Wernisaż Splendor Fenestrarum |
Data dodania: 01.10.06 | |
![]()
Jak zapowiadaliśmy w poprzednim wydaniu ''Świata Szkła'', 15 maja br. w Muzeum Architektury we Wrocławiu została uroczyście otwarta wystawa projektów witraży i wzorcowej konserwacji okien w gotyckim kościele p.w. św. Macieja we Wrocławiu.
Pomysłodawcą i inicjatorem wystawy jak i przede wszystkim prac związanych z konserwacją okien i wyposażeniem kościoła w witraże jest ks. Mirosław Maliński, rektor kościoła św. Macieja, duszpasterz akademicki, postać znana i popularna we Wrocławiu. Dzięki Jego staraniom patronat honorowy nad wystawą objęli Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego - Kazimierz Michał Ujazdowski oraz Metropolita Wrocławski Arcybiskup Marian Gołębiewski.
Drugą część wystawy wypełnia więc prezentacja projektu wzorcowej konserwacji okien oraz zastosowania najnowocześniejszego systemu oszkleń ochronnych. Zarówno prace konserwatorskie jak i realizację witraży powierzono wrocławskiej pracowni Witraże - Oleszczuk, kierowanej przez konserwatora i witrażystę Sławomira Oleszczuka.
![]() Wystawa została zlokalizowana w nastrojowym, gotyckim wnętrzu jednego z krużganków dawnego klasztoru, w którym mieści się Muzeum Architektury. Projekty wraz ze szczegółowymi opisami przedstawiono na wielkoformatowych wydrukach.
Tę prezentację wzbogaca oryginalne, wykonane w szkle dzieło Beaty Stankiewicz-Szczerbik pt. ''Syreny'', do którego nawiązuje jedno z przedstawień w projektowanym przez artystkę witrażu ''Zmartwychwstanie''. Ponadto Sławomir Oleszczuk zaprezentował wykonany w skali 1:1 model proponowanego systemu oszklenia ochronnego oraz kilka wersji realizacyjnych witraży ornamentalnych, wykonanych w technologii termoformowania szkła. ![]()
Gości powitał dyrektor Muzeum Architektury we Wrocławiu dr Jerzy Ilkosz, potem głos zabrał ks. Mirosław Maliński, który przedstawił ideę projektu oraz problemy związane z jego realizacją, a także zachęcał do sponsorowania realizacji poszczególnych witraży (przy czym warto wspomnieć, że kilka z nich znalazło już swoich fundatorów).
Następnie kolejno głos zabrali pan minister Ujazdowski oraz pan marszałek Wróblewski. Obydwaj podkreślali konieczność zwiększania nakładów, zarówno przez administrację rządową jak i samorządy, na rewaloryzację i konserwację zabytków architektury, także sakralnej. Po przemówieniach polityków nadszedł czas na krótkie komentarze merytoryczne.
O aspekcie teologicznym projektu witraża ''Zmartwychwstanie'' mówił ks. bp Siemieniewski, a komentarz dotyczący kwestii artystycznych wygłosił dr Łukasz Krzywka z Uniwersytetu Wrocławskiego. Na zakończenie głos zabrali autorzy projektów - Beata Stankiewicz-Szczerbik i Sławomir Oleszczuk. ![]() Następnie goście zostali zaproszeni do zwiedzania wystawy oraz... degustacji wina i znakomitych domowych wypieków. Beata Stankiewicz-Szczerbik
dr Łukasz Krzywka
dr Jerzy Ilkosz
ks. bp Andrzej Siemieniewski
ks. Mirosław Maliński
marszałek Paweł Wróblewski
Sławomir Oleszczuk
minister Kazimierz Michał Ujazdowski
2. Zesłanie Ducha Świętego. Przedstawia moment zesłania Ducha Świętego na Marię i Apostołów. Wyobrażenie Ducha Św wykonane metodą jw. Postacie tradycyjną metodą witrażowniczą. Płomienie nad głowami - z grubego szkła szlifowanego i polerowanego. Przechodzące przez nie południowe światło słoneczne doda blasku ołtarzowi.
3. Zmartwychwstanie. Większa część postaci Chrystusa, przesłonięta całunem światła oraz rysy twarzy budowane są fakturą szkła poddanego wysokiej temperaturze. Ręce i stopy wykonane realistycznie, tradycyjną techniką witrażowniczą. Ruch w górę Chrystusa wstępującego z otchłani przedstawiono za pomocą stopniowania natężenia koloru. Otchłań przedstawiona techniką witrażu klasycznego. W jej obszarze umiejscowione są zaczerpnięte ze średniowiecznych bestiariuszy, zoomorficzne symbole: syreny, feniksa, gryfa, jaszczurki, psa, jednorożca, pająka, robaków, kota, ryb (konika morskiego), jaskółek.
5. Wniebowstąpienie. Światło wstępujące jako symboliczne przedstawienie Wniebowstąpienia. Snop światła wykonany metodą stapiania szkła oraz termicznego utrwalania transparentnych farb szklarskich.
6. Zwiastowanie. Archanioł Gabriel głoszący Marii nowinę niepokalanego poczęcia. Białe pole pomiędzy ich twarzami to szkło przejrzyste. Postacie w witrażu klasycznym. Beata Stankiewicz-Szczerbik
|