanie zbędnych kosztów.

 

2021 06 36 3

 


Efektywność i konkurencyjność także dla mniejszych
Cyfryzacja i automatyzacja produkcji to obecnie największe i priorytetowe wyzwania dla producentów okien, drzwi, fasad. Powoli przestały być wyborem, a stały się koniecznością. Procesy polegające na wejściu na tory Przemysłu 4.0 pomagają nie tylko zwiększać konkurencyjność, ale również uodpornić firmę na fluktuacje rynkowe i kolejne kryzysy.

 

Takie podejście otwiera też możliwość produkcji indywidualnych zamówień z zachowaniem schematu działania dla produkcji wielkoseryjnej. Dzięki automatyzacji i gromadzeniu danych można szybciej podejmować decyzje i utrzymywać wysoką powtarzalną efektywność, przy jednoczesnym przesunięciu ludzi do prac mniej monotonnych.

 

Przeobrażenie firmy w swoiste Smart Factory, gdzie wszystkie działy, począwszy od wycen, poprzez produkcję i zaopatrzenie, są spięte wirtualną klamrą, pozwala wejść na wyższy poziom. Po małej rewolucji na swojej linii produkcyjnej dobry dystrybutor oprogramowania zapewnia liczne szkolenia, które pozwolą zapoznać się z praktycznym zastosowaniem nowoczesnych technologii w różnych scenariuszach.

 

W ramach szkoleń i warsztatów wszyscy pracownicy mogą skorzystać ze wsparcia ekspertów, mających na koncie udane wdrożenia w wielu firmach. Jest to gwarancja „bezbolesnego” i płynnego przejścia na tory Przemysłu 4.0.

 

Innowacja, jaką niesie za sobą Przemysł 4.0 pozwala przystosować firmę do dużej zmienności produkcji (nawet produkcji pojedynczych wyrobów) oraz wprowadzić ją na nowy, wyższy poziom zarządzania i organizacji.

 

Inteligentny program sterujący procesem wytwarzania pomaga zmniejszyć koszty produkcji poprzez redukcję problemów jakościowych, marnotrawstwa materiału i kosztów operacyjnych. To z kolei przekłada się na wzrost przychodów, zwiększenie aktualnego udziału w rynku, a z czasem i wejście na nowe obszary działalności.


Beata Culkowska

 

2021 06 36 4

 

2021 06 36 5

 

Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym 

Inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne 
Więcej informacji:  
Świat Szkła 6/2021  

  • Logo - alu
  • Logo aw
  • Logo - fenzi
  • Logo - glass serwis
  • Logo - lisec
  • Logo - mc diam
  • Logo - polflam
  • Logo - saint gobain
  • Logo termo
  • Logo - swiss
  • Logo - guardian
  • Logo - forel
  • vitrintec wall solutions logo

Copyright © Świat Szkła - Wszelkie prawa zastrzeżone.