W przyszłości produkcja szkła będzie całkowicie zintegrowana z siecią i zdigitalizowana, aby umożliwić pracownikom między innymi szybki wgląd w stopień obciążenia maszyn i bieżące położenie szyby. Chociaż realizacja wielu takich pomysłów byłaby wykonalna już dzisiaj przy użyciu centralnych baz danych i otwartych interfejsów, to w praktyce napotyka to różne trudności.
Rys. 1. Aplikacja Shop Floor Assistant zaprojektowana jest jako samodzielny, wielozadaniowy system. Dzięki temu, przy odpowiedniej konfiguracji, dostęp do danych możliwy jest w dowolnym miejscu i w dowolnym czasie.
Często wymaga bowiem ujednolicenia różnych obszarów produkcyjnych, produktów, oprogramowania i instalacji różnych producentów w ramach jednej koncepcji digitalizacji. Aplikacja Shop Floor Assistant firmy HEGLA New Technology uzupełnia te braki, stanowi źródło ważnych dla operatorów informacji i pomaga w skróceniu czasów procesu.
— Moc produkcyjna zależy w dużej mierze od wydajności maszyn i ich integracji w łańcuchu wytwarzania — podkreśla dyrektor HEGLA New Technology, dr Markus Schoisswohl. — Ponadto w trakcie procesu występują czasami znacznie spowalniające go czynności poboczne, które można by uprościć i przyspieszyć za pomocą cyfrowych narzędzi.
Do takich typowych, powtarzających się zadań, które mogą wydłużać produkcję, należy wyszukiwanie stojaków ze szkłem, ich przywożenie i odwożenie, pobieranie narzędzi, zbieranie dokumentacji oraz organizowanie przeglądów i serwisu.
— Zadaliśmy sobie pytanie, jak prostymi środkami cyfrowymi moglibyśmy pomóc przetwórcom szkła, niezależnie od wybranego przez nich producenta — mówi dr Markus Schoisswohl. — Tak powstała aplikacja Shop Floor Assistant w wersji na telefon komórkowy i tablet.
Rys. 2. Różne funkcje aplikacji odwzorowują podobszary i funkcje łańcucha tworzenia wartości, upraszczają procesy, porządkują sekwencje i umożliwiają między innymi żądanie dalszego transportu szyby, zgłoszenie pęknięcia, identyfikację szyby, ustalenie położenia stojaka lub organizację procesów przeglądu.
Pomoc w trakcie przeglądów i serwisu
Sekcja „Maintenance” aplikacji Shop Floor Assistant umożliwia uproszczenie i centralizację zadań związanych z przeglądami i serwisem na różne sposoby.
Wszystkie dokumenty i przeglądy dotyczące na przykład maszyny do szkła, wózka widłowego, bramy rolowanej czy suwnicy można szybko zapisywać i rejestrować w aplikacji, aby były one dostępne w dowolnym miejscu na telefonie komórkowym, tablecie lub za pomocą okularów AR. Jeśli przykładowo maszyna dysponuje kodem QR, można go zeskanować i natychmiast uzyskać dostęp do dokumentacji.
— O ile wcześniej pracownik musiał najpierw nachodzić się, aby znaleźć całą niezbędną dokumentację, teraz wyręczy go w tym łatwa w obsłudze aplikacja — opisuje dr Schoisswohl. — Jeśli wystąpi usterka, może ona zostać przez operatora maszyny, brygadzistę lub wewnętrznych konserwatorów odnotowana we wbudowanym systemie zgłoszeń wraz ze stosownym zdjęciem.
Pracownicy utrzymania ruchu zostaną wtedy o niej natychmiast poinformowani i będą mogli wstępnie zaplanować wymagane działania. Kierownik działu produkcji lub utrzymania ruchu ma w ten sposób zawsze kontrolę nad pracami do wykonania, może decydować o ich pilności, delegować je, a także dokumentować ich wykonanie.
Rys. 3. W aplikacji znajduje się specjalna sekcja o nazwie PanePro, która służy do identyfikowania szyb, zgłaszania pęknięcia, odczytywania danych produkcji lub intuicyjnego zamawiania powtórnych dostaw szyb na placu budowy za pomocą skanowania.
Pomoc w trakcie produkcji
Brak dokumentów produkcyjnych, źle odstawione szyby lub poszukiwania stojaków ze szkłem należą do najczęstszych utrudnień i opóźnień generalnie dobrze ze sobą powiązanego łańcucha produkcji. Specjalnie z myślą o tych codziennych zadaniach powstała sekcja funkcji „PanePro” aplikacji Shop Floor Assistant.
Jeśli szyba oznakowana jest laserem lub zaopatrzona w etykietę, należy ją tylko zeskanować telefonem komórkowym, aby zidentyfikować w dowolnym położeniu w produkcji, ustalić postęp wytwarzania lub zażądać powtórnej produkcji w przypadku wykrycia uszkodzenia.
Również za pomocą skanowania można zidentyfikować stojak i jego ładunek, a także wystawić zgłoszenie naprawy. Jeśli wdrożone jest wbudowane śledzenie stojaków, po wybraniu konkretnego na ekranie zostaną wyświetlone aktualne informacje o jego położeniu.
Rys. 4. Skanując kod QR lub kod kreskowy maszyny, można natychmiast uzyskać dostęp do jej dokumentacji.
Cyfrowa pomoc dla pracowników
— Chcemy, aby mobilna digitalizacja była prosta w obsłudze i praktyczna — mówi dyrektor HEGLA Bernhard Hötger. — Dlatego w aplikacji zdecydowano się na rozwiązanie, które umożliwia udostępnianie informacji w intuicyjny sposób bez dostępu do terminala maszyny.
W obliczu narastającej presji konkurencji w coraz większym stopniu będzie liczyło się to, aby dzięki digitalizacji ludzie mogli wnosić jak najwięcej wartości dodanej dzięki swojej pracy i kompetencjom.
Ograniczenie czynności pobocznych będzie ważnym krokiem w kierunku zwiększania mocy produkcyjnych. Aplikacja Shop Floor Assistant ma modułową budowę i może być wdrażana stopniowo, do odczytywania danych maszyny, obsługi logistyki stojaków i wózków transportowych oraz szyb, identyfikacji szyb na placu budowy lub digitalizacji określonych indywidualnie zadań.
Carsten Koch
HEGLA GmbH & Co. KG
Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym
Inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne
Więcej informacji: Świat Szkła 07-08/2020