Od 2001 roku GLASSBEL stale się rozwija i buduje swoją reputację jako wiodąca firma zajmująca się obróbką szkła, koncentrując się na rynkach szkła architektonicznego (na fasady) i szkła do wnętrz. GLASSBEL z siedzibą w Kłajpedzie na Litwie kieruje swoją ofertę na wymagające rynki, oczekujące dostarczania produktu o wysokiej jakości, takie jak niemieckojęzyczna część Europy Zachodniej, Wielka Brytania, Irlandia i USA. W tym celu firma GLASSBEL zdecydowała się wykorzystywać „najlepsze w swojej klasie” maszyny szklarskie i doskonałą organizację pracy oraz inne narzędzia wspierające główną strategię: „Wskazany, aby być pierwszym!”

 

2020 09 52 1

 

W ostatnich latach firma GLASSBEL dokonała znacznych inwestycji, aby podkreślić swoją wiodącą pozycję jako jednego z najlepszych dostawców szkła w Europie. Zawsze skupiano się na aspekcie jakości produktu i unikaniu przeciętności. Dlatego maksymalny rozmiar przetworzonego szkła to oczywiście format jumbo 7000 x 3210 mm. Wszystkie operacje dotyczące obróbki szkła mogą być przeprowadzane na szkle formatu jumbo: hartowanie, laminowanie, produkcja szyb zespolonych.

 

GLASSBEL rozpoczął też wprowadzanie skanerów na istniejącej linii do produkcji szyb zespolonych LISEC IG. Zainstalowanie ich pierwszego skanera jakości 3D na linii oraz iinych kilku bardzo przydatnych funkcji, takich jak Defect Pointer (narzędzie do szybkiego wyszukiwania defektów na szkle), przyniosło znaczny wzrost wydajności.

 

2020 09 52 2

 

Operatorzy nie musieli już poświęcać tyle czasu na „skanowanie“ szyb pod kątem wyszukiwania wad tylko za pomocą oczu, ale automatyczne wyszukano i wskazano im miejsca, na które mają zwrócić uwagę i usunąć wadę, np. zabrudzenie – i wyczyścić określony fragment tafli szkła. Defect Pointer jest narzędziem niezwykle pomocnym, zwłaszcza w przypadku dużych linii. Operatorzy polubili je od razu. Ponadto byli zadowoleni z przyjaznego dla użytkownika wyświetlacza. Ułatwiło to dobre wdrożenie skanera od samego początku.

 

Jakiś czas później kolejnym krokiem było zainstalowanie skanera przy piecu do hartowania. Chociaż dostawca tego skanera zniekształceń szkła zaoferował zmodernizowanie go, aby służył też do oceny anizotropii, GLASSBEL zdecydował o wykorzystaniu do tego celu skanera firmy VIPROTRON. GLASSBEL został przekonany do takiego kroku koncepcją rozwoju skanera, doświadczeniem producenta i lokalnym wsparciem serwisowym ze strony GlassBaltic – przedstawiciela VIPROTRON w regionie.

 

Skaner działa dobrze, a operatorzy – na podstawie wyników – dowiadują się więcej o sterowaniu piecem do hartowania szkła w zakresie dostosowania jego pracy do szyb z różnymi powłokami funkcyjnymi, mających różne zabarwienie itp. Możliwość oferowania wielu różnych typów szkła do różnych projektów wymaga pełnego zrozumienia procesów produkcyjnych w celu znalezienia najbardziej odpowiednich parametrów pieca. W tym skaner bardzo pomaga, identyfikując krytyczne problemy w sekcji ogrzewania lub schładzania (hartowania) w piecu hartowniczym.

 

Odnośnie anizotropii, Romas Žvirzdinas, szef działu jakości, dodał: — Jesteśmy przekonani, że ten typ skanera będzie powszechny w niedalekiej przyszłości, bo wkrótce pojawią się normy dotyczące anizotropii w szkle i szkło z ograniczonym efektem anizotropii będzie obowiązującym standardem. A wtedy GLASSBEL będzie gotowy, aby sprostać wymaganiom dzięki naszemu skanerowi anizotropii.

 

Mając dobre doświadczenia ze skanerem jakości (Quality Scanner 3D) na linii LISEC, planowana nowa linia do produkcji szyb zespolonych powinna mieć to samo urządzenie. Gwarantuje to takie same parametry kontrolne, a tym samym równy poziom wysokiej jakości na obu liniach. GLASSBEL na dostawcę nowej linii wybrał FOREL, z linią obsługującą siedmiometrowe tafle szkła Jumbo. Chociaż w swoim standardzie FOREL ma różnych dostawców skanerów, GLASSBEL nalegał na VIPROTRON.

 

2020 09 52 3

 

Powodem była nie tylko łatwość obsługi przez operatorów, ale także wysoka skuteczność wykrywania i algorytmy klasyfikacji, wykorzystujące wszystkie trzy kanały skanowania jako podstawę w ich pracy. Na przykład skaner z łatwością odróżnia zarysowanie szkła od rysy powłoki lub pęcherzyk powietrza (zatopiony w szkle) od kropli wody (na powierzchni szkła). Ważne jest to dla dobrej klasyfikacji szkła i automatyzacji kontroli jakości.

 

FOREL zaakceptował życzenie klienta. Obszar inspekcji został nieco zmieniony fizycznie, aby lepiej zaimplementować wskaźnik defektów, a wnętrze stacji kontrolnej zostało wykonane w kolorze czarnym, w tym oświetlenie. VIPROTRON proponuje to jako standard, aby móc poprawnie zweryfikować wyniki wszystkich kanałów skanowania. Dzięki takiemu rozwiązaniu operator widzi defekty w trybie jasnego i ciemnego pola, co pomaga w pełni wykorzystać wydajność skanera.

 

Dodatkowo, do stacji kontrolnej można wejść od tyłu. Dzięki temu operator może wyczyścić szklane powierzchnie zaraz po tym, jak wskaźnik defektu (z jedną poziomą i kilkoma pionowymi listwami LED) wskaże mu uszkodzone (zabrudzone) miejsce. Współpraca z firmą FOREL układała się znakomicie. Bezpośrednia komunikacja i profesjonalizm po obu stronach zapewniły klientowi wysoką wydajność systemu.

 

Chociaż VIPROTRON nie jest standardowym dostawcą FOREL, instalacja skanera jakości była bardzo płynna, łatwa i efektywna czasowo. Wygląda na to, że obudowa skanera i ogrodzenie zabezpieczające są celowo zbudowane, aby pasowały do struktury nowej linii FOREL. Mając dobre doświadczenia z wydajnością wykrywania skanera jakościowego 3D, teraz klient planuje włączyć czwarty skaner VIPROTRON do swojej produkcji.

 

Ten sam pomysł, co w linii do produkcji szyb zespolonych, gdzie produkowane są szyby jedno- lub dwukomorowe, jest wykorzystany na linii do laminowania. Plan zakłada zainstalowanie skanera poziomo przed pomieszczeniem czystym, aby móc prawidłowo sprawdzić tafle szkła docierajace do tego pomieszczenia. Ponownie zostanie zakupiony skaner wykorzystujący trzy kanały skanowania. Dzięki tej instalacji firma GLASSBEL całkowicie zrealizowałaby kontrolę jakości produkcji, umieszczając wysokowydajne skanery we wszystkich głównych procesach.

 

— Glassbel powinien stać się symbolem jakości w całej branży szklarskiej. Dlatego chciałem mieć całą produkcję pod kontrolą skanerów jakościowych – najlepiej z firmy VIPROTRON — powiedział Dmitri Sobolevski, właściciel GLASSBEL. — Z pomocą skanerów firma GLASSBEL mogła już znacznie obniżyć koszty roszczeń z powodu reklamacji, a skanery pomogły zaoszczędzić wiele czasu podczas obsługi reklamacji na arenie międzynarodowej. To duży sukces i jeden z głównych punktów docenionych przez GLASSBEL.

 

2020 09 52 4

 

Ponieważ skanery pomogły firmie GLASSBEL w poprawie jakości produktów, obsłudze łańcucha dostaw i optymalnym wykorzystaniu samych maszyn szklarskich, Romas Žvirzdinas chce edukować branżę i wprowadzać te ważne ulepszenia do oferty dla obecnych i nowych klientów GLASSBEL. W najbliższej przyszłości planuje zorganizować serię seminariów internetowych, a jedno z nich poświęcone będzie skanerom jakości VIPROTRON w GLASSBEL oraz rezultatom wykorzystywania wysokiej jakości technologii skanowania.

 

Dobry park maszynowy, dobra baza klientów to jedno, ale łatwiej się działa mając dobrego partnera w regionie. GlassBaltic jest agentem VIPROTRON od 2017 roku i wysłał inżynierów z działu serwisu w celu nauki i szkolenia do Niemiec. Dlatego mają teraz kompetencje by przejąć instalację i serwis dla regionalnych klientów firmy VIPROTRON.

 

2019 02 64 3

 

 

Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym 

Inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne 
Więcej informacji:  Świat Szkła 09/2020 
  

 

 

  • Logo - alu
  • Logo aw
  • Logo - fenzi
  • Logo - glass serwis
  • Logo - lisec
  • Logo - mc diam
  • Logo - polflam
  • Logo - saint gobain
  • Logo termo
  • Logo - swiss
  • Logo - guardian
  • Logo - forel
  • vitrintec wall solutions logo

Copyright © Świat Szkła - Wszelkie prawa zastrzeżone.