Jetskin® Spacer, nowa ramka stalowa o estetyce ramki tworzywowej |
Data dodania: 10.05.22 |
Mało kto dziś o tym pamięta, ale w przeszłości były dostępne wyłącznie trzy kolory samochodów i wszystkie z nich były… czarne. Do niedawna stalowe ramki dystansowe, stosowane w pakietach szybowych także miały – stosując w dalszym ciągu nomenklaturę motoryzacyjną – jeden kolor – szary metalik.
W zestawieniu z paletą kolorów ramek tworzywowych wypadało to dość słabo. Obecnie ulega to zmianie, za sprawą ramki Jetskin® Spacer produkowanej przez firmę Metal Union z Częstochowy.
Mało kto dziś o tym pamięta, ale w przeszłości były dostępne wyłącznie trzy kolory samochodów i wszystkie z nich były… czarne. Do niedawna stalowe ramki dystansowe, stosowane w pakietach szybowych także miały – stosując w dalszym ciągu nomenklaturę motoryzacyjną – jeden kolor – szary metalik. W zestawieniu z paletą kolorów ramek tworzywowych wypadało to dość słabo. Obecnie ulega to zmianie, za sprawą ramki Jetskin® Spacer produkowanej przez firmę Metal Union z Częstochowy.
W dzisiejszych czasach lubimy mieć wybór. Początek roku 2022 to czas, kiedy Metal Union Sp. z o.o. poszerza swoją ofertę o nową ramkę dystansową stosowaną w produkcji pakietów szybowych, Jetskin® Spacer. Ramkę wykonaną ze stali z unikalną technologicznie metodą nakładania powłoki cynku za pomocą pary wodnej w komorze próżniowej. Jetskin® to metaliczna powłoka, którą nanosi się na taśmę stalową w próżni przy użyciu technologii osadzania strumieniowego JVD (Jet Vapor Deposition), opracowanej przez ArcelorMittal.
W procesie tym taśma stalowa otrzymuje bardzo jednorodną powłokę cynku. Co ważne, powłokę tę można nanieść w jednakowy sposób po jednej ub obu stronach taśmy stalowej. Kluczową zaletą Jetskin® jest niski ślad ekologiczny, który wynika z wydajności procesu JVD.
Ocena cyklu życia produktów wykorzystujących tę technologię zabezpieczania stali przed korozją, wykazuje znaczące korzyści dla środowiska ograniczając w znacznym stopniu efekt globalnego ocieplenia i zmniejszenia zużycia zasobów, w szczególności paliw kopalnych i wody wykorzystywanej do celów technologicznych. Produkty stalowe zabezpieczone przed korozją w technologii Jetskin® nadają się również w pełni do recyklingu zgodnie z ISO 14021.
Do tej pory zarówno ramki aluminiowe, jak i stalowe cynkowane w sposób tradycyjny, były w „naturalnym” kolorze metalicznym. W przypadku ramek stalowych zdarzało się również, że powłoka cynku była niejednorodna. Dodajmy do tego jeszcze duże refleksy świetlne od powierzchni tych ramek i przepis na reklamacje gotowy.
Sześć setnych milimetra, o tyle grubsza jest taśma stalowa, z której produkowana jest ramka Jetskin®. Na pierwszy rzut oka to niewiele. Było to jednak celowe działanie. Okazało się, że jest to znacząca różnica podnosząca poziom komfortu w czasie produkcji pakietów.
Te sześć setnych milimetra poprawiło sztywność samej ramki. Ma to szczególne znaczenie przy jej dużych rozmiarach w czasie przenoszenia na produkcji oraz układania na tafli szkła podczas napełniania gazem. To niewielkie zwiększenie grubości taśmy nie wpłynęło w żaden sposób na gięcie i spinanie ramki.
Ramka Jetskin® jest przetwarzana na wszystkich rodzajach giętarek przy użyciu ich podstawowych parametrów pracy oraz może być używana w zestawieniu ze wszystkimi dostępnymi na rynku masami uszczelniającym.
Ramka Jetskin® Spacer zmniejsza 7,5-krotnie naprężenia na krawędzi szyby, co ogranicza możliwość pękania i rozszczelnienia. Jest to doskonała alternatywa do zastępowania ramki aluminiowej i duża konkurencja dla ciepłych ramek tworzywowych, które są droższe od Jetskin® Spacer o ponad kilkadziesiąt procent.
Dodatkowo możemy wyróżnić grupę okien na rynek remontowy, bez wymagań dotyczących izolacji cieplnej wynikających z Warunków Technicznych i rynek pierwotny, w przypadku którego narzucony jest współczynnik przenikania ciepła okna nie większy niż 0,90 W/(m2×K).
Ramka Jetskin® jest produktem plasującym się pomiędzy ramką aluminiową a ciepłymi ramkami tworzywowymi. Ten fakt sprawia, że ramka Jetskin® ma swoje określone miejsce w dzisiejszej palecie produktowej, z czego Firma Metal Union dobrze zdaje sobie sprawę. Przedstawiono to w tabeli poniżej skupiając się wyłącznie na spełnieniu warunku UW ≤ 0,90 W/(m2×K).
Tabela 1. Zakres stosowania ramki Jetskin® w zależności od głębokości zabudowy konstrukcji – okno 1,23 x 1,48 m
Z tabeli 1. wynika, że systemy okienne o głębokości zabudowy 80+ i część systemów 80-, przy zastosowaniu pakietu 3-szybowego z ramką Jetskin®, spełnią obecne wymagania dot. efektywności energetycznej dla okien stosowanych w nowym budownictwie i przy modernizacjach budynków wraz ze zmianą ich użytkowania. Oczywiście należy mieć na uwadze, że możliwe jest w dalszym ciągu stosowanie ramki Jetskin® w przypadku, gdy UW > 0,90 W/(m2×K), czyli okien na wymianę, w całym zakresie konstrukcji z pakietami dwu- i trzyszybowymi.
Tabela 2. Parametry termiczne w odniesieniu do okna o wymiarach 1,23 x 1,48 m.
Obliczenia cieplno-wilgotnościowe
Rys. 1. Złożenie rama-skrzydło w systemie „80-” – przykład 1
Rys. 2. Złożenie rama-skrzydło w systemie „80-” – przykład 2
Rys. 3. Złożenie rama-skrzydło w systemie „80+” – przykład 1
Rys. 4. Złożenie rama-skrzydło w systemie „80+” – przykład 2
Przekroje z rys. 1 i 2. należą do grupy systemów o głębokości zabudowy 80-. Jak widać pomimo tego, że konstrukcja z Rys. 1 nie spełnia w tym przypadku wymagań UW ≤ 0,90 W/(m2×K), to pozostałe parametry ma na przyzwoitym poziomie i nadaje się do zastosowania przy wymianie okien podczas remontów.
Przekroje z Rys. 3 i 4 to z kolei grupa systemów o głębokości zabudowy 80+. W tej grupie ogromna większość obecnych systemów okiennych spełnia wymagania UW ≤ 0,90 W/(m2×K), a tym samym w pełni nadają się do nowego budownictwa przy dobrych pozostałych parametrach.
Wilgotność względna ramki Jetskin® (RH, Tabela 2) na poziomie powyżej 64% pozwala na użycie tej ramki w pomieszczeniach o mniejszym obciążeniu wilgocią jak np. w mieszkalnych. W pomieszczeniach o większym obciążeniu wilgocią (kuchnie, łazienki), których jest o wiele mniej w budynku, można wówczas zastosować ramki tworzywowe, które mają większe RH. Takie połączenie konstrukcji z ramką Jetskin® i ramki tworzywowej z pewnością pozwoli na obniżenie kosztów dla klienta końcowego.
(kliknij na rzdjęcie aby je powiększyć)
Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym Inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne |